REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11381
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDopart, Bogusław-
dc.date.accessioned2021-08-16T10:35:45Z-
dc.date.available2021-08-16T10:35:45Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationHumanistyka między narodami: interdyscyplinarne studia polsko-ukraińskie, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Lucjan Suchanek, Białystok – Kraków 2020, s. 61-73pl
dc.identifier.isbn978-83-65696-69-4-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11381-
dc.description.abstractThe author analyses the features of the ethos of modern scholars (i.e. of researchers and teachers), confronting his own observations with the views of such authors as Kazimierz Twardowski, Allan Bloom, Bill Readings, Jacek Bieliński, Robert Merton, Alasdair MacIntyre and others. The author concludes that the situation of the present academic community, subject to rivalry and corporate authority – direct, personal, dialogic and creative relationship between the scholars, trainees and students becomes a matter of fundamental significance and incalculable value. Reflections on the mentor-mentee relationship are particularly required in the modern academic discourse.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2, przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;45-
dc.relation.ispartofseriesStudia Odeskie;6-
dc.subjectethospl
dc.subjectacademic lecturerpl
dc.subjectuniversitypl
dc.subjectauthoritypl
dc.titleEtos wykładowcy akademickiego (etos a praktyka)pl
dc.title.alternativeEthos of the academic teacher (ethos vs practice)pl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Temida 2, Białystok 2020pl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020-
dc.description.BiographicalnoteBOGUSŁAW DOPART – od roku 2003 prof. tytularny, od roku 2005 kierownik Katedry Historii Literatury Oświecenia i Romantyzmu na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Związany również z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, gdzie kierował Katedrą Literatury Romantyzmu. Zajmuje się historią literatury, estetyką i metodologią badań nad romantyzmem, a także antropologią społeczną literatury i historią kultury XIX wieku. Jest członkiem Komisji Historycznoliterackiej PAN i Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Należy do kolegium redakcyjnego periodyków „Wielogłos” i „Wiek XIX”, współredagował kwartalnik „Universitas”. Prezes Krakowskiego Oddziału Towarzystwa Literackiego im. Adam Mickiewicza i przewodniczący Krakowskiego Komitetu Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Autor ponad 200 publikacji, w tym ok. 180 prac naukowych (polonistycznych, antropologiczno-społecznych, filmoznawczych, interdyscyplinarnych), także tekstów krytycznoliterackich. Opublikował książki: Mickiewiczowski romantyzm przedlistopadowy (1992), Mickiewicza słowa sekretne (1999), Romantyzm polski: pluralizm prądów i synkretyzm dzieła (1999), Poemat profetyczny. O „Dziadach” drezdeńskich Adama Mickiewicza (2002), Polski romantyzm i wiek dziewiętnasty (2013). Zredagował pięć tomów zbiorowych, poświęconych m.in. Dziadom i Panu Tadeuszowi, zebrał, wraz z Markiem Staniszem (Uniwersytet Rzeszowski), prace naukowe prof. Mariana Tatary. Jest współautorem księgi Lettres Européennes (Hachette 1992; przekład pol. Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, 2009) i współtwórcą syntezy okresu romantycznego: Historia literatury polskiej w dziesięciu tomach, t. V: Romantyzm (2003, 2006, 2007). Członek korespondent Polskiej Akademii Umiejętności.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Jagielloński; Polska Akademia Umiejętnościpl
dc.description.referencesBiałecki I., O autonomii uczelni i wartościach akademickich, [w:] Kręgi kompetencji i perspektywy poznawcze, red. J. Goćkowski, P. Kisiel, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesBieliński J., Etos nauki w Polsce. Nauka akademicka, postakademicka czy przemysłowa?, XVI Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny, 14–16 września 2016 r. [prezentacja pdf].pl
dc.description.referencesBloom A., Umysł zamknięty. O tym, jak amerykańskie szkolnictwo wyższe zawiodło demokrację i zubożyło dusze dzisiejszych studentów, wstęp S. Bellow, przeł. T. Bieroń, Poznań b.r.w. [1997].pl
dc.description.referencesGalloway S., Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google, przeł. J. Kubiak, Poznań 2018.pl
dc.description.referencesGoćkowski J., Ethos nauki i role uczonych, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesHeller M., Moralność myślenia, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesHumboldt W. von, Organizacja instytucji naukowych, [w:] B. Andrzejewski, Wilhelm von Humboldt, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesKisiel P., Ethos nauki i uczonego w świetle koncepcji nauki Janusza Goćkowskiego, „Zagadnienia Naukoznawstwa” 2011, z. 2.pl
dc.description.referencesLewicki G., Przejąć panowanie nad algorytmami, „Rzeczpospolita. Plus Minus”, 26–27.10.2019, nr 43 (251).pl
dc.description.referencesMacIntyre A., Bóg, filozofia, uniwersytety. Wybrane zagadnienia z katolickiej tradycji filozoficznej, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesMagna Charta Universitatum, http://www.umk.pl/uczelnia/dokumenty/statut/katra.pl
dc.description.referencesMerton R.K., Social Theory and Social Structure (1949), polska edycja: Teoria socjologiczna i struktura społeczna, przeł. E. Morawska, J. Wertenstein-Żuławski, Warszawa 1982, 2002.pl
dc.description.referencesOdchodzi pokolenie walki z komuną, J. Flis w rozmowie z red. M. Płocińskim, „Rzeczpospolita. Plus Minus”, 23–24.02.2019, nr 8.pl
dc.description.referencesOssowska M., Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesPauluk D., W blasku ideałów i w cieniu codziennego życia, Czasopismo Naukowe „Kultura i Historia” 2011, nr 20 (2).pl
dc.description.referencesPinker S., Nowe Oświecenie. Argumenty za rozumem, nauką, humanizmem i postępem, przeł. T. Bieroń, Poznań [2019].pl
dc.description.referencesPodgórecki A., Społeczeństwo polskie, przeł. Z. Pucek, Rzeszów 1995.pl
dc.description.referencesReadings B., Uniwersytet w ruinie, przeł. S. Stecko, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesStróżewski W., Wielość nauk i jedność wiedzy, „Universitas” 1992, nr 3; toż w: „Acta Universitatis Jagiellonicae” 1993, nr 8 (167).pl
dc.description.referencesTwardowski K., O dostojeństwie Uniwersytetu, Poznań 1933.pl
dc.description.referencesWoleński J., Dwa pojęcia nauki: metodologiczne i socjologiczne, „Prace Komisji Historii Nauki Polskiej Akademii Umiejętności” 2009, t. 9.pl
dc.description.referencesZakowicz I., Idea uniwersytetu Wilhelma von Humboldta – kontynuacja czy zmierzch?, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2012, nr 2.pl
dc.description.referencesZiman J., The Real Science: what it Is and What is Means, Cambridge University Press 2000.pl
dc.description.referencesZuboff S., The Age of Surveillance Capitalism. The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power, Public Affairs 2019.pl
dc.description.referencesŻyciński J., Trzy kultury: nauki przyrodnicze, humanistyka i myśl chrześcijańska, Poznań 1990.pl
dc.description.firstpage61pl
dc.description.lastpage73pl
dc.identifier.citation2Humanistyka między narodami: interdyscyplinarne studia polsko-ukraińskie, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Lucjan Suchanekpl
dc.conferenceMiędzynarodowa Konferencja Naukowa "Współpraca naukowa humanistów ukraińskich i polskich. Historia - idee - projekty", Kijów 20-21 września 2019 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-0263-9057-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (Temida2)
Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Współpraca naukowa humanistów ukraińskich i polskich. Historia - idee - projekty", 20-21 września 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
B_Dopart_Etos_wykladowcy_akademickiego.pdf283,16 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)