REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12554
Tytuł: Prawnomiędzynarodowe standardy prawa do nauki i ich praktyczna realizacja przez krajowe instytucje naukowe w odniesieniu do studentów ze spektrum autyzmu. Analiza porównawcza ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Stanów Zjednoczonych
Inne tytuły: International-law standards of the right to science and their practical implementation by national scientific institutions in relation to students from the autism spectrum. Comparative analysis with particular emphasis on Poland and the United States
Autorzy: Oksztulski, Maciej
Promotor(rzy): Perkowski, Maciej
Słowa kluczowe: prawo międzynarodowe
prawo do nauki
spektrum autyzmu
student z autyzmem
prawo krajowe
international law
right to study
autism spectrum
student with autism
national law
Data wydania: 21-gru-2021
Data dodania: 3-lut-2022
Abstrakt: Przedmiotem rozprawy są ”Prawnomiędzynarodowe standardy prawa do nauki i ich praktyczna realizacja przez studentów ze spektrum autyzmu. Analiza porównawcza ze szczególnym uwzględnienie Polski i Stanów Zjednoczonych”. Głównym celem badawczym była analiza prawa do nauki studentów ze spektrum autyzmu przez pryzmat możliwości i statusu osób z autyzmem w kierunku weryfikacji i ukierunkowanej podmiotowo rekonstrukcji. Powyższe rozważania pozwoliły do przyjęcia następującej hipotezy głównej: prawo do nauki w stosunku do studentów ze spektrum autyzmu nie jest odpowiednio zagwarantowane w prawie i praktyce. Punktem wyjścia do rozważań nad ową problematyką była analiza prawa do nauki we współczesnym świecie, gdzie począwszy od Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, poprzez dokumenty regionalne na uniwersalnych kończąc - mowa o prawie do nauki. W drugiej części, przedstawiono specyfikę osób z autyzmem. Bardzo istotną sprawą jest tu status prawny autystów w prawie międzynarodowym i porządkach krajowych wybranych państw. Daje on podstawę, by badać potencjalne możliwości realizacji prawa do nauki przez studentów ze spektrum autyzmu w prawie międzynarodowym i w poszczególnych porządkach krajowych. Dokonując rekonstrukcji koncepcji prawa do nauki studentów ze spektrum autyzmu rozpoczęto od identyfikacji dobrych praktyk. Na tej podstawie przedstawiona została propozycja uniwersalnej legislacji w modelowej konwencji bądź odpowiedniej klauzuli. Koncepcyjnie praca była realizowana z autowłączeniem, w tym sensie, że autor był jednocześnie badającym i badanym, jako osoba ze spektrum autyzmu.
The subject of the dissertation is: "International law standards for the right to education and their practical implementation by students with autism diseases. Comparative analysis with a special focus on Poland and the United States." The main research goal was to analyze the right to education for students with the autism spectrum through the prism of the possibilities and status of people with autism towards the verification and subject-oriented reconstruction. The above considerations allowed to adopt the following main hypothesis: the right to education in relation to students with autism spectrum is not properly guaranteed in law and in practice. The starting point for reflection on this issue was the analysis of the right to education in the modern world, where, from the Universal Declaration of Human Rights, through regional documents and ending with the universal - means the right to science. The second part presents the specificity of people with autism diseases. The legal status of people with autism spectrum in international law and national orders of selected countries is very important here. It provides the basis for exploring the potential possibilities for students of autism in the implementation of the right to education in international law and in individual national orders. Reconstructing the concept of the right to education for students with the autism spectrum began with identifying good practices. On this basis, a proposal for universal legislation in the model convention or appropriate clause has been presented. Conceptually, the work was carried out with auto-inclusion, in the sense that the author was both a researcher and examined as a person with the autism spectrum.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku. Wydział Prawa. Katedra Prawa Międzynarodowego Publicznego i Europejskiego
URI: http://hdl.handle.net/11320/12554
Typ Dokumentu: Book_phd
Występuje w kolekcji(ach):Prace doktorskie (otwarty dostęp)
Prace doktorskie (WP)

Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)