REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11366
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSamsel, Karol-
dc.date.accessioned2021-08-03T09:11:24Z-
dc.date.available2021-08-03T09:11:24Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 81-102pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11366-
dc.description.abstractThe article attempts to extend the existing Polish-language research on the semantics of silence in Joseph Conrad’s works, and to interpret this semantics, in the view of the Polish literary tradition, to which Conrad indicated his debt subtly but quite unambiguously (e.g. in an interview with Marian Dąbrowski from 1914). The author highlights the perspective of the so-called Ukrainian school in the Polish Romantic Literature, suggesting that it was from this imagination (more than from Mickiewicz’s) that the author of Almayer’s Folly could adopt specific figures: “the cosmic night” and “the ontological silence”. It is visible both in the construction of events (Nostromo, Almayer’s Folly, The Shadow-Line) and in the narrative strategies (Heart of Darkness, Lord Jim, Chance).pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectJoseph Conradpl
dc.subjectsilence studiespl
dc.subjectPolish Romanticismpl
dc.subject“the ontological silence”pl
dc.subject“the cosmic night”pl
dc.titleJoseph Conrad a polska cisza romantyczna. Próba zbliżeniapl
dc.title.alternativeJoseph Conrad and Polish Romantic Silence: In Search of Commonalitiespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.18.05-
dc.description.Emaillewks@wp.plpl
dc.description.BiographicalnoteKarol Samsel, dr hab., adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Autor monografii Norwid – Conrad. Epika w perspektywie modernizmu (Warszawa 2015) oraz Inwalida intencji. Studia o Norwidzie (Warszawa 2017). Członek Polskiego Towarzystwa Conradowskiego; bada relację między Conradem a romantyzmem polskim. Redaktor tomu Poeci-studenci podziemnego Uniwersytetu Warszawskiego wobec romantyzmu.pl
dc.description.AffiliationInstytut Literatury Polskiej, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesAdamowicz-Pośpiech Agnieszka (2012), Pidgin English and Sailors’ Jargon in Polish translations of Joseph Conrad’s “Typhoon”, „Yearbook of Conrad Studies (Poland)”, Vol. 7, s. 85–96.pl
dc.description.referencesBieńczyk Marek (2002), „Wszystko w świecie tracić” (O „Marii” Antoniego Malczewskiego), w: M. Bieńczyk, Oczy Durera. O melancholii romantycznej ¨ , Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 37–56.pl
dc.description.referencesBobrowski Tadeusz (1979), Pamiętnik mojego życia, t. 2: Wspomnienia wieku dojrzałego, opracował, wstępem i przypisami opatrzył S. Kieniewicz, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesBusza Andrzej (1966), The Cultural Environment of the Young Conrad, w: A. Busza, Conrad’s Polish Literary Background and Some Illustrations of the Influence of Polish Literature on his Work (ex “Antemurale X”), Romae Londini: Institutum Historicum Polonicum Romae and Societas Polonica Scientiarum et Litterarum in Exteris.pl
dc.description.referencesChwalewik Witold (1963), Conrad a tradycja literacka, w: Wspomnienia i studia o Conradzie, oprac. B. Kocówna, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 446–448.pl
dc.description.referencesConrad Joseph (1972), Lord Jim, przeł. A. Zagórska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesConrad Joseph (1972), Nostromo. Opowieść z wybrzeża, przeł. J. Korniłowiczowa, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesConrad Joseph (1972), Szaleństwo Almayera, przeł. A. Zagórska, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesConrad Joseph (1973), Smuga cienia. Wyznanie, przeł. J. J. Szczepański, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesConrad Joseph (1973), Gra losu. Opowieść w dwóch częściach, przeł. T. Tatarkiewiczowa, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesConrad Joseph (1974), Życie pozagrobowe, przeł. M. Boduszyńska-Borowikowa, w: J. Conrad, O życiu i literaturze, przeł. M. Boduszyńska-Borowikowa i J. Miłobędzki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesConrad Joseph (2005), The Shadow-Line, w: Selected Works of Joseph Conrad, including the Novels “Lord Jim”, “Nostromo” & “The Secret Agent”, and the Short Stories “Youth”, “Typhoon”, “Heart of Darkness”, “The End of the Tether” & “The Shadow--Line”, Hertfordshire: Wordsworth Editions.pl
dc.description.referencesDauncey Sarah (2010), ‘The Islands Are Very Quiet’. Space and Silence in Conrad’s “Victory”, „Conradiana”, Vol. 42, No. 1/2, s. 141–154.pl
dc.description.referencesDąbrowski Marian (1974), Rozmowa z J. Conradem, w: M. Dąbrowska, Szkice o Conradzie, red. E. Korzeniewska, Warszawa: Czytelnik, s. 42–46.pl
dc.description.referencesFeliksiak Elżbieta (2012), Ukraina w „Marii” Antoniego Malczewskiego, w: „Szkoła ukraińska” w romantyzmie polskim. Szkice polsko-ukraińskie, red. S. Makowski, U. Makowska, M. Nesteruk, Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Polonistyki UW, s. 179–194.pl
dc.description.referencesFlatter Richard (1948), Shakespeare’s Producing Hand. A Study of His Marks of Expression to be Found, London: William Heinemann Ltd.pl
dc.description.referencesHannah Daniel (2008), ‘Under a Cloud’. Silence, Identity, and Interpretation in “Lord Jim”, „Conradiana”, Vol. 40, No. 1, s. 39–59.pl
dc.description.referencesHollahan Eugene (1974), Beguiled into Action. Silence and Sound in “Victory”, „Texas Studies in Literature and Language”, Vol. 16, No. 2, s. 349–362.pl
dc.description.referencesHooper Myrtle Jane (1996), ‘Oh, I Hope He Won’t Talk’. Narrative and Silence in “Amy Foster”, „The Conradian”, Vol. 21, No. 2, s. 51–64.pl
dc.description.referencesHooper Myrtle Jane (1993), The Heart of Light. Silence in Conrad’s “Heart of Darkness”, „Conradiana”, Vol. 25, No. 1, s. 69–76.pl
dc.description.referencesJanion Maria (2001), Zwierciadło zwierciadeł, w: M. Janion, Żyjąc tracimy życie. Niepokojące tematy egzystencji, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., s. 97–113.pl
dc.description.referencesKaplan Carola (2011), Conrad – Polak: z pewnością nie „jeden z nas”, przeł. K. Sokołowska, w: Conrad a Polska, red. W. Krajka, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 271–288.pl
dc.description.referencesKrenn Heliena (1993), The “Beautiful” World of Women. Women as Reflections of Colonial Issues in Conrad’s Malay Novels, w: Contexts for Conrad, eds. K. Carabine, O. Knowles, W. Krajka, Boulder – Lublin: UMSC – New York: Columbia UP, s. 105–120.pl
dc.description.referencesKrukowska Halina (2011), „I głucho – tylko jakaś w powietrzu rozterka” (Antoni Malczewski „Maria”), w: H. Krukowska, Noc romantyczna. Mickiewicz – Malczewski – Goszczyński. Interpretacje, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, s. 11–70.pl
dc.description.referencesLindskog Annika J. (2014), ‘It was very quiet here’. The Contaminating Soundscapes of “Heart of Darkness”, „The Conradian”, Vol. 39, No. 2, s. 44–60.pl
dc.description.referencesMalczewski Antoni (1976), Maria. Powieść ukraińska, opracował R. Przybylski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesMasłowski Michał (2011), Transcendencja pozioma. Zachowania, obrazy, koncepty, w: M. Masłowski, Etyka i metafizyka. Perspektywa transcendencji poziomej we współczesnej kulturze polskiej, Warszawa: Wydawnictwo Neriton.pl
dc.description.referencesMcLeod Deborah (2009), Disturbing the Silence. Sound Imagery in Conrad’s “The Secret Agent”, „Journal of Modern Literature”, Vol. 33, No. 1, s. 117–131.pl
dc.description.referencesMickiewicz Adam (1993), Dzieła, t. 4: Pan Tadeusz, oprac. Z.J. Nowak, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesNajder Zdzisław (1999), Cisza i milczenie w utworach Conrada, w: Semantyka milczenia, zbiór studiów, red. K. Handke, Warszawa: Slawistyczny Ośrodek Wydawniczy przy Instytucie Slawistyki PAN, s. 177–191.pl
dc.description.referencesNajder Zdzisław, Skolik Joanna [red.] (2006), Polskie zaplecze Josepha Conrada-Korzeniowskiego. Dokumenty rodzinne, listy, wspomnienia, przeł. Najder, t. 1–2, Lublin: Wydawnictwo Gaudium.pl
dc.description.referencesPacukiewicz Marek (2008), Głosy we mgle. Doświadczenie kulturowej niewiedzy w pisarstwie Conrada, w: M. Pacukiewicz, Dyskurs antropologiczny w pisarstwie Josepha Conrada, Kraków: Universitas, s. 184–210.pl
dc.description.referencesPacukiewicz Marek (2019), Milczenie morza, w: Obecność, tak bardzo prawdziwa. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Annie Grzegorczyk, red. A. Kaczmarek, R. Koschany, J. Sójka, Poznań: Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM, s. 217–226.pl
dc.description.referencesPeters John Gerard (2016), “Let that Marlow talk”. “Chance” and the Narrative Problem of Marlow, w: Centennial Essays on Joseph Conrad’s “Chance”, ed. by A. H. Simmons and S. Jones, Rodopi: Brill, Boston: Leiden, s. 130–146.pl
dc.description.referencesPinsker Sanford (1972), Language, Silence and the Existential Whisper. Once again at the “Heart of Darkness”, „Modern Language Studies”, Vol. 2, No. 2, s. 53–59.pl
dc.description.referencesPrzybylski Ryszard (1970), Świat jako maszyna piekielna (O „Zamku kaniowskim” Seweryna Goszczyńskiego), w: Studia z teorii i historii poezji, red. M. Głowiński, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 129–149.pl
dc.description.referencesRay Martin (1984), Language and Silence in the Novels of Joseph Conrad, „Conradiana”, Vol. 16, No. 1, s. 19–40.pl
dc.description.referencesRetinger Józef Hieronim (1943), Conrad and His Contemporaries. Souvenirs, New York: Roy Publishers.pl
dc.description.referencesRichardson Brian (2014), Silence, Progression, and Narrative Collapse in Conrad, „Conradiana”, Vol. 46, No. 1/2, s. 109–121.pl
dc.description.referencesSamsel Karol (2019), Posępne ciągi dalsze. Jak Conrad śni Słowackim?, „eleWator”, nr 1 (27), s. 87–96.pl
dc.description.referencesSilesi Laurent (2018), In the Beginning was the Nil. The “eloquence of silence” in “Finnegans Wake”, w: James Joyce’s Silences, eds. J. Wawrzycka, S. Zanotti, London: Bloomsbury, s. 61–80.pl
dc.description.referencesSławińska Irena (1971), Reżyserska ręka Norwida, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesSõnmez Margaret J.-M. (2012), The Speech and Silence of Orientals in Conrad’s Malay Novels, w: Joseph Conrad and the Orient, eds. A. Acheraïou, N. Içöz, Boulder: Columbia UP, Lublin: Maria Curie-Skłodowska UP, s. 263–301.pl
dc.description.referencesTarnawski Wit (1972), Conrad a Malczewski, w: W. Tarnawski, Conrad. Człowiek – pisarz – Polak, Londyn: Polska Fundacja Kulturalna, s. 211–212.pl
dc.description.referencesTarnawski Wit (1972), Echa mickiewiczowskie u Conrada, w: W. Tarnawski, Conrad. Człowiek – pisarz – Polak, Londyn: Polska Fundacja Kulturalna.pl
dc.description.referencesTrench-Bonnet Dorothy (2000), Naming and Silence. A Study of Language and the Other in Conrad’s “Heart of Darkness”, „Conradiana”, Vol. 32, No. 2, s. 84–95.pl
dc.description.referencesTutein David W. (1990), Joseph Conrad’s Reading. An Annotated Bibliography, West Cornwall, CT: Locust Hill Press.pl
dc.description.referencesWatt Ian (1984), „Jądro ciemności”. Perspektywy krytyczno-porównawcze, w: I. Watt, Conrad w wieku dziewiętnastym, przeł. M. Boduszyńska-Borowikowa, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.pl
dc.description.referencesWollaeger Mark A. (1990), “Heart of Darkness”. Visionary Scepticism, w: M.A. Wollaeger, Joseph Conrad and the Fictions of Skepticism, Stanford: Stanford University Press.pl
dc.description.referencesWyka Kazimierz (1967), Wyspa na polskiej zatoce, w: J. Conrad, Siostry, przeł. W. Tarnawski, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 55–76.pl
dc.description.referencesZabierowski Stefan (1971), Conrad w Polsce. Wybrane problemy recepcji krytycznej w latach 1896–1969, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.pl
dc.description.referencesZabierowski Stefan (1985), „Pali się we mnie jednak wasz nieśmiertelny ogień”. O „Rozmowie z J. Conradem” Mariana Dąbrowskiego z roku 1914, „Pamiętnik Literacki”, nr 1, s. 121–144.pl
dc.description.referencesZawadzka Danuta (2000), Jak czytano „Marię” Malczewskiego? Oczarowania, pasje i neurozy, w: D. Zawadzka, Pokolenie klęski 1812 roku. O Antonim Malczewskim i odludkach, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, s. 17–61.pl
dc.description.number18pl
dc.description.firstpage81pl
dc.description.lastpage102pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-2047-4508-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_18_2021_K_Samsel_Joseph_Conrad_a_polska_cisza_romantyczna.pdf197,77 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons