REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11535
Tytuł: Debiut Mickiewicza w kontekście późnej i ostatniej twórczości poety
Inne tytuły: Mickiewicz’s Debut in the Context of His Late and Final Works
Autorzy: Kuczera-Chachulska, Bernadetta
Słowa kluczowe: Mickiewicz,
debut
Zima miejska (City Winter)
interpretation
Data wydania: 2021
Data dodania: 22-wrz-2021
Wydawca: Polska Akademia Umiejętności
Źródło: Debiuty Mickiewicza, debiuty romantyków. Studia w 200. rocznicę debiutu wieszcza: 1818–2018, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Łukasz Zabielski, Kraków 2021, s. 127-137
Konferencja: Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa w 200. rocznicę debiutu poetyckiego Adama Mickiewicza: 1818-2018 "Debiuty Mickiewicza, debiuty Romantyków. Tradycje–Strategie–Idee–Język", Białystok 9-10 listopada 2018 r.
Abstrakt: According to the generalized etymology of the term “debut,” the article discusses the phenomenon of Mickiewicz’s debut in a broader sense, taking into account not just his first printed text, but referring to all works published in his first creative period, from Zima miejska to the first book of 1822 inclusively. The researcher proposes a synchronous look at the juvenilia of the creator of Ballady i romanse (Ballads and Romances) through the prism of his creative work as a whole. This means directing the attention of the audience towards such qualities of his Romantic debut writing that serve as a counterweight, or better: a sense of meaning-inspiring balance with his later poetic output. As stated in the conclusions of the article, one can observe a distinct area of identity by referring the poetic work from the Lausanne period to the poetry from the beginning of Mickiewicz’s creative work. Yet, it does not conflict with the expressiveness of the intensity of Mickiewicz’s human development.
Afiliacja: Instytut Badań Literackich PAN
Nota biograficzna: Bernadetta Kuczera-Chachulska – profesor zwyczajny w Instytucie Badań Literackich PAN. W latach 1999–2020 pracowała również na WNH UKSW. Tam zainicjowała Katedrę Badań nad Romantyzmem i Twórczością Cypriana Norwida, Zakład Aksjologii i Estetyki Literackiej, których była kierownikiem; utworzyła czasopismo „Colloquia Litteraria” (była jego redaktorem naczelnym). Inicjatorka serii wydawniczych „Problemy Romantyzmu” (z „podserią” Norwidowską) i Zeszytów Zakładu Aksjologii i Estetyki Literackiej. Autorka książek o twórczości Norwida [„Czas siły-zupełnej”. O kategorii wysiłku w poezji Norwida (1998); Norwida „przypowieść o pięknem” i inne szkice z pogranicza genologii i estetyki (2008); Cyprian Norwid. Estetyka teologiczna (2017)], a także innych, poświęconych poetom XIX i XX wieku, genologii i estetyce literackiej. Przede wszystkim zaś autorka wielu tomów miniatur poetyckich, przełożonych na język węgierski, francuski, czeski i niemiecki (tych ostatnich tłumaczeń dokonał Rolf Fieguth, ten sam, który przełożył na niemiecki Vade-mecum Norwida).
URI: http://hdl.handle.net/11320/11535
ISBN: 978-83-7676-327-9
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-1817-9083
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: Copyright by Polska Akademia Umiejętności & Authors, Kraków 2021
Występuje w kolekcji(ach):Jubileuszowa Międzynarodowa Konferencja Naukowa w 200. rocznicę debiutu poetyckiego Adama Mickiewicza: 1818-2018 "Debiuty Mickiewicza, debiuty Romantyków. Tradycje–Strategie–Idee–Język", 9-10 listopada 2018 r.

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Kuczera-Chachulska_Debiut_Mickiewicza.pdf179,84 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)