REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11873
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorChmielecki, Konrad-
dc.date.accessioned2021-11-05T07:37:39Z-
dc.date.available2021-11-05T07:37:39Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationArt Inquiry. Recherches sur les arts, Vol. 22 (31), 2020, s. 157-181pl
dc.identifier.issn1641-9278-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11873-
dc.description.abstractThe essay attempts to outline the main aspects of visual culture studies as the emergent theoretical formation of the performative narrativity of biopictures in the context of biopower, biopolitics, and the “War of Images” as examples of iconophobia and clonophobia. The subject of the performative narrativity of biopictures has been taken up in a discussion on some main ideas that seem to have been fundamental both for the negative and positive aspects of W.J.T. Mitchell’s agency concept of “visual subjects” in the context of meaning reproduction and iterability. The concept of biopictures also includes notions such as the very idea of an analogy to living forms of organisms, which is a metaphorical relationship, similar in the nature of things to the relation between biological and social bodies. The narrative issues of biopictures are addressed in the scenes where we see the velociraptor with the letters of the DNA code projected onto its skin, in Steven Spielberg’s Jurassic Park (1993), and the anonymous storm troopers who march off to their deaths, in George Lucas’s Star Wars, Episode II: Attack of the Clones (2002). Performative biopictures can be considered as living organisms, thematically referring to visual digital techniques and genetic en- gineering. Writing on biopictures as the tools of biopower and biopolitics, Mitchell recalls Michel Foucault’s and Giorgio Agamben’s concepts in which biopower and biopolitics have participated in the fundamental process of neoliberal power and creating living beings while exercising control over them. In the paper, the narrative and performative features of image as a “visual subject” have been described in feminist theory, cultural studies (Jacques Lacan, Stuart Hall), and visual culture studies (Nicholas Mirzoeff). The paper contains descriptions of the photo-collage From Dust to DNA by Kevin Clarke and Mikey Flowers, and a mural on the viaduct on the road to Tikrit, depicting Saddam’s clone army. These artworks have been discussed in the context of the “War on Terror,” in which all contemporary terrorism is bioterrorism based on the “suicide metaphor” of an “autoimmune disease” used by Jacques Derrida. The essay concludes with a reference to Mieke Bal’s “close reading” concept, in which performativity is combined with narrativity, as narrators can assign agency to the subject of narration and they embody anxiety over the processes of image-making and destroying (iconoclasm).pl
dc.description.abstractW tym eseju podjęto próbę nakreślenia głównych zagadnień studiów kultury wizualnej jako wyłaniającej się, formacji teoretycznej performatywnej narracyjności bioobrazów w kontekście biowładzy, biopolityki i „wojny obrazów” jako przykładów ikonofobii oraz klonofobii. Przedmiot performatywnej narracyjności bioobrazów został podjęty w dyskusji nad niektórymi, głównymi ideami, które wydawały się fundamentalne zarówno dla negatywnych, jak i pozytywnych aspektów podmiotowej koncepcji działania „podmiotów wizualnych” W.J.T. Mitchella w kontekście reprodukcji znaczenia i iterowalności. Koncepcja bioobrazów obejmuje również takie pojęcia, jak sama idea analogii do żywych form organizmów, która jest metaforyczną relacją, podobną z natury rzeczy, do relacji między ciałami biologicznymi i społecznymi. Narracyjne kwestie bioobrazów są podejmowane,w scenach, gdzie widzimy welociraptora z literami kodu DNA wyświetlanymi na jego skórze w Jurassic Park Stevena Spielberga (1993) oraz anonimowych Szturmowców, którzy maszerują na śmierć w Star Wars, Episode II: Attack of the Clones (2002). Performatywne bioobrazy można uznać za organizmy żywe, tematycznie odwołujące się do wizualnych technik cyfrowych i inżynierii genetycznej. Mitchell pisząc o bioobrazach jako narzędziach biowładzy i biopolityki, przywołuje koncepcje Michela Foucault i Giorgio Agambena, w których biowładza i biopolityka uczestniczyły w podstawowym procesie neoliberalnej władzyoraz tworzenia żywych istot podczas sprawowania nad nimi kontroli. W tym eseju narracyjnei performatywne cechy obrazu jako „podmiotu wizualnego” zostały opisane w teorii feministycznej, kulturoznawstwie (Jacques Lacan, Stuart Hall) i studiach kultury wizualnej (Nicholas Mirzoeff). Artykuł zawiera opisy kolażu fotograficznego From Dust to DNA Kevina Clarke’a i Mikeya Flowersa i muralu na wiadukcie na drodze do Tikritu, przedstawiającego armię klonów Saddama. Te dzieła sztuki zostały omówione w kontekście „Wojny z Terrorem”, w której wszelki współczesny terroryzm jest bioterroryzmem, opartym na „samobójczej metaforze” „choroby autoimmunologicznej” używanej przez Jacquesa Derridę. Esej kończy się odniesieniem do koncepcji „bliskiego czytania” Mieke Bal, w której performatywność łączy się z narracyjnością, ponieważ narratorzy mogą przypisać działanie podmiotowi narracji i ucieleśniają obawy związane z tworzeniem i niszczeniem obrazów (ikonoklazmem).pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectperformativitypl
dc.subjectnarrativitypl
dc.subjectbiopicturespl
dc.subjectbiopowerpl
dc.subjectbiopoliticspl
dc.subjecta War of Imagespl
dc.subjecta War of Terrorpl
dc.subjecticonophobiapl
dc.subjectclonophobiapl
dc.subjectperformatywnośćpl
dc.subjectnarracyjnośćpl
dc.subjectbioobrazpl
dc.subjectbiopolitykapl
dc.subjectbiowładzapl
dc.subjectwojna obrazówpl
dc.subjectwojna z terrorempl
dc.subjectikonofobiapl
dc.subjectklonofobiapl
dc.titleThe Performative Narrativity of Biopictures in the Context of Biopower, Biopolitics and a “War of Images” After 9/11 as the Examples of Contemporary Clonophobia and Iconophobiapl
dc.title.alternativePerformatywna narracyjność bioobrazów w kontekście biowładzy, biopolityki i „wojny obrazów” po 11 września jako przykłady współczesnej klonofobii i ikonofobiipl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)pl
dc.identifier.doi10.26485/AI/2020/22/9-
dc.description.Emailkonrad.chmielecki@asp.lodz.plpl
dc.description.BiographicalnoteKonrad Chmielecki – Ph.D., a researcher with habilitation in the field of cultural studies. His research interests include an interdisciplinary approach to visual culture studies, picture theory, visual studies, audiovisual media culture studies, media aesthetics, intermediality theory, film studies, and new media studies. His doctoral dissertation won a distinction in the 2nd edition of competition of the National Centre of Culture and the 3rd edition of the competition of the Polish Society of Aesthetics for Stefan Morawski Prize, for the best doctoral dissertation in the field of cultural studies and aesthetics. He is the author of two reviewed monographs: Estetyka intermedialności [The Aesthetics of Intermediality] (2008) and Widzenie przez kulturę. Wprowadzenie do teorii kultury wizualnej [Seeing Through Culture: An Introduction to the Theory of Visual Culture] (2018), as well as the editor of the collection of research papers: Teoria obrazu w naukach humanistycznych [Picture Theory in the Humanities] (2015). He is a member of the Polish Association of Cultural Studies, the Polish Society of Aesthetics, and the Polish Society for Film and Media Studies. Between 2009 and 2012, he was the head of a research project in the field of art studies, implemented at the University of Humanities and Economics in Łódź, funded by the habilitation grant of the Ministry of Science and Higher Education, whose subject was visual culture studies. He participated in a habilitation research project involving research visits at New York University (2012), the University of Chicago (2012), the University of California at San Diego (2012), Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften [the International Research Center for Cultural Studies] in Vienna (2011), and Zentrum für Kunst und Medien [the Center for Art and Media] in Karlsruhe (2011). He is currently working on his third scientific monograph, Kultura wizualna mediów społecznościowych [Visual Social Media Culture] and an anthology of English research papers: Kultura wizualna w erze mediów społecznościowych [Visual Culture in the Age of Social Media]. He has been collaborating with the Władysław Strzemiński Academy of Fine Arts in Łódź since 2016.pl
dc.description.AffiliationThe Strzemiński Academy of Fine Arts in Łódźpl
dc.description.referencesAgamben Giorgio (1998) Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life, transl. Daniel Heller-Roazen, First Edition, Stanford: Stanford University Press.pl
dc.description.referencesAlberti Leon Battista (1991) On Painting, transl. Cecil Grayson, ed. Martin Kemp, “Penguin Classics”, London and New York: Penguin Books.pl
dc.description.referencesAlpers Svetlana (1984) The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century, First Edition, Chicago: The University of Chicago Press.pl
dc.description.referencesBal Mieke and Bryson Norman (1991) “Semiotics and Art History,” The Art Bulletin, Vol. 73, No. 3, pp. 174–208.pl
dc.description.referencesBal Mieke (2017) Narratology: Introduction to the Theory of Narrative, transl. Christine Van Boheemen, Fourth Edition, Toronto, Buffalo, and London: University of Toronto Press.pl
dc.description.referencesBaxandall Michael (1988) Painting and Experience in Fifteenth Century Italy: A Primer in the Social History of Pictorial Style, Second Edition, Oxford and New York: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesBon Gustave Le (2017) The Crowd, transl. Robert A. Nye, Second Edition, London and New York: Routledge.pl
dc.description.referencesBorradori Giovanna (2003) Philosophy in a Time of Terror: Dialogues with Jürgen Habermas and Jacques Derrida, First Edition, Chicago and London: The University of Chicago Press.pl
dc.description.referencesBredekamp Horst (2018) Image Acts: A Systematic Approach to Visual Agency, transl. Elizabeth Clegg, “Image – Word – Action,” First Edition, Berlin and Boston: Walter de Gruyter Verlag.pl
dc.description.referencesDidi-Huberman Georges (2005) Confronting Images: Questioning the Ends of Certain History of Art, transl. John Goodman, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press, University Park.pl
dc.description.referencesFenske Mindy (2007) Tattoos in American Visual Culture, First Edition, New York: Palgrave Macmillan.pl
dc.description.referencesFoucault Michel (1990) The History of Sexuality, Vol. 1: “An Introduction,” transl. Robert Hurley, New York: Vintage Books, A Division of Random House.pl
dc.description.referencesFoucault Michel (1995) Discipline and Punish: The Birth of the Prison, transl. Alan Sheridan, Second Edition, New York: Vintage Books, A Division of Random House.pl
dc.description.referencesFoucault Michel (2003) Society Must Be Defended: Lectures at the Collčge de France 1975–1976, transl. David Macey, eds. Mauro Bertani and Alessandro Fontana, New York: Picador.pl
dc.description.referencesFoucault Michel (2008) The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège de France 1978–1979, transl. Graham Burchell, ed. Michel Senellart, New York: Palgrave Macmillan.pl
dc.description.referencesFoucault Michel (2009) Security, Territory, Population: Lectures at the Collège de France 1977-1978, transl. Graham Burchell, ed. Michel Senellart, New York: Palgrave Macmillan.pl
dc.description.referencesHall Stuart (1992) “The Question of Cultural Identity,” in: Stuart Hall, David Held, and Tony McGrew eds., Modernity and its Future, Cambridge and Oxford: Polity Press and the Open University, pp. 273–326.pl
dc.description.referencesHall Stuart (2003) “Cultural Identity and Diaspora,” in: Jonathan Rutherford ed., Identity: Community, Culture and Difference, First Edition, London: Lawrence and Wishart, pp. 222–237.pl
dc.description.referencesJones Amelia (2006) Self/Image: Technology, Representation, and the Contemporary Subject, London and New York: Routledgepl
dc.description.referencesJones Amelia (2012) Seeing Differently: A History and Theory of Identification and the Visual Arts, London and New York: Routledge.pl
dc.description.referencesLacan Jacques (1998) “The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis,” transl. Alan Sheridan, in: Jacques A. Miller ed., The Seminar of Jacques Lacan, Book XI, New York and London: W. W. Norton Company.pl
dc.description.referencesLatour Bruno (2005) Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory, “Clarendon Lectures in Management Studies,” First Edition, Oxford and New York: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesLemke Thomas (2011) Biopolitics: An Advanced Introduction, transl. Eric F. Trump, New York and London: New York University Press.pl
dc.description.referencesLyotard Jean-François (1984) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, transl. Geoff Bennington and Brian Massumi, “Theory & History of Literature,” First Edition, Oxford and Manchester: Manchester University Press.pl
dc.description.referencesMirzoeff Nicholas (1999) An Introduction to Visual Culture, First Edition, London and New York: Routledge.pl
dc.description.referencesMirzoeff Nicholas (2002) “The Subject of Visual Culture,” in: Nicholas Mirzoeff ed., The Visual Culture Reader, Second Edition, London and New York: Routledge, pp. 3–23.pl
dc.description.referencesMitchell W.J. Thomas (1994) Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation, Chicago and London: The University of Chicago Press.pl
dc.description.referencesMitchell W.J. Thomas (2002) “Showing Seeing: A Critique of Visual Culture,” Journal of Visual Culture, Vol. 1, No. 2, pp. 165–181.pl
dc.description.referencesMitchell W.J. Thomas (2005) What Do Pictures Want?: The Lives and Loves of Images, Chicago and London: The University of Chicago Press.pl
dc.description.referencesMitchell W.J. Thomas (2007) “Picturing Terror: Derrida’s Autoimmunity,” in: W.J. Thomas Mitchell and Arnold I. Davidson eds., The Late Derrida, Chicago: The University of Chicago Press, Critical Inquiry Book, Vol. 33, No. 2, pp. 277–290.pl
dc.description.referencesMitchell W.J. Thomas (2011) Cloning Terror: The War of Images, 9/11 The Present, Chicago and London: The University of Chicago Press.pl
dc.description.referencesMurray-Brown Jeremy (1991) “Video Ergo Sum,” in: Alan M. Olson, Christopher Parr, and Debra Parr eds., Video Icons and Values, New York: State University of New York Press, pp. 17–31, 150–151.pl
dc.description.referencesSturken Marita and Cartwright Lisa (2017) Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture, Third Edition, New York and Oxford: Oxford University Press.pl
dc.identifier.eissn2451-0327-
dc.description.volume22 (31)pl
dc.description.firstpage157pl
dc.description.lastpage181pl
dc.identifier.citation2Art Inquiry. Recherches sur les artspl
dc.identifier.orcid0000-0002-7258-1620-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WSK)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Chmielecki_The_Performative_Narrativity_of_Biopictures.pdf3,86 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons