REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12047
Tytuł: Malarstwo artystów żydowskich w zbiorach Muzeum Podlaskiego w Białymstoku
Inne tytuły: Painting of jewish artists in the collections of The Podlachian Museum in Białystok
Autorzy: Tomalska-Więcek, Joanna
Niziołek, Piotr
Słowa kluczowe: painting
Jews
Izreal Beker
Simon Segal
Bencion Rabinowicz
Białystok
ghetto
Data wydania: 2020
Data dodania: 19-lis-2021
Wydawca: Temida 2, Przy współpracy i wsparciu finansowym Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Żydzi Wschodniej Polski. Seria VIII, Artyści żydowscy, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Joanna Wildowicz, Białystok 2020, s. 367-398
Seria: Colloquia Orientalia Bialostocensia;45
Konferencja: VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, Białystok, 6 – 7 maja 2019
Abstrakt: The article presents the artistic activity of Jewish painters living in Białystok until 1943. It vividly depicts the fate of Białystok Jews and, to a lesser extent, Białystok residents. It goes back in time to 1658, when the first Jews arrived in the town, concluding with the destruction of its ghetto. Among those creating Białystok bohema are to be mentioned: Izrael Beker, Simon Segal, Bencion Rabinowicz and their works, techniques, achievements, which are is deeply analyzed. These are works presented by the artists who were associated with Białystok at different times and in different ways, their work resulted from the tradition and history of the city, in which they were born or stayed. The images discussed in the article are not only the works of painters connected with Białystok, but the way they become a cogent evidence of the artists’ talent and diligence. The authors of the article emphasise that art should not always be considered as a document of the aesthetic sensitivity and talent of the artist, but they also are multi-layered documents of the era, priceless testimony of its time.
Afiliacja: Joanna Tomalska-Więcek - Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Piotr Niziołek - Muzeum Podlaskie w Białymstoku
Nota biograficzna: JOANNA TOMALSKA-WIĘCEK – historyk sztuki, kierownik Działu Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, autorka publikacji poświęconych sztuce Podlasia, w tym: Białystok nie tylko kulturalny 1944–1949 (Białystok 2008). Opublikowała również szereg artykułów w periodykach naukowych i popularnonaukowych, poświęconych ikonom i sztuce na Podlasiu. Współorganizatorka międzynarodowej konferencji naukowej Eikon Staroobrzędowy (Wigry 2005), uczestniczka licznych konferencji naukowych po święconych sztuce ikony. Współautorka i współrealizatorka projektu badawczego „AD FONTES. Wspólne dziedzictwo kulturowe Wielkiego Księstwa Litewskiego” (od 2005 r.). W 2012 roku otrzymała Nagrodę Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku za całokształt dotychczasowej działalności.
PIOTR NIZIOŁEK – mgr, historyk, kierownik Muzeum Historycznego, Oddziału Muzeum Podlaskiego w Białymstoku. Autor opracowania i redakcji Pamiętnika 1861–1864 Adolfa Białokoza (Muzeum Podlaskie w Białymstoku, Białystok, 2016). Sekretarz Redakcji „Rocznika Białostockiego”. Sekretarz Zarząd Oddziału Podlaskiego Stowarzyszenia Muzealników Polskich.
URI: http://hdl.handle.net/11320/12047
ISBN: 978-83-65696-65-6
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, 6 – 7 maja 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Tomalska_Wiecek_P_Niziolek_Malarstwo_artystow_zydowskich.pdf10,12 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)