REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12292
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSiedlecki, Michał-
dc.date.accessioned2021-12-03T10:52:51Z-
dc.date.available2021-12-03T10:52:51Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationPolacy w Odessie. Studia Interdyscyplinarne, red. nauk. Jarosław Ławski, Natalia Maliutina, Robert Szymula, Białystok – Odessa 2021, s. 61-71pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-395-3-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12292-
dc.description.abstractSoter August Jaxa-Małachowski (1867–1952) was born in the Crimea, in the estate of Wolanów (currently in Ukraine, near Odessa) in the nineteenth century in Russian Empire. He came from a wealthy landowning family. He was the son of Ryszard, landowner and Dorota of Małachowski. He is an outstanding Polish painter, landscape and maritime painter. Jaxa-Małachowski is known mainly as a painter of the three seas: the Black Sea (due to his birthplace); The Mediterranean Sea, which he knew from the time of his travel around Italy and the Baltic Sea, which he immortalized on his works, painting landscapes around Hel, Gdynia Orłowo and Jastrzębia Góra. The researcher is particularly interested in the subject of the Black Sea (which is part of the painter’s early compositions). These are very important works in the artist’s achievements. In this context important are following marine landscapes: Brzeg Morza Czarnego (The Black Sea shore), Burza u brzegów Krymu (The storm near the Crimea), as well as Burza w Dofinówce pod Odessą (The storm in Dofinówka near Odessa). His painting entitled Cisza (Silence) is also in similar convention. These are very suggestive images, almost on the edge of the worlds of reality and dreams. The oneiric world, the magic of virgin landscape, sometimes pulsating colors, as well as phenomenal – almost impressionistic – the play of chiaroscuro subtly intertwines with the everyday life of its inhabitants, often shown in a distant but very important background. Jaxa-Małachowski left behind an enormous amount of works (including the most valuable ones, among them those about Black Sea), to this day inspiring generations of researchers and fascinates of his extraordinarily intriguing and colorful creativity.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;44-
dc.relation.ispartofseriesStudia Odeskie;5-
dc.subjectSoter August Jaxa-Małachowskipl
dc.subjectBlack Seapl
dc.subject19th and 20th century paintingpl
dc.subjectnaturepl
dc.subjectoneiric worldpl
dc.titleSoter August Jaxa-Małachowski – motyw czarnomorski w twórczości malarzapl
dc.title.alternativeSoter August Jaxa-Małachowski – Black Sea motif in the painter’s workpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku 2021pl
dc.description.BiographicalnoteMichał Siedlecki – dr, pracownik Działu Naukowego Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku oraz stały współpracownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” w Kolegium Literaturoznawstwa Uniwersytetu w Białymstoku. Zainteresowania badawcze: literatura współczesna, proza iberoamerykańska oraz najnowsza proza polska. Autor szeregu artykułów, w tym: Wątki podlaskie w twórczości Jana Kamińskiego: behawiorystyczno-ontologiczne ujęcie świata (na podstawie „Fugi” i „Metafizyki prowincji”) (2012) czy Obraz diaspory żydowskiej w „Widnokręgu” Wiesława Myśliwskiego (2017). Redaktor książek: (z Ł. Zabielskim) T. Bujnicki, Na pograniczach, kresach i poza granicami. Studia (Białystok 2014), a także (wraz z J. Ławskim) R. Löw, Literackie podsumowania polsko-hebrajskie i polsko-izraelskie (Białystok 2014) oraz J. Poliszczuk, Ukraińskie rozstaje. Studia (Białystok 2015). Wydał monografię: Myśliwski metafizyczny. Rozważania o „Widnokręgu” i „Traktacie o łuskaniu fasoli” (Białystok 2015).pl
dc.description.AffiliationDział Naukowy Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstokupl
dc.description.referencesBlumówna H., Z wystaw, Tygodnik Powszechny” 1947, nr 22.pl
dc.description.referencesClarus [Adolf Nowaczyński], Monachijczycy nowocześni. Obrazy i ludzie, „Kraj” 1900, nr 20.pl
dc.description.referencesLang E., Soter Jaxa-Małachowski. W 150-lecie urodzin artysty, Kraków 2017.pl
dc.description.referencesŁopuch M., Oblicza morza. Żywioł – ląd – przestrzeń, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Szczecinie, Szczecin 2002.pl
dc.description.referencesGiełdon L., Jankiewicz-Brzostowska Monika, Wstęp, [w:] Soter Jaxa-Małachowski malarz morza. XII wystawa z cyklu „Polscy artyści o morzu”, tekst ang. Monika Jankiewicz-Brzostowska, Gdańsk 2014.pl
dc.description.referencesJednodniówka, Monachium 1897.pl
dc.description.referencesNowa encyklopedia powszechna PWN, t. 1, red. Barbara Petrozloin-Skowrońska, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesPolski słownik biograficzny, t. XIX/3, z. 82, red. nacz. Emanuel Rostworowski, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1974.pl
dc.description.referencesSoter Jaxa-Małachowski – mistrz morskiej wody, [w:] http://www.nmm.pl/aktualnosci/soter-jaxa-malachowski-malarz-morza [dostęp: 31.05.2019 r.].pl
dc.description.referencesZ wystawy krakowskiej. Soter Jaxa-Małachowski, „Świat” 1912, nr 15.pl
dc.description.firstpage61pl
dc.description.lastpage71pl
dc.identifier.citation2Polacy w Odessie. Studia Interdyscyplinarne, red. nauk. Jarosław Ławski, Natalia Maliutina, Robert Szymulapl
dc.conferenceIV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturowe", Odessa, 10-11 września 2018 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-7575-6799-
Występuje w kolekcji(ach):IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu "Odessa i Morze Czarne. Polsko-ukraińskie związki kulturowe", 10-11 września 2018 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Siedlecki_Soter_August_Jaxa_Malachowski.pdf826,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)