REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11364
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDajnowski, Maciej-
dc.date.accessioned2021-08-03T09:01:32Z-
dc.date.available2021-08-03T09:01:32Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 49-65pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11364-
dc.description.abstractThe article analyzes the category of literary space which is understood here rather as a metaphor of experiencing identity, memory and postmemory than as a spatial term sensu stricto. The author reflects on the novel by Anna Bolecka, Biały kamień [White stone], and more specifically on the hidden tropes of the blurred and denied past memories of Jewish genealogical component of today’s Polishness. The reading of the novel’s poetics demonstrates the importance of female characters that, apart from their function in the plot construction, figuratively signify the lost Jewish mother of today’s, mostly Catholic, Poland. In addition, following the thinking of Julia Kristeva, of special significance are the images of abject art.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjectidentitypl
dc.subjectpost-memorypl
dc.subjectliterary spacepl
dc.subjectspace as a metaphorpl
dc.subjectPolish-Jewish relationspl
dc.titleLebensraum i przestrzeń abjectu. O Białym kamieniu Anny Boleckiejpl
dc.title.alternativeLebensraum and the Space of Abject Art: On Biały kamień by Anna Boleckapl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.18.03-
dc.description.Emailmdajnowski@wp.plpl
dc.description.BiographicalnoteMaciej Dajnowski, dr, literaturoznawca, adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Autor książek Groteska w twórczości Stanisława Lema (Gdańsk 2005) oraz Pejzażysta Lem. Szkice z motywiki (Gdańsk 2010) i artykułów publikowanych w czasopismach. Zainteresowania naukowe: poetyka współczesnej prozy polskiej, geopoetyka, teorie fantastyki i jej genologia, poetyka groteski.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Gdańskipl
dc.description.referencesAbraham Nicholas, Torok Maria (1994), Mourning or Melancholia: Introjection vs. Incorporation, w: N. Abraham, M. Torok, The Shell and the Kernell. Renevals of Psychoanalysis, vol. 1, ed. N.T. Rand, Chicago–London: University of Chicago Press, s. 125–136.pl
dc.description.referencesBal Mieke (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zbiorowy pod red. E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesBikont Anna (2004), My z Jedwabnego, Warszawa: Prószyński i Spółka.pl
dc.description.referencesBikont Anna (2012), My z Jedwabnego, Warszawa: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.referencesBolecka Anna (2004), Biały kamień, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.pl
dc.description.referencesBooth Wayne C., Rodzaje narracji, przeł. I. Sieradzki, „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 1, s. 229–244.pl
dc.description.referencesCzapliński Przemysław (2000), Literatura małych ojczyzn wobec problemu tożsamości, w: Kultura wobec kręgów tożsamości. Materiały konferencji przedkongresowej, Poznań 19–21 października 2000, red. T. Kostyrko, T. Zgółka, Poznań–Wrocław: Wydawnictwo DTSK Silesia.pl
dc.description.referencesCzapliński Przemysław (2001), Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesDidi-Huberman Georges (2008), Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesGenette Gerard (1972), Discours du recit , w: G. Genette, Figures III, Paris: Seuil.pl
dc.description.referencesGross Jan Tomasz (2000), Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka, Sejny: Pogranicze.pl
dc.description.referencesGross Jan Tomasz, Grudzińska-Gross Irena (2011), Złote żniwa: rzecz o tym, co się działo na obrzeżach zagłady Żydów, Kraków: Znak.pl
dc.description.referencesJennings Lee Byron (1979), Termin „groteska”, przeł. M.B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 281–318.pl
dc.description.referencesKonwicki Tadeusz (1987), Bohiń, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesKostyrko Teresa, Zgółka Tadeusz [red.] (2000), Kultura wobec kręgów tożsamości. Materiały konferencji przedkongresowej, Poznań 19–21 października 2000, Poznań–Wrocław: Wydawnictwo DTSK Silesia.pl
dc.description.referencesKristeva Julia (2008), Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falicki, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesLeder Andrzej (2014), Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznejpl
dc.description.referencesŁebkowska Anna (1991), Fikcja jako możliwość. Z przemian prozy XX wieku, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesMartuszewska Anna (1992), Powieść i prawdopodobieństwo, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesMartuszewska Anna (2001), Światy (nie)możliwe powieści, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.description.referencesNycz Ryszard (2014), Afektywne manifesty, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 9–13.pl
dc.description.referencesOstachowicz Igor (2012), Noc żywych Żydów, Warszawa: Wydawnictwo W.A.Bpl
dc.description.referencesPawłowska-Jądrzyk Brygida (2002), Sens i chaos w grotesce literackiej. Od „Pałuby” do „Kosmosu”, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesPawłowska-Jądrzyk Brygida (2017), Ciężar i lekkość w kulturze. Poetyka, estetyka, style myślenia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.pl
dc.description.referencesQuignard Pascal (2002), Seks i trwoga, przeł. K. Rutkowski, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesReszka Paweł Piotr (2019), Płuczki. Poszukiwacze żydowskiego złota, Warszawa: Wydawnictwo Agora.pl
dc.description.referencesSłobodzianek Tadeusz (2009), Nasza klasa, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.pl
dc.description.referencesStanzel Franz (1970), Sytuacja narracyjna i epicki czas przeszły, przeł. R. Handke, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 219–232.pl
dc.description.referencesStanzel Franz (1980), Typowe formy powieści, przeł. R. Handke, w: Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym, oprac. R. Handke, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 237–287.pl
dc.description.referencesŽižek Slavoj (2003), Patrząc z ukosa. Wprowadzenie do Jacques’a Lacana przez kulturę popularną, przeł. J. Margański, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl
dc.description.number18pl
dc.description.firstpage49pl
dc.description.lastpage65pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-4774-3293-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_18_2021_M_Dajnowski_Lebensraum_i_przestrzen_abjectu.pdf154,16 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons