REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11876
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChmielecki, Konrad-
dc.date.accessioned2021-11-05T08:39:21Z-
dc.date.available2021-11-05T08:39:21Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationArt Inquiry. Recherches sur les arts, Vol. 19 (28), 2017, s. 221-242pl
dc.identifier.issn1641-9278-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11876-
dc.description.abstractThe article is an attempt to answer the question “Is the avant-garde intermedial?” Inter- mediality is not a new concept in the field of art and media theory; it has a long history, going back to 1965, when Dick Higgins published his essay Intermedia. The artist then tried to put his ideas into words as an intermedial manifesto of the avant-garde. This paper characterizes its assumptions, defines the notion of “intermedium”, and determines the basis of intermedial strategies. In the subsequent section of the paper the author starts a discussion about media theory and mediality in avant-garde art, looking at intermedial relationships in many artworks, and drawing attention to the objectification of art, which has led to the development of intermedial ready-mades and poème-objets. An important aspect of the intermedial activity of the avant-garde artists seems to be also the tension between the opposing poles of “gesture aesthetics” and “discourse strategy”. In the subsequent sections of his discussion of intermedial practices of the avant-garde artists, the author refers to the allegorical strategy described in Peter Bürger’s Theory of the Avant-Garde, whose aim is to work out the notion of a non-organic avant-garde work. It is characterized by montage, which can be compared to the process of integrating heterogeneous elements into a “new” whole, similar to the intermedium, which is a combination of different media. In this context montage may be understood as an intermedial process. The answer to the question “is the avant-garde intermedial?” is not obvious. The intermedial theories presented here seem to be anachronistic or even erroneous, because nobody understands intermediality currently like the avant-garde in the 1960s.pl
dc.description.abstractArtykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie „czy awangarda jest intermedialna?” Intermedialność nie jest pojęciem nowym na gruncie teorii sztuki i mediów, gdyż ma ono długą historię, która sięga 1965 roku, kiedy Dick Higgins opublikował esej Intermedia. Artysta wyraził wtedy swoją myśl jako intermedialny program awangardowy. Artykuł charakteryzuje główne jego założenia, dokonuje zdefiniowania pojęcia „intermedium”, określa podstawowe strategie intermedialne. W dalszej części tego tekstu podejmuję dyskusję na temat teorii mediów i medialności w sztuce awangardowej jako problemu intermedialnego, poszukuję relacji intermedialnych w poszczególnych dziełach sztuki i zwracam uwagę na uprzedmiotowienie sztuki, które doprowadziło do powstania intermedialnych ready-mades i poème-objets. Ważnym aspektem intermedialnej działalności artystów awangardowych wydaje się również zawieszenie pomiędzy dwoma opozycyjnymi biegunami: „estetyką gestu” i „strategią dyskursu”. W kolejnych etapach omawiania intermedialnych praktyk artystów awangardowych odnoszę się do strategii alegorii opisanej w Teorii awangardy Petera Bürgera, której celem jest wypracowanie pojęcia nieorganicznego/awangardowego dzieła sztuki. Jego wyznacznikiem jest montaż, który można porównać do procesu scalania heterogenicznych elementów w „nową” całość, podobnie jako mediów w jedno intermedium. W tym kontekście montaż można rozumieć jako proces intermedialny. Odpowiedź na pytanie „czy awangarda jest intermedialna?” nie jest jednoznaczna. Przedstawione teorie intermedialne wydają się anachroniczne, albo wręcz błędne, ponieważ nikt obecnie nie rozumie intermedialności tak jak awangarda w latach 60.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectDick Higginspl
dc.subjectavant-gardepl
dc.subjectintermediumpl
dc.subjectobjectifaction of artpl
dc.subjectPeter Bürgerpl
dc.subjectallegorypl
dc.subjectcollage/montagepl
dc.subjectawangardapl
dc.subjectintermedialnośćpl
dc.subjectuprzedmiotowienie sztukipl
dc.subjectalegoriapl
dc.subjectkolaż/montażpl
dc.titleThe intermediality of the avant-garde or the avant-garde of intermediality? Is the avant-garde intermedial?pl
dc.title.alternativeIntermedialność awangardy albo awangarda intermedialności. Próba odpowiedzi na pytanie „czy awangarda jest intermedialna?”pl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)pl
dc.identifier.doi10.26485/AI/2017/19/17-
dc.description.Emailchmieleckikonrad@gmail.compl
dc.description.BiographicalnoteKonrad Chmielecki – Ph.D. in cultural and media studies. His academic interests include visual culture, media and film studies. His doctoral dissertation won a distinction in the second edition of the competition of the National Centre of Culture for the best doctoral dissertation within the area of Cultural Studies and the third edition of the competition of the Polish Society of Aesthetics for Professor Stefan Morawski’s Prize. He is the author of the monograph The Aesthetics of Intermediality (2008) and the editor of the collection of papers The Theory of Image in the Humanities (2015). Between 2009 and 2012 he was the head of the project funded by the grant of the Ministry of Science and Higher Education within the area of Visual Culture Studies. His habilitation dissertation, Images Seen Through Culture: An Introduction to Visual Culture Theory, is in print. He is currently working on his third monograph, The Aesthetics of the Moving Image: from Analogue Mise–en–scène to Digital Mise–en–page, and he is collaborating with Władysław Strzemiński Academy of Fine Arts in Łódź.pl
dc.description.AffiliationStrzemiński Academy of Arts in Łódźpl
dc.description.referencesAdorno Theodor W. (1997) Aesthetic Theory, transl. R. Hullot-Kentor, London and New York: Contunuum and The University of Minnesota.pl
dc.description.referencesBenjamin Walter (1998) The Origin of German Tragic Drama, transl. J. Osborne, London: Verso.pl
dc.description.referencesBinkley Timothy (1977) Piece: Contra Aesthetics, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, vol. 35, no 3, pp. 265–277.pl
dc.description.referencesBreton André (1972) Surrealist Situation of the Object (1935), in: Manifestoes of Surrealism, transl. R. Seaver and H. R. Lane, Ann Arbor: The University of Michigan Press, pp. 255-278.pl
dc.description.referencesBreton André (1995) Gradiva (1937), [in:] Free Rein, transl. M. Parmentier and J. d’Amboise, Lincoln and London: The University of Nebraska Press, pp. 19-22.pl
dc.description.referencesBürger Peter (1984) Theory of the Avant-Garde, transl. M. Shaw, Theory and History of Literature, vol. 4, Minneapolis: Manchester University Press and University of Minnesota Press.pl
dc.description.referencesCanudo Ricciotto (2004) The Birth of the Sixth Art (1911), transl. B. Gibson, D. Ranvaud, S. Sokota, and D. Young, in: P. Simpson, A. Utterson, and K. J. Shepherdson, eds., Film Theory: Critical Concepts in Media and Cultural Studies, vol. I, London and New York: Routledge, pp. 25-35.pl
dc.description.referencesChmielecki Konrad (2008) Estetyka intermedialności, Kraków: Rabid.pl
dc.description.referencesChmielowski Franciszek (1999) Medialność jako problem filozoficzny, in: K. Wilkoszewska, ed., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków: UNIVERSITAS. pp. 121-130.pl
dc.description.referencesDąbkowska–Zydroń Jolanta (1999) Kulturotwórcza rola surrealizmu, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.pl
dc.description.referencesDebord Guy (1995) The Society of the Spectacle, transl. D. Nicholson-Smith, New York: Zone Books.pl
dc.description.referencesDickie George (1974) Art and the Aesthetic: An Institutional Analysis, Cornell University Press, Ithaca, New York and London.pl
dc.description.referencesDziamski Grzegorz (1984) Performance – tradycje, źródła, obce i rodzime przejawy. Rozpoznanie zjawiska, in: G. Dziamski, H. Gajewski, and J. St. Wojciechowski, eds., Performance, Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, pp. 16-59.pl
dc.description.referencesDziamski Grzegorz (1995) Happening i Performance, in: G. Dziamski, ed., Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Od Awangardy do postmodernizmu, Warszawa: Instytut Kultury, pp. 349-368.pl
dc.description.referencesDziamski Grzegorz (1998) Dwa modele teatralizacji: happening i performance, in: J. Tyszka, ed., Teatr w miejscach nieteatralnych, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, pp. 41-53.pl
dc.description.referencesDziamski Grzegorz (2002) Sztuka u progu XXI wieku, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.pl
dc.description.referencesDziamski Grzegorz (2009/2010) Od syntezy sztuk do sztuki post-medialnej, “Estetyka i Krytyka”, no 2/1 (17/18), pp. 33-46.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (1996) Od Duchampa do Anty–Duchampa, czyli o geście artystycznym, in: G. Dziamski, ed., Awangarda w perspektywie postmodernizmu, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, pp. 9-108.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (1998) Między gestem a dyskursem. Szkice z teorii sztuki, Warszawa and Zielona Góra: Instytut Kultury and Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego.pl
dc.description.referencesFrydryczak Beata (2002) Świat jako kolekcja. Próba analizy estetyczne natury nowoczesności, Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.pl
dc.description.referencesGadamer Hans–Georg (2004) Truth and Method, transl. J. Weinsheimer and D. G. Marshall, London and New York: Continuum.pl
dc.description.referencesHegel, Georg W. F. (1975) Aesthetics: Lectures on Fine Art, vol. I and II, transl. T. M. Knox, Oxford: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesHiggins Dick (1967) Statement on Intermedia, in: W. Vostell, ed., Dé-coll/age (décollage)* 6, Frankfurt and New York: Typos Verlag and Something Else Press. On-line source: http://www.artpool.hu/Fluxus/Higgins/intermedia2.html (access: 2017.06.23).pl
dc.description.referencesHiggins Dick (1984) The Strategy of Visual Poetry: Three Aspects, in: Horizons: The Poetics and Theory of the Intermedia, Carbondale: Southern Illinois University Press, pp. 29-39.pl
dc.description.referencesHiggins Dick (1997) Music from Outside, in: Modernism since Postmodernism. Essays on Intermedia, San Diego: San Diego University Press, pp. 156-169.pl
dc.description.referencesHiggins Dick (1998) Statement on Intermedia, in: K. Stiles and P. Selz, eds., Theories and Documents of Contemporary Art: Sourcebook of Artists’ Writings, Berkeley, Los Angeles, and London: The University of California Press, pp. 728-729.pl
dc.description.referencesHiggins Dick (2001) Intermedia, “Leonardo”, vol. 34, no 1, pp. 49-54.pl
dc.description.referencesHiggins Dick (2001) Intermedia, in: R. Packer and K. Jordan, eds., Multimedia: From Wagner to Virtual Reality, ed., New York and London: W.W. Norton & Company, pp. 27-32.pl
dc.description.referencesHopfinger Maryla (2003) Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.pl
dc.description.referencesJamroziakowa Anna (1994) Obraz i metanarracja. Szkice o postmodernistycznym obrazowaniu, Warszawa: Instytut Kultury.pl
dc.description.referencesJanicka Krystyna (1985) Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.pl
dc.description.referencesKirby Michael (1965) Happenings: An Illustrated Anthology, New York: Dutton & Compan.pl
dc.description.referencesKirby Michael (1969) The Art of Time: Essays on the Avant-Garde, New York: Dutton.pl
dc.description.referencesKluszczyński Ryszard W. (1997) Awangarda: rozważania teoretyczne, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.description.referencesKluszczyński Ryszard W. (1999) Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Warszawa: Instytut Kulturypl
dc.description.referencesKluszczyński Ryszard W. (1999) Od konceptualizmu do sztuki hipermediów. Rozważania na temat modelu sytuacji estetycznej w sztuce multimedialnej, in: K. Wilkoszewska, ed., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków: UNIVERSITAS, pp. 77-86.pl
dc.description.referencesKluszczyński Ryszard W. (2001) Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków: Rabid.pl
dc.description.referencesKostyrko Teresa (1987) O kilku kwestiach w związku ze specyfiką przedstawień symbolicznych, in: T. Kostyrko, ed., Symbol i poznanie. W poszukiwaniu koncepcji integrującej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 119-127.pl
dc.description.referencesKsiążek Andrzej (2001) Sztuka przeciw Sztuce. Z teorii awangardy XX wieku, Warszawa: Wydawnictwo AKME.pl
dc.description.referencesMalevich Kazimir (2003) The Non-Objective World: The Manifesto of Suprematism, transl. H. Dearstyne, Mineola and New York: Dover Publications.pl
dc.description.referencesMcLuhan Marshall (2001) The Medium is the Message, in: Understanding Media: The Extensions of Man, Cambridge: The MIT Press, pp. 1-18.pl
dc.description.referencesMüller Jürgen E. (1999) Intermedialność jako prowokacja nauki o mediach, transl. A. Gwóźdź, in: A. Gwódź, ed., Współczesna niemiecka myśl filmowa. Od projektora do komputera. Antologia, Katowice: Wydawnictwo “Śląsk”, pp. 129-156.pl
dc.description.referencesPasquier Marie–Claire (1987) Współczesny teatr amerykański, transl. E. Radziwiłłowa, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesPolit Krzysztof (2000) Sztuka awangardy w teoriach estetycznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.description.referencesPrzybylski Ryszard K. (1999) Prześwit między przedmiotami, in: S. Wysłouch and B. Kaniewska, eds., Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce, Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, pp. 349-358.pl
dc.description.referencesRewers Ewa (2005) Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków: UNIWERSITAS.pl
dc.description.referencesScholem Gershom (1995) Major Trends in Jewish Mysticism, transl. R. Alter, New York: Schocken Books.pl
dc.description.referencesWilkoszewska Krystyna (1999) Estetyki nowych mediów, in: K. Wilkoszewska, ed., Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, Kraków: UNIVERSITAS, pp. 7-25.pl
dc.description.referencesWolfram Eddie (1975) History of Collage, New York: Macmillan Publishing.pl
dc.description.referencesZeidler-Janiszewska Anna (1996) Między melancholią a żałobą. Estetyka wobec przemian w kulturze współczesnej, Warszawa: Instytut Kultury.pl
dc.identifier.eissn2451-0327-
dc.description.volume19 (28)pl
dc.description.firstpage221pl
dc.description.lastpage242pl
dc.identifier.citation2Art Inquiry. Recherches sur les artspl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSK)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Chmielecki_The_Intermediality_of_the_Avant-Garde.pdf422,33 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons