REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/12026
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKalinowski, Daniel-
dc.date.accessioned2021-11-18T12:07:58Z-
dc.date.available2021-11-18T12:07:58Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationŻydzi Wschodniej Polski. Seria VIII, Artyści żydowscy, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Joanna Wildowicz, Białystok 2020, s. 125-163pl
dc.identifier.isbn978-83-65696-65-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/12026-
dc.description.abstractThe article concerns the analysis of three plays by Marek Arnshteyn (nickname: Andrzej Marek) on Jewish subjects. Andrzej Marek was an artist who could write in Yiddish as a Jewish author and write in Polish as a Polish author. In his work he combined aesthetics, style and subjects. As a result, Jewish motifs appeared in Polish-language plays, while the Polish context was visible in plays written in Yiddish. In Andrzej Marek's stage works on Jewish subjects, on the one hand, there is an element of humor and joke, and on the other, poetic and sublime images of Yiddish culture. Arnshteyn's dramaturgy is not distinguished by thematic inventiveness, however, it impresses with the visibility of the stage narrative, the ability to use the tradition of Jewish theater and the use of conventions of naturalistic and symbolic theater. In the overall assessment of the importance of Arnshteyn's activity, one should constantly realize that in one person he combined the playwright, director, animator of theater life, prose writer, critic and theoretician, who consistently and for the rest of his life created the idea of Polish-Jewish theater.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, Przy współpracy i wsparciu finansowym Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;45-
dc.subjectMark Arnshteynpl
dc.subjectAndrzej Marekpl
dc.subjectassimilationpl
dc.subjectPolish-Jewish literature and theaterpl
dc.titleAndrzej Marek (Marek Arnsztejn). Polsko-żydowska fraza artystypl
dc.title.alternativeAndrzej Marek (Marek Arnsztejn). Polish – jewish phrase of the artistpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020pl
dc.description.BiographicalnoteDANIEL KALINOWSKI – dr hab., profesor Akademii Pomorskiej w Słupsku, pracownik Zakładu Antropologii Kultury i Badań Kaszubsko- -Pomorskich w Instytucie Polonistyki AP. Zainteresowania badawcze: problematyka związanej z historią literatury polskiej XIX wieku; zagadnienia związane ze współczesną polską recepcją artystyczną oraz naukową twórczości Franza Kafki, obecnością kultury i literatury buddyjskiej w Polsce, problemami literatury pomorskiej i kaszubskiej, motywami żydowskimi w literaturze polskiej, antropologią literatury, jak też problematyką małych form literackich. Redaktor wielu tomów, w tym: Szalom Asz dialogiczny. Wstępne rozpoznania. Zbiorowa praca monograficzna (Kutno 2015). Autor m.in. książek: Światy Franza Kafki. Sekwencja polska (Słupsk 2006); (wraz z Adelą Kuik-Kalinowską) Trzy skarby. Motywy buddyjskie w kulturze polskiej (Słupsk 2013); Raptularz kaszubski (Gdańsk 2014); Żydzi polscy i pomorscy. Studia o ludziach i literaturze (Gdańsk 2016) oraz Sylwa kaszubskie (Gdańsk 2017).pl
dc.description.AffiliationAkademia Pomorska w Słupskupl
dc.description.referencesAndrzej Marek, Pieśniarze. Dramat osnuty na tle prawdziwego zdarzenia, „Izraelita” 1903, nr 1, s. 2–4; nr 2, s. 14–16; nr 3, s. 26–28; nr 4, s. 38; nr 5, s. 50–52; nr 6, s. 62–63; nr 7, s. 74–75; nr 8, s. 86–88; nr 9, s. 98–100; nr 11, s. 122–123; nr 12, s. 134–135; nr 13, s. 148–149; nr 14, s. 160–161; nr 15, s. 173–175; nr 16, s. 184–185.pl
dc.description.referencesAndrzej Marek, Noemi. Dramat w trzech aktach, Warszawa–Kraków 1912.pl
dc.description.referencesAndrzej Marek, Wódz Judei, „Izraelita” 1913, nr 1, s. 2–4; nr 2, s. 2–4; nr 3, s. 2–4; nr 4, s. 2–4; nr 5, s. 2–3.pl
dc.description.referencesM. Arnstein, The eternal song, [in:] Fifty one-act plays, ed. Constance Martin, London 1934.pl
dc.description.referencesOkrutny ojciec, film niemy z 1911 r., scen. i reż. Andrzej Marek, zdj. S. Stebel, obsada m.in.: Herman Sieradzki, Zina Goldsztejn.pl
dc.description.referencesChasydka i odstępca, film niemy z 1911 r., scen. i reż. Andrzej Marek, zdj. Stanisław Stebel.pl
dc.description.referencesMacocha, film niemy z 1911, scen. i reż. Andrzej Marek, zdj. S. Stebel.pl
dc.description.referencesMirełe Efros, film niemy z 1912 r., reż. Andrzej Marek, zdj. S. Stebel, scenografia: Izydor Lewenhardt, obsada m.in.: Regina Kamińska, Ida Kamińska, Abraham Izaak Kamiński, Herman Wajsman.pl
dc.description.referencesSierota Chasia, film niemy z 1912 r., reż. Andrzej Marek, obsada m.in.: Ajzenberg, Nachum Lipowski, A. Kamiński.pl
dc.description.referencesDybuk, film z 1937, scen. Andrzej Marek i Alter Kacyzne, kierown. artyst. Andrzej Marek, obsada m.in.: Maks Bożyk, Samuel Bronecki, Dina Halpern, Dawid Lederman.pl
dc.description.referencesAdamiak E., Kobiety w Biblii. Stary Testament, Kraków 2006.pl
dc.description.referencesArczyńska A., Twórczość Malwiny Meyersonowej, „Acta Universitas Wratislavensis”, Prace Literackie 2002, t. 40.pl
dc.description.referencesBibliografia Literatury Polskiej „Nowy Korbut”, t. 15: Literatura pozytywizmu i Młoda Polska, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesBorzymska Z., [hasło] Arnsztejn Marek, [w:] Polski słownik judaistyczny, red. Z. Borzymińska, R. Żebrowski, Warszawa 2003, t. 1.pl
dc.description.referencesBułat M., Teatr żydowski w świetle „Izraelity” w latach 1883–1905, „Pamiętnik Teatralny” 1992, z.1–4.pl
dc.description.referencesBułat M., [rec. książki: M. C. Steinlaufa], „Pamiętnik Teatralny” 1992, nr 1–4.pl
dc.description.referencesBułat M., „Cwiszn cwej teaters” – na pograniczu dwóch teatrów (Źródła jidysz w badaniach nad kontaktami międzykulturowymi w polskim teatrze – kilka przypomnień, szereg uzupełnień), [w:] Jidyszland – polskie przestrzenie, red. nauk. E. Geller, M. Polit, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesDobrowolska-Bielecka J., Pomiędzy pozytywizmem a modernizmem. Twórczość literacka Wilhelma Feldmana, Wałbrzych 2006.pl
dc.description.referencesFlakser M., Mark Arnshteyn, http://yleksikon.blogspot.com/2014/09/markarnshteyn-arnstein.html.pl
dc.description.referencesFriszlender M., Czy potrzebny jest teatr żydowski, „Nasz Przegląd” 1929, nr 254.pl
dc.description.referencesGebert K., Szabat – święto świąt, [w:] Religia i kultura żydowska, red. B. Wodecki, E. Śliwka, Pieniężno 1986.pl
dc.description.referencesGross N., Film żydowski w Polsce, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesg. i. [Emil Idel], Sztuki żydowskie na scenie polskiej, „Chwila” 1930, nr 3889.pl
dc.description.referencesD. Kalinowski, Reforma czy asymilacja? O konieczności przekształcenia kultury żydowskiej według Hilarego Nussbauma, [w:] Żydzi wschodniej Polski, Seria IV: Uczeni żydowscy, red. G. Czerwiński, J. Ławski, Białystok 2016.pl
dc.description.referencesD. Kalinowski, Ku światłu… Twórczość literacka Malwiny Meyersohn, [w:] tegoż, Żydzi polscy i pomorscy. Studia o ludziach i literaturze, Słupsk–Gdańsk 2017.pl
dc.description.referencesD. Kalinowski, W Polsce czy w Ziemi Świętej? Wilhelm Feldman a syjonizm, [w:] Żydzi wschodniej Polski, Seria VII: Między Odessą a Wilnem – wokół idei syjonizmu, red. J. Ławski, E. Feldman-Kołodziejuk, Białystok 2019.pl
dc.description.referencesKameraz-Kos N., Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesKamińska I., Moje życie, mój teatr, przeł. J. Krakowska-Narożniak, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesKołodziejska Z., „Izraelita”. Znaczenie kulturowe i literackie czasopisma, Kraków 2014.pl
dc.description.referencesKrasiński E., Związki i współpraca artystów teatru polskiego i żydowskiego w latach międzywojennych, [w:] Teatr żydowski w Polsce, red. A. Kuligowska-Korzeniewska, M. Leyko, Łódź 1998.pl
dc.description.referencesKuligowska-Korzeniewska A., Przed wskrzeszeniem stałej sceny w Wilnie (1905–1906), [w:] Wilno teatralne, red. M. Kozłowska, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesKuligowska-Korzeniewska A., „Ja pragnę być pieśniarzem dla wszystkich…” („Pieśniarze” Andrzeja Marka, 1902), [w:] Dyskursy i przestrzenie (nie)tolerancji, red. G. Gazda, I. Hubner, J. Płóciennik, Łódź 2009.pl
dc.description.referencesKuligowska-Korzeniewska A., Teatr żydowski na ziemiach polskich (do roku 1939), [w:] tejże, Polska „Szulamis”. Studia o teatrze polskim i żydowskim, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesLubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009.pl
dc.description.referencesMarczak-Oborski S., Teatr czasu wojny 1939–1945, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesMarkiewicz H., Asymilacja Żydów jako temat literatury polskiej, [w:] tegoż, Literatura i historia, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesNeo, Dusza żydowska na polskiej scenie. Rozmowa z Andrzejem Markiem, autorem „Pieśniarzy getta”, „Głos Poranny” 1931, nr 262.pl
dc.description.referencesPanas W., Sacer: święty – przeklęty. Obraz judaizmu w literaturze polskiej drugiej połowy XIX, [w:] tegoż, Pismo i rana. Szkice o problematyce żydowskiej w literaturze polskiej, Lublin 1996.pl
dc.description.referencesPolski Słownik Biograficzny, tom XIX, Warszawa 1974.pl
dc.description.referencesPerelmuter S., Yidishe dramaturgn un teater-kompozitors, New York 1952;pl
dc.description.referencesPfefer J., Moja ucieczka z Majdanka, http://warszawa.getto.pl/index.php?mod=view_record&rid=8341700041911529604&tid=osoby.pl
dc.description.referencesPodskocz J., Czy potrzebny jest teatr polsko-żydowski. Artykuł dyskusyjny, „Nasz Przegląd” 1929, nr 256.pl
dc.description.referencesProkop-Janiec E., Międzywojenna literatura polsko-żydowska jako zjawisko kulturowe i artystyczne, Kraków 1992.pl
dc.description.referencesProkop-Janiec E., Kobiece narracje asymilatorskie w Galicji. Twórczość Anieli Kallas, [w:] tejże, Pogranicze polsko-żydowskie. Topografie i teksty, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesPrussak M., Goldfaden a rosyjski teatr Buff, „Pamiętnik Literacki” 1992, nr 1–4.pl
dc.description.referencesRingelblum E., Kronika getta warszawskiego wrzesień 1939 – styczeń 1943, wstęp i red. A. Eisenbach, przeł. A. Rutkowski, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesRejzen Z., Leksikon fun der jidiszer literatur, prese und filologje, vol. 1, Wilno 1928.pl
dc.description.referencesRejzen Z., Leksikon fun der najer jidiszer literatur, New York, t. I.pl
dc.description.referencesSakowska-Pups R., O działalności teatralnej w getcie warszawskim, „Biuletyn Żydowskiego Instytutu Historycznego” 1969, nr 69.pl
dc.description.referencesShmeruk Ch., Przegląd literatury dramatycznej w języku jidysz do I wojny światowej, [w:] Teatr żydowski w Polsce, red. A. Kuligowska-Korzeniewska i M. Leyko, Łódź 1998.pl
dc.description.referencesShmeruk Ch., Szalom Asz i jego „Mešijexs tsajtn” jako tło romantycznej stylizacji legendy o Esterce, [w:] tegoż, Legenda o Esterce w literaturze jidysz i polskiej. Studium z dziedziny wzajemnych stosunków dwóch kultur i tradycji, przeł. M. Adamczyk-Garbowska, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesSholem-aleykhem bukh, New York 1926.pl
dc.description.referencesSłownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, Warszawa 1973.pl
dc.description.referencesSteinlauf M. C., Polish-jewish theater: the case of Mark Arnshteyn, a study of the interplay among yiddish, polish and polish-language jewish culture in the modern period, Ann Arbor 1988.pl
dc.description.referencesSteinlauf M. C., Teatr żydowski w Polsce. Stan badań, „Pamiętnik Teatralny” 1992, nr 1–4.pl
dc.description.referencesSteinlauf M. C., Icchok Lejbusz Perec – lek przed purimem, [w:] Teatr żydowski w Polsce.pl
dc.description.referencesSteinlauf M. C., Mark Arnshtein, [w:] Encyclopedia of Modern Jewish Culture, ed. Glenda Abramson, New York 2005.pl
dc.description.referencesSteinlauf M. C., Mark Arnshteyn and Polish-Jewish Theater, [w:] The Jews of Poland between Two World Wars, ed. Y. Gutman, E. Mendelsohn, J. Reinharz and Ch. Shmeruk, Hanover, N.H. 1989.pl
dc.description.referencesSzacki J., Najstarsze dzieje teatru żydowskiego w Warszawie, przeł. T. Kuberczyk, „Pamiętnik Teatralny” 1992, z. 1–4.pl
dc.description.referencesTaub M., Abraham Goldfaden i teatr żydowski, „Pamiętnik Teatralny” 1992, nr 1–4.pl
dc.description.referencesTaub M., Kwestie społeczne w jednoaktówkach Pereca, [w:] Teatr żydowski w Polsce.pl
dc.description.referencesWalton J. H., Matthews V. H., Chavalas M. W., Komentarz historyczno-kulturowy do Biblii Hebrajskiej, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesWasyl K., Świeckie „sacrum” emancypujących się bohaterów utworów Mal winy Meyersonowej i Anieli Kallas, [w:] Pogranicza sacrum w medium literatury, red. D. Kalinowski, Słupsk 2019.pl
dc.description.referencesWojtyczek A., Tradycja i religia Żydów w literaturze polskiej XIX wieku, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesWróbel J., Twórczość Wilhelma Feldmana. Świadectwo podwójnej tożsamości i obcości, [w:] Kwestia żydowska w XIX wieku. Spory o tożsamość Polaków, red. G. Borkowska, M. Rudkowska, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesVaykhert M., Teater un drame, Warsaw 1922, vol. 1.pl
dc.description.referencesZilbertsvayg Z., Teater-leksikon, New York 1931, vol. 1.pl
dc.description.referencesZylbercweig Z., Goldfaden na polskiej scenie, przeł. T. Kuberczyk, „Pamiętnik Literacki” 1992, nr 1–4.pl
dc.description.referencesŻurek S. J., Zastygłe w polszczyźnie. O świętach żydowskich, [w:] Z pogranicza. Szkice o literaturze polsko-żydowskiej, Lublin 2008.pl
dc.description.firstpage125pl
dc.description.lastpage163pl
dc.identifier.citation2Żydzi Wschodniej Polski. Seria VIII, Artyści żydowscy, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Joanna Wildowiczpl
dc.conferenceVIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, Białystok, 6 – 7 maja 2019pl
dc.identifier.orcid0000-0002-5179-0642-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi Wschodniej Polski”, edycja ósma „Światy żydowskich artystów z Europy Środkowo-Wschodniej. Biografie – dokonania – literackie świadectwa losu”, 6 – 7 maja 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
D_Kalinowski_Andrzej_Marek.pdf441,28 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)