REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11371
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDąbrowska, Aleksandra-
dc.date.accessioned2021-08-03T09:34:46Z-
dc.date.available2021-08-03T09:34:46Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 165-180pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11371-
dc.description.abstractThe article analyzes Arf, a drama by Maciej Szukiewicz and one of the least known pieces from the period of Young Poland. The author demonstrates that the world presented results from a complex textual form that oscillates between a fairy tale and a mystery play. These two genological forms constitute an interpretative lens through which the world of real events in the drama is read. The author uses Szukiewicz to illustrate how the framework of drama and the generic patterns bear upon the way in which the readers perceive the storyline.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectgenrepl
dc.subjectpoint of viewpl
dc.subjectfairy talepl
dc.subjectcharacterpl
dc.subjectscenic frameworkpl
dc.titleGatunek – postać – widzenie. Poetyka Arfa Macieja Szukiewiczapl
dc.title.alternativeGenre–Character–Seeing. The Poetics of Arf by Maciej Szukiewiczpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.18.10-
dc.description.Emaila.dabrowska62@student.uw.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAleksandra Dąbrowska, studentka filologii polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. W 2020 r. uzyskała tytuł licencjata na podstawie pracy pt. Gatunek – postać – widzenie. Analiza kompozycji dramatu „Arf” Macieja Szukiewicza. W kręgu jej zainteresowań znajduje się poetyka dramatu, a zwłaszcza poetyka baśni dramatycznej.pl
dc.description.AffiliationWydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesBachtin Michaił (1986), Problem gatunków mowy, w: M. Bachtin, Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 348–402.pl
dc.description.referencesBorowski Mateusz (2009), Tożsamość miejsca. Modele konstrukcji przestrzeni w dramacie, w: Elementy dramatu. Analizy diagnostyczne, red. M. Sugiera, M. Borowski, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 145–162.pl
dc.description.referencesCzabanowska-Wróbel Anna (1996), Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesEliot Thomas Stearns (1972), „Retoryka” i dramat poetycki, w: T.S. Eliot, Szkice krytyczne, przeł. M. Niemojowska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 187–194.pl
dc.description.referencesNabiałek Magda (2018), Scena – między słowem a obrazem. O kompozycji dramatów Juliusza Słowackiego, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesNabiałek Magda (2019), Baśń dramatyczna – zapomniane ogniwo, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 62, z. 3, s. 103–119.pl
dc.description.referencesPodstawka Anna (2006), Dramaturgia Macieja Szukiewicza, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.pl
dc.description.referencesSchuback Marcia Sa Cavalcante (2008), ´ Odyseusz przy maszcie, w: M. Schuback, Pochwała nicości. Eseje o hermeneutyce filozoficznej, przeł. L. Neuger, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesSinko Tadeusz (1918), Świat baśni, „Maski”, z. 7–8, s. 127–131, 148–152.pl
dc.description.referencesSławińska Irena (2003), Główne problemy struktury dramatu, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. J. Degler, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 84–101.pl
dc.description.referencesSugiera Małgorzata (2009), Zapośredniczone spojrzenie: ramy i punkty widzenia w dramacie, w: Elementy dramatu. Analizy diagnostyczne, red. M. Sugiera, M. Borowski, Kraków: Księgarnia Akademicka, s. 119–143.pl
dc.description.referencesSzukiewicz Maciej (1902), Arf, Kraków: Czas.pl
dc.description.referencesŚwiontek Sławomir (2003), O strukturalnych związkach i zależnościach tworzyw dzieła dramatycznego, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. J. Degler, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 110–118.pl
dc.description.referencesTruskolaska Anna (1983), Młodopolska ekspansja pojęcia „misterium”, w: Wśród mitów teatralnych Młodej Polski, red. I. Sławińska, M.B. Stykowa, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 277–305.pl
dc.description.referencesWaligóra Jerzy (2004), Młodopolski „dramat wewnętrzny”: przejawy podmiotowości i subiektywizacji w wybranych utworach dramatycznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.pl
dc.description.number18pl
dc.description.firstpage165pl
dc.description.lastpage180pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-0957-6052-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_18_2021_A_Dabrowska_Gatunek_postac_widzenie.pdf133,64 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons