Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11965
Tytuł: | Parochet – dar „Pobożnej Pani Sary” – jako przykład przekazu symbolicznego |
Inne tytuły: | Parochet – the gift of "The Pious Mrs. Sarah" – as an example of a symbolic message |
Autorzy: | Lebet-Minakowska, Anna |
Słowa kluczowe: | parochet Jerusalem Temple symbol prayer hall Judaism |
Data wydania: | 2017 |
Data dodania: | 16-lis-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Prymat |
Źródło: | Żydzi wschodniej Polski. Seria V: W kręgu judaizmu, red. nauk. Jarosław Ławski i Iwona E. Rusek, Białystok 2017, s. 165-196 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;27 Studia żydowskie;6 |
Konferencja: | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja piąta „Judaizm środkowo- i wschodnioeuropejski”, Białystok, 20–21 czerwca 2016 |
Abstrakt: | The author analyzes the symbolic meaning of the parochet, that is, a fabric that separates the prayer room from the place where the scrolls of the Torah were kept. This means that both the decor of the synagogue as well as all the interior elements were not accidental but they carried a deep symbolic and semantic charge. The parochet and the utensils accompanying Torah resembled the structure of a gate. This motif relates directly to the appearance of the Temple of Jerusalem, to which one would get through subsequent courtyards separated by gates. Lebet-Minakowska emphasizes that the curtains and fabrics hung up in the Temple of Jerusalem were not merely practical and decorative, but they were meant to convey symbolic content to the visitors. By analyzing the appearance of the parochets preserved in museum collections, their form and the decorations placed on them, the researcher argues that they also contain numerous symbolic and semantic contents. |
Afiliacja: | Muzeum Narodowe w Krakowie |
Nota biograficzna: | ANNA LEBET-MINAKOWSKA, mgr, Kustosz w Muzeum Narodowym w Krakowie, Kolekcja rzemiosła artystycznego, Muzeum XX Czartoryskich; specjalistka w dziedzinie kultury i tradycji Żydów polskich. Ukończyła studia z archeologii śródziemnomorskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 1991 roku pracuje w Muzeum Narodowym w Krakowie na stanowiskach asystenta, adiunkt, a potem kustosza, najpierw w Dziale Tkanin, obecnie w Muzeum XX Czartoryskich. Specjalizowała się początkowo w sztuce Koptów (opiekując się kolekcją tkanin koptyjskich), a następnie zajęła się opracowaniem wyjątkowej kolekcji judaików, jaką zgromadziło Muzeum Narodowe w okresie bezpośrednio poprzedzającym wybuch II wojny światowej. Opublikowała: Judaizm poznać znaczy zrozumieć: kultura i sztuka żydów w przedwojennej Polsce, Kraków 2008; Katalog judaików. Cz. 1, Tkaniny, Kraków 2008. Jest członkiem m.in. European Association for Jewish Studies, World Union of Jewish Studies, Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata i Stowarzyszenia Potomków Sejmu Wielkiego. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/11965 |
ISBN: | 978-83-63470-60-9 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | Copyright by Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód”, Białystok 2017 Copyright by Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Białystok 2017 |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja piąta „Judaizm środkowo- i wschodnioeuropejski”, 20–21 czerwca 2016 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
A_Lebet_Minakowska_Parochet_dar_Poboznej_Pani_Sary.pdf | 9,5 MB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)