REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11857
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJuszczak, Justyna-
dc.date.accessioned2021-11-03T12:46:02Z-
dc.date.available2021-11-03T12:46:02Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationNiepełnosprawność. Poznać, przeżyć, zrozumieć, pod redakcją Małgorzaty Halickiej, Jerzego Halickiego, Krzysztofa Czykiera, Białystok 2016, s. 119-131pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-507-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11857-
dc.description.abstractThe presentation will concern the role of local environment in the process of supporting and developing creative potential among disabled and elder people. The idea of day support centers as a space for undertaking joint activities to prevent social exclusion of groups of disabled and elder people will be presented. Based on good practices, it will be shown how to give meaning and value to activities undertaken by disadvantaged groups.The concept of carrying out educational and social projects proposed in the speech through day support centers functioning in the local community refer to broadly understood assumptions of social pedagogy by Helena Redlińska. Social projects are challenges for the local community. They constitute a prospect for building solidarity and strengthening social bonds. Undertaking joint initiatives which can constitute an area for meeting the Other One give meaning of mutual service (according to the concept by A. Kamiński and H. Redlińska) for other human there for highlight ting the important task that the local community has to carry out towards all its inhabitants, regardless his or her status, age or disability. An example of mutually undertaken initiatives in a local environment and a good practice is the idea of the “Intergenerational inspirations” project which will be directed towards the participants of day support centers for adults with intellectual disability and for a group of elderly people.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.titleŚrodowisko lokalne miejscem wsparcia i rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ludzi starszychpl
dc.title.alternativeLocal environment as a place of support and development for people with intellectual disabilities and for elderly peoplepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016pl
dc.description.BiographicalnoteJustyna Juszczak - mgr, doktorantka WSNS Pedagogium w Warszawie, terapeuta, edukator dramy i teatru, autorka i koordynatorka wielu projektów edukacyjno-społecznych. Obszar zainteresowań: teatr w twórczej rewalidacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, predyspozycje twórcze i kompetencje społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną, zagadnienia normalizacji i emancypacji w pedagogice specjalnej.pl
dc.description.referencesDykcik W., (red), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 2009.pl
dc.description.referencesChodakowska M., Źródła stereotypów niepełnosprawności i osób nią obciążonych w kręgu kultury europejskiej, [w:] M. Chodakowska i in. (red.), Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją, Wyd. UMCS, Lublin 20110.pl
dc.description.referencesFirkowska-Mankiewicz A., (red.), Życie w integracji, Wydawnictwo PFON, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesGłodkowska J., Założenie i kontekst procesu rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną [w:] Osobowość, samorealizacja, odpowiedzialność, bezpieczeństwo, autonomia. Teoria, empiria i praktyka w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną od dzieciństwa do późnej dorosłości, J. Głodkowska, A. Giryński (red.), Wyd. APS, Warszawa 2004pl
dc.description.referencesKołodziej W., Bio-psychospołeczne funkcjonowanie osób starszych a społeczne stereotypy i uprzedzenia dotyczące starzenia się i starości [w:] A. Nowicka (red.), Wybrane problemy osób starszych, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2006.pl
dc.description.referencesLeszczyńska-Rejchert A., Kantowicz E., (red.), Stereotypy a starość i niepełnosprawność, Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit” s. c., Toruń 2012.pl
dc.description.referencesMarkowska-Byczek K., (red.), Drama stosowana, jako narzędzie społecznej interwencji. Teoretyczne i praktyczne aspekty metody, Wydawnictwo Stowarzyszenie Praktyków Dramy Stop-klatka, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesPilch T., Lepalczyk I., (red.), Pedagogika Społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Wyd. „Żak”, Warszawa 1995.pl
dc.description.referencesSomers J., Teatr w społeczności lokalnej [w:] Drama stosowana jako narzędzie społecznej interwencji. Teoretyczne i praktyczne aspekty metody, Wyd. Stowarzyszenie Praktyków Dramy Stop-klatka, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesTheiss W., Mała ojczyzna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesWyczesany J., Oligofrenopedagogika. Wybrane zagadnienia pedagogiki upośledzonych umysłowo, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesŻuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesZych A., Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Wyd. Śląsk, Katowice 1999.pl
dc.description.firstpage119pl
dc.description.lastpage131pl
dc.identifier.citation2Niepełnosprawność. Poznać, przeżyć, zrozumieć, pod redakcją Małgorzaty Halickiej, Jerzego Halickiego, Krzysztofa Czykierapl
dc.conferenceI Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu Sens i bezsens starości pt. „Niepełnosprawność i starość w wymiarze poznawania, przeżywania i percepcji społecznej”, Supraśl, 14-16 maja 2015pl
Występuje w kolekcji(ach):I Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu Sens i bezsens starości pt. „Niepełnosprawność i starość w wymiarze poznawania, przeżywania i percepcji społecznej”, 14-16 maja 2015
Książki / Rozdziały (WUwB)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Juszczak_Srodowisko_lokalne_miejscem_wsparcia_i_rozwoju.pdf171,9 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)