REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11368
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNabiałek, Magda-
dc.date.accessioned2021-08-03T09:19:42Z-
dc.date.available2021-08-03T09:19:42Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 121-135pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11368-
dc.description.abstractThe article reflects on the connections between the Polish drama of the interwar period with such stage performances as a nativity play, farce, cabaret, and circus. The text attempts to point to the possible inquiries into this important problem of the dramaturgy of the 1920s and 1930s. The author concentrates on Adam Polewka himself and his political farse plays, especially the record of Igrce w Barbakanie, a performance prepared for the Cracow Days in 1938. She reads critically the introduction to the post-war edition of this text. In her opinion, this authorial commentary includes precious information about such stage forms of the interwar period as a farse play and circus.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectdramapl
dc.subjectcabaretpl
dc.subjectfarse playpl
dc.subjectigrcepl
dc.subjectinterwar periodpl
dc.titleKuglarze w dramat walą. Adam Polewka i szopkowo-farsowe inspiracje w dramaturgii dwudziestolecia międzywojennegopl
dc.title.alternativeThe Jugglers Play at Drama: Adam Polewka and the Farce Inspiration in the Dramaturgy of the Interwar Periodpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.18.07-
dc.description.Emailmagdanabialek@uw.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMagda Nabiałek, dr, adiunkt w Zakładzie Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka monografii Między sceną a obrazem. O kompozycji dramatów Juliusza Słowackiego. Obecnie zajmuje się przede wszystkim związkami dramatu I połowy XX wieku z cyrkiem, szopką, komedią dell’arte i oraz innymi formami teatru rozrywkowego.pl
dc.description.AffiliationWydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesCzabanowska-Wróbel Anna (1988), Baśń jako światopogląd. Baśń i baśniowość w twórczości Leśmiana, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 29–62.pl
dc.description.referencesCzerska Karolina (2021), Cricot – marzenie o teatrze politycznym? (Fragmenty), w: Polityki Awangardy, red. A. Karpowicz, J. Kornhauser, M. Rakoczy, A. Wójtowicz, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 331–342.pl
dc.description.referencesCzerska Karolina (2019), Teatr Cricot – suma przybliżeń, „Didaskalia”, nr 153, s. 46–54.pl
dc.description.referencesDorak-Wojakowska Lilianna (2019), Dramaturg jako archiwista. O stylu montażu dokumentalnego Witolda Wandurskiego... i sceny robotniczej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, nr 11, s. 20–35.pl
dc.description.referencesDuniec Krystyna (2017), Dwudziestolecie. Przedstawienia, Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Sztuki PAN, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny.pl
dc.description.referencesEksteins Modris (2014), Święto Wiosny. Wielka Wojna i narodziny nowego wieku, przeł. K. Rabińska, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl
dc.description.referencesFox Dorota (2013), Czasopiśmiennictwo teatralne w Polsce w latach 1918–1939, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesFreudenberg Olga (2007), Mim, w: O. Freudenberg, Obraz i pojęcie, przeł. B. Żyłko, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesGrochowska Anna (2017), Wszystkie drogi prowadzą na Krupniczą. O Domu Literatów, Kraków: Księgarnia Akademicka.pl
dc.description.referencesJarema Józef (1934), Cricot. O teatrze plastycznym, „Głos Plastyków”, nr 7–8.pl
dc.description.referencesJarema Józef (1934), Patrzymy na was, „Tygodnik Artystów”, nr 3.pl
dc.description.referencesJarema Józef (1938), Przed nowym sezonem Cricot, „Nasz Wyraz”, nr 9, s. 7.pl
dc.description.referencesKapłanowa Rachela [Mayenowa Maria Renata] (2013), „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego. Problemy kompozycji, oprac. M. Prussak, Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.pl
dc.description.referencesKydryński Juliusz (1964), Próba portretu (Rzecz o Adamie Polewce), Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesLau Jerzy (1967), Teatr artystów Cricot, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesLeyko Małgorzata (2019), Dwudziestowieczna awangarda teatralna a cyrk, w: Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, red. M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 113–124.pl
dc.description.referencesMarczak-Oborski Stanisław (1973), Teatr romantyczny, rewolucyjny, polityczny, „Teksty”, nr 3, s. 52–67.pl
dc.description.referencesMazur-Fedak Jolanta (2008), Józef Jarema. W międzywojenny teatrze awangardowym Cricot (I), Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesMichajłowa Katia (2010), Dziad wędrowny w kulturze ludowej Słowian, przeł. H. Karpińska, Warszawa: Oficyna Naukowa.pl
dc.description.referencesNabiałek Magda (2019), Baśń dramatyczna – zapomniane ogniwo, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 62, z. 3, s. 103–119.pl
dc.description.referencesOsińska Katarzyna (2011), Ewolucja radzieckich widowisk masowych (do lat trzydziestych XX wieku), w: Teatr masowy. Teatr dla mas, red. M. Leyko, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 207–240.pl
dc.description.referencesPol Stefan (1987), Ze wspomnień nauczyciela socjalisty, w: PPS – wspomnienia z lat 1918–1939, t. 2, red. J. Cesarski i in., Warszawa: Książka i Wiedza.pl
dc.description.referencesPolewka Adam (1938), Herod i Ariowie (fragment z szopki „żywych masek”), „Nasz Wyraz”, nr 1.pl
dc.description.referencesPolewka Adam (1953), Igrce w Barbakanie, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesPolewka Adam (1955), Kocham i nienawidzę, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesPuchalski Lucjan (1991), Kabaretowy świat. Estetyczne dziedzictwo kabaretu w literaturze Republiki Weimarskiej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesPuget Ludwik (1938), Szopki krakowskie, „Kurjer Poranny”, nr 46, s. 8.pl
dc.description.referencesRawiński Marian (1986), Między misterium i farsą. Polska dramaturgia międzywojenna w kontekście europejskim, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Humanistyczny.pl
dc.description.referencesSomos Aleksij (2010), Święty Bachus. Nieznane lata teatru greckiego 300 p.n.e. – 1600 n.e., przeł. J. Kruczkowska, R. Lewandowski, B. Schada-Borzyszkowska, Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego.pl
dc.description.referencesWaksmund Ryszard (2005), Młodopolska baśń dramatyczna. Od bajki ludowej do impresji scenicznej (z zagadnień struktury gatunku) w: Baśnie nasze współczesne, red. J. Ługowska, Wrocław: Biblioteka Literatury Ludowej.pl
dc.description.referencesStangret Paweł (2017), Awangardowa rehabilitacja cyrku, w: Cyrk w świecie widowisk, red. G. Kondrasiuk, Lublin: Warsztaty Kultury w Lublinie, s. 113–124.pl
dc.description.referencesWiciński Henryk (1934), Nowy sezon Cricot w Krakowie, „Gazeta Artystów”, nr 7, s. 1–2.pl
dc.description.referencesWodnarowie Estera i Mieczysław (1974), Polskie sceny robotnicze 1918–1939. Wybór dokumentów i relacji, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesŻytyński Stanisław (1964), Szopki Adama Polewki, w: Cyganeria i polityka. Wspomnienia krakowskie 1919–1939, red. K. Bidakowski, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.number18pl
dc.description.firstpage121pl
dc.description.lastpage135pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-2487-5146-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_18_2021_M_Nabialek_Kuglarze_w_dramat_wala_Adam_Polewka.pdf144,17 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons