REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11614
Tytuł: Текст как герой новейшей русской драматургии
Inne tytuły: Text as a hero of contemporary Russian drama
Tekst jako bohater najnowszej dramaturgii rosyjskiej
Autorzy: Pieczyński, Maciej
Słowa kluczowe: Иван Вырыпаев
Евгений Гришковец
Максим Курочкин
вербатим
интертекстуальность
Ivan Vyrypaev
Yevgeny Grishkovetz
Maxim Kurochkin
verbatim
intertekxtuality
Data wydania: 2018
Data dodania: 28-wrz-2021
Wydawca: Wydawnictwo Prymat
Źródło: Estetyczne modele literatury rosyjskiej, pod redakcją Agnieszki Baczewskiej-Murdzek, Weroniki Biegluk-Leś, Ewy Pańkowskiej, Białystok 2018, s. 153-163
Konferencja: Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Estetyczne modele literatury rosyjskiej" Białystok, 17-18 września 2015 roku
Abstrakt: According to the postmodern philosophy of Roland Barthes, the language is the subject of contemporary Russian literature. Instead of an author and character the text talks by itself. The artistic works of the representatives of Russian latest drama: Yevgeny Grishkovetz, Ivan Vyrypaev, as well as those authors who create the verbatim documentary technique fit in this concept. Griszkowiec’s monodrama How I Ate a Dog is like a "cordial conversation with the audience". The main character tells the story of his life from outside, in retrospect, not playing the role of "old self". "The hero of my art is the text" - says Ivan Vyrypayev. In his drama Illusions all events from the character’s life are stories told by four narrators. The text also plays a major role in Maxim Kuroczkin and Alexander Rodionov’s play Homeless. Characters – The First and The Second - just narrate the true stories of the homeless which were recorded on a dictaphone during the interview by the authors of verbatim documentary technique. In all the above-discussed dramas stage directions do not indicate any stage action. Everything takes place at the level of the text. Characters do not have any psychological properties, they are often also deprived even of names. Instead of playing the role they only narrate the text. Therefore, in the latest drama and also in its staging, the principle of mimesis gives way to the principle of diegesis.
Afiliacja: Uniwersytet Szczeciński
URI: http://hdl.handle.net/11320/11614
ISBN: 978-83-7657-243-7
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by: Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Estetyczne modele literatury rosyjskiej", 17-18 września 2015 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Pieczynski_Tekst_kak_geroj.pdf206,51 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)