REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11497
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKovpik, Svitlana-
dc.date.accessioned2021-09-20T12:14:52Z-
dc.date.available2021-09-20T12:14:52Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationChrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia. Seria V: Monastycyzm i mistycyzm w literaturze, kulturze i języku Słowian, red. Lilia Citko, Jarosław Ławski, Krzysztof Rutkowski, Białystok 2021, s. 271-282pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-406-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11497-
dc.description.abstractThis paper investigates specific features of literary interpreting the monk image in the pilgrim work A Journey to the Holy Places of the East 1723–1747 by the Ukrainian writer V. Hryhorovych‑Barskyi. The author of the paper has identified the peculiarities of modelling the image of a God consecrated person in the literary work. It was stated that in the Serbian and Bulgarian monasteries on Mount Athos, the monks had a special way of organizing their lives: they did handicrafts and went fishing, worked in the field, carried out the trade of manufactured church things. It should be noted that during the period from 1726 to 1744 most of the Eastern Slavic monasteries became noticeably impoverished. The reason of such poverty was not only huge Turkish taxes, but also conflicts and disputes among the monks. All this caused the decline of the majority of Sviatohorsk monasteries. It is determined that the writer presented the images of the monks very objectively, avoiding the exaggeration of their actions and behaviour. The author tried to explain the reasons why there were not many virtuous monks in the monasteries on Mount Athos, who temporarily found the shelter in a certain monastery and then they left it. Such cases, unfortunately, took place within the walls of holy monasteries. The life of the monks in Mount Athos monasteries was marked by daily work and care for their monastery. Predominantly, the monastery brotherhood showed hospitality and respect for the traveler, they provided him the shelter and helped with adjusting to the monastery life. However, there were such monasteries in which the monks were suspicious and indifferent to the traveler.pl
dc.language.isouapl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.subjectmonkspl
dc.subjectmonasterypl
dc.subjectorganization of lifepl
dc.subjectimpoverishmentpl
dc.subjectdeclinepl
dc.subjectченціpl
dc.subjectмонастирpl
dc.subjectорганізація життяpl
dc.subjectзубожінняpl
dc.subjectзанепадpl
dc.titleХудожня інтерпретація образу ченця в паломницькому творі В. Григоровича‑Барського Мандри по святих місцях Сходу з 1723–1747 ррpl
dc.title.alternativeLiterary Interpretation of the Monk Image in the Piligrim Work A Journey to the Holy Places of the East 1723–1747 by V. Hryhorovych‑Barskyipl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2021pl
dc.description.BiographicalnoteSVITLANA KOVPIK – doktor habilitowany w zakresie filologii, profesor w Katedrze Literatury Ukraińskiej i Obcej Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego w Krzywym Rogu. Zainteresowania naukowe: poetyka dyskursu kulinarnego, obrazy w kontekstach kulturowych, cywilizacyjnych, antropologicznych i społecznych, mediewistyka, poetyka sztuk wizualnych. Autorka monografii: Основні складові поетики української драматургії першої половини ХІХ ст. (Elementy poetyki dramatu ukraińskiego pierwszej połowy XIX w.) (2011), Поетика густативів (на матеріалі сучасної української прози) [Poetyka smaków (na podstawie współczesnej prozy ukraińskiej] (2018) oraz 160 artykułów naukowych i 6 podręczników do literatury i realioznawstwa ukraińskiego.pl
dc.description.AffiliationPaństwowy Uniwersytet Pedagogiczny w Krzywym Rogu (Ukraina)pl
dc.description.referencesГригорович‑Барський В., Мандри по Святих місцях Сходу 1723–1747 рр., Київ 2000.pl
dc.description.referencesДмитрів І., Образ богопосвяченої особи в українській поезії міжвоєнного періо ду ХХ століття, «Актуальні питання гуманітарних наук» 2015, вип. 12, с. 205–212.pl
dc.description.referencesЧарді Ф., KOINOINA – Койнонія: Богословсько­‑духовний путівник монашої спільноти, Львів 2002.pl
dc.description.firstpage271pl
dc.description.lastpage282pl
dc.identifier.citation2Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia. Seria V: Monastycyzm i mistycyzm w literaturze, kulturze i języku Słowian, red. Lilia Citko, Jarosław Ławski, Krzysztof Rutkowskipl
dc.conferenceVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia", Białystok - Supraśl, 28-29 września 2020pl
dc.identifier.orcid0000‑0001-6455‑5572-
Występuje w kolekcji(ach):VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia", 28-29 września 2020

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
S_Kovpik_Chudoznia_interpretacija_ obrazu_czencia.pdf200,19 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)