REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11370
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPiniewska, Anna-
dc.date.accessioned2021-08-03T09:25:35Z-
dc.date.available2021-08-03T09:25:35Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 149-164pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11370-
dc.description.abstractThe article analyzes the drama Requiem dla gospodyni by Wiesław Myśliwski in the context of free indirect discourse as understood in literary criticism. The author of the article discusses the instances of this form of expression used in the utterances of Boleś, a shepherd and country madman of an unknown ontological status. She notices the problems with distinguishing between free indirect speech and the direct quoting of the late titular landlady [gospodyni] with whom Boleś established a strong bond. The author demonstrates that the shepherd plays a significant role both as a part of the storyline and a formal element because his creative capacity (building images) as well as linguistic (creating a binarrative in free direct speech) reveal his meta-dramatic character and privilege the dramatic subject.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectfree indirect discoursepl
dc.subjectdramapl
dc.subjectcharacterpl
dc.subjectpoint of view in dramapl
dc.titleSplot głosów. Mowa pozornie zależna w Requiem dla gospodyni Wiesława Myśliwskiegopl
dc.title.alternativeIntertwined Voices: Free Indirect Discourse in Wiesław Myśliwski’s Requiem dla gospodynipl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.18.09-
dc.description.Emaila.piniewska@student.uw.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAnna Piniewska, absolwentka filologii polskiej ze specjalizacją nauczycielską na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się poetyką dramatu, współczesnym teatrem oraz reprezentacją osób z niepełnosprawnościami w kulturze. Pracę magisterską poświęciła mowie pozornie zależnej w dramaturgii Wiesława Myśliwskiego.pl
dc.description.AffiliationWydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesBachtin Michaił (1970), Słowo w dziele Dostojewskiego, w: M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 275–403.pl
dc.description.referencesBaluch Wojciech (2011), Multimedialność jako nowa estetyka we współczesnej kulturze. Na przykładzie nowego polskiego dramatu, „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 1, s. 120–126.pl
dc.description.referencesBetkowska Joanta (2018), Telewizja a kres kultury chłopskiej – od „Awansu” Edwarda Redlińskiego do „Requiem dla gospodyni” Wiesława Myśliwskiego, w: Myśl Myśliwskiego (studia i eseje), red. J. Olejniczak, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 257–266.pl
dc.description.referencesBetkowska Jolanta (2019), Polski dramat ludowy (1945–1989), rozprawa doktorska obroniona na wydziale Filologiczno-Historycznym Akademii Pomorskiej w Słupsku.pl
dc.description.referencesCerquiglini Bernard (1990), Mowa pozornie zależna i nowoczesność, przeł. M. Abramowicz, „Pamiętnik Literacki”, nr 4, s. 336–348.pl
dc.description.referencesGłowiński Michał (1973), Dialog w powieści, w: M. Głowiński, Gry powieściowe: szkice z teorii i historii form narracyjnych, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 37–58.pl
dc.description.referencesGłowiński Michał (1969), Powieść młodopolska. Studium z poetyki historycznej, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesGórny Wojciech (1966), Składnia przytoczenia w języku polskim, w: A.Wierzbicka, System składniowo-stylistyczny prozy polskiego Renesansu, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 279–405.pl
dc.description.referencesHopensztand Dawid (1937), Mowa pozornie zależna w kontekście „Czarnych skrzydeł”, w: Prace ofiarowane Kazimierzowi Wóycickiemu, Wilno, https://polona.pl/item/mowa-pozornie-zalezna-w-kontekscie-czarnych-skrzydel,Njc4NjE3NzY/4/#info: metadata [dostęp 09.06.2021].pl
dc.description.referencesJakubowska-Cichoń Joanna (2010), Mowa przytaczana w narracjach Marguerite Duras, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesJanion Maria (2006), Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesJeziorska-Haładyj Joanna (2013), Tekstowe wykładniki fikcji. Na przykładzie reportażu i powieści autobiograficznej, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo.pl
dc.description.referencesKaniewska Bogumiła (2013), Opowiedziane. O prozie Wiesława Myśliwskiego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesKaniewska Bogumiła (1995), Wiesław Myśliwski, Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.pl
dc.description.referencesKopciński Jacek (2012), Wstęp, w: Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia, t. 1, red. J. Kopciński,Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, s. 5–35.pl
dc.description.referencesKorwin-Piotrowska Dorota (2011), Poetyka – przewodnik po świecie tekstów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesKulesza Dariusz (2012), Poza granicami literatury. Historia świata według Edwarda Redlińskiego, w: Spotkania w przestrzeni idei – słów – obrazów. Księga Pamiątkowa dedykowana prof. dr hab. Zofii Mocarskiej-Tycowej, red. J. Bielska-Krawczyk, K. Ćwikliński, S. Kołos, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 397–414.pl
dc.description.referencesKulesza Dariusz (2016), Epopeja. Myśliwski, Herbert, Mrożek, Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.pl
dc.description.referencesLewko Marian (2001), Świat wewnętrzny bohaterów chłopskich w dramaturgii Wiesława Myśliwskiego, w: O twórczości Wiesława Myśliwskiego (w siedemdziesiątą rocznicę urodzin pisarza), red. J. Pacławski, Kielce: Kieleckie Towarzystwo Naukowe, s. 83–103.pl
dc.description.referencesMyśliwski Wiesław (1973), Złodziej, „Dialog”, nr 7, s. 5–34.pl
dc.description.referencesMyśliwski Wiesław (1989), Drzewo, Szczecin: Glob.pl
dc.description.referencesMyśliwski Wiesław (2003), Kres kultury chłopskiej, Warszawa–Bochnia: Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza, http://mbc.malopolska.pl/dlibra/docmetadata?id=3631&from=publication [dostęp 09.06.2021].pl
dc.description.referencesMyśliwski Wiesław (2012), Requiem dla gospodyni, w: Trans/formacja. Dramat polski po 1989 roku. Antologia, t. 1, red. J. Kopciński, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN Wydawnictwo, s. 627–632.pl
dc.description.referencesOlszewska Maria Jolanta (2001), „Tragedia chłopska”. Od W.L. Anczyca do K.H. Rostworowskiego. Tematyka – Kompozycja – Idee, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesRatajczakowa Dobrochna (1990), Sługa dwóch panów: dwoisty żywot dramatu, „Teksty Drugie”, nr 5–6, s. 80–92.pl
dc.description.referencesRuta-Rutkowska Krystyna (2010), Metateatralność, metadramatyczność, metatekstowość w dramacie, „Pamiętnik Literacki”, nr 2, 113–138.pl
dc.description.referencesTomasik Wojciech (1992), Kto mówi?: jeszcze o mowie pozornie zależnej, „Pamiętnik Literacki”, nr 4, s. 112–128.pl
dc.description.referencesTomasik Wojciech (1992), Od Bally’ego do Banfield [i dalej]. Sześć rozpraw o „mowie pozornie zależnej”, Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.pl
dc.description.referencesWąchocka Ewa (2015), Śmierć w „nowych dekoracjach”, w: Intymne – prywatne – publiczne, red. E. Wąchocka, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 275–302.pl
dc.description.referencesWąchocka Ewa (2018), Kwartet dramatyczny Wiesława Myśliwskiego, w: Myśl Myśliwskiego (studia i eseje), red. J. Olejniczak, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 267–284.pl
dc.description.referencesWołoszynow Walentin (1970), Z historii form wypowiedzi w konstrukcjach języka. (Próba zastosowania metody socjologicznej do zagadnień składni), tłum. Z. Saloni, w: Rosyjska szkoła stylistyki, oprac. M.R. Mayenowa, Z. Saloni, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 413–477.pl
dc.description.referencesWóycicki Kazimierz (1922), Z pogranicza gramatyki i stylistyki. (Mowa zależna, niezależna i pozornie zależna), „Przegląd Humanistyczny”, t. 1, s. 75–100, https://polona.pl/item/z-pogranicza-gramatyki-i-stylistyki-mowa-zalezna-niezalezna-i-pozorniezalezna,Njc4NzI4MDY/4/#info:metadata [dostęp 09.06.2021].pl
dc.description.number18pl
dc.description.firstpage149pl
dc.description.lastpage164pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-8474-8037-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_18_2021_A_Piniewska_Splot_glosow_Mowa_pozornie_zalezna_w_Requiem_dla_gospodyni.pdf147,76 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons