Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11364Pełny rekord metadanych
| Pole DC | Wartość | Język |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | Dajnowski, Maciej | - |
| dc.date.accessioned | 2021-08-03T09:01:32Z | - |
| dc.date.available | 2021-08-03T09:01:32Z | - |
| dc.date.issued | 2021 | - |
| dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 49-65 | pl |
| dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/11364 | - |
| dc.description.abstract | The article analyzes the category of literary space which is understood here rather as a metaphor of experiencing identity, memory and postmemory than as a spatial term sensu stricto. The author reflects on the novel by Anna Bolecka, Biały kamień [White stone], and more specifically on the hidden tropes of the blurred and denied past memories of Jewish genealogical component of today’s Polishness. The reading of the novel’s poetics demonstrates the importance of female characters that, apart from their function in the plot construction, figuratively signify the lost Jewish mother of today’s, mostly Catholic, Poland. In addition, following the thinking of Julia Kristeva, of special significance are the images of abject art. | pl |
| dc.language.iso | pl | pl |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
| dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
| dc.rights | Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | * |
| dc.subject | identity | pl |
| dc.subject | post-memory | pl |
| dc.subject | literary space | pl |
| dc.subject | space as a metaphor | pl |
| dc.subject | Polish-Jewish relations | pl |
| dc.title | Lebensraum i przestrzeń abjectu. O Białym kamieniu Anny Boleckiej | pl |
| dc.title.alternative | Lebensraum and the Space of Abject Art: On Biały kamień by Anna Bolecka | pl |
| dc.type | Article | pl |
| dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0); | - |
| dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2021.18.03 | - |
| dc.description.Email | mdajnowski@wp.pl | pl |
| dc.description.Biographicalnote | Maciej Dajnowski, dr, literaturoznawca, adiunkt w Zakładzie Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Gdańskiego. Autor książek Groteska w twórczości Stanisława Lema (Gdańsk 2005) oraz Pejzażysta Lem. Szkice z motywiki (Gdańsk 2010) i artykułów publikowanych w czasopismach. Zainteresowania naukowe: poetyka współczesnej prozy polskiej, geopoetyka, teorie fantastyki i jej genologia, poetyka groteski. | pl |
| dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański | pl |
| dc.description.references | Abraham Nicholas, Torok Maria (1994), Mourning or Melancholia: Introjection vs. Incorporation, w: N. Abraham, M. Torok, The Shell and the Kernell. Renevals of Psychoanalysis, vol. 1, ed. N.T. Rand, Chicago–London: University of Chicago Press, s. 125–136. | pl |
| dc.description.references | Bal Mieke (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zbiorowy pod red. E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
| dc.description.references | Bikont Anna (2004), My z Jedwabnego, Warszawa: Prószyński i Spółka. | pl |
| dc.description.references | Bikont Anna (2012), My z Jedwabnego, Warszawa: Wydawnictwo Czarne. | pl |
| dc.description.references | Bolecka Anna (2004), Biały kamień, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria. | pl |
| dc.description.references | Booth Wayne C., Rodzaje narracji, przeł. I. Sieradzki, „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 1, s. 229–244. | pl |
| dc.description.references | Czapliński Przemysław (2000), Literatura małych ojczyzn wobec problemu tożsamości, w: Kultura wobec kręgów tożsamości. Materiały konferencji przedkongresowej, Poznań 19–21 października 2000, red. T. Kostyrko, T. Zgółka, Poznań–Wrocław: Wydawnictwo DTSK Silesia. | pl |
| dc.description.references | Czapliński Przemysław (2001), Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
| dc.description.references | Didi-Huberman Georges (2008), Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Kraków: Universitas. | pl |
| dc.description.references | Genette Gerard (1972), Discours du recit , w: G. Genette, Figures III, Paris: Seuil. | pl |
| dc.description.references | Gross Jan Tomasz (2000), Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka, Sejny: Pogranicze. | pl |
| dc.description.references | Gross Jan Tomasz, Grudzińska-Gross Irena (2011), Złote żniwa: rzecz o tym, co się działo na obrzeżach zagłady Żydów, Kraków: Znak. | pl |
| dc.description.references | Jennings Lee Byron (1979), Termin „groteska”, przeł. M.B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 281–318. | pl |
| dc.description.references | Konwicki Tadeusz (1987), Bohiń, Warszawa: Czytelnik. | pl |
| dc.description.references | Kostyrko Teresa, Zgółka Tadeusz [red.] (2000), Kultura wobec kręgów tożsamości. Materiały konferencji przedkongresowej, Poznań 19–21 października 2000, Poznań–Wrocław: Wydawnictwo DTSK Silesia. | pl |
| dc.description.references | Kristeva Julia (2008), Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falicki, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
| dc.description.references | Leder Andrzej (2014), Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej | pl |
| dc.description.references | Łebkowska Anna (1991), Fikcja jako możliwość. Z przemian prozy XX wieku, Kraków: Universitas. | pl |
| dc.description.references | Martuszewska Anna (1992), Powieść i prawdopodobieństwo, Kraków: Universitas. | pl |
| dc.description.references | Martuszewska Anna (2001), Światy (nie)możliwe powieści, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. | pl |
| dc.description.references | Nycz Ryszard (2014), Afektywne manifesty, „Teksty Drugie”, nr 1, s. 9–13. | pl |
| dc.description.references | Ostachowicz Igor (2012), Noc żywych Żydów, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B | pl |
| dc.description.references | Pawłowska-Jądrzyk Brygida (2002), Sens i chaos w grotesce literackiej. Od „Pałuby” do „Kosmosu”, Kraków: Universitas. | pl |
| dc.description.references | Pawłowska-Jądrzyk Brygida (2017), Ciężar i lekkość w kulturze. Poetyka, estetyka, style myślenia, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. | pl |
| dc.description.references | Quignard Pascal (2002), Seks i trwoga, przeł. K. Rutkowski, Warszawa: Czytelnik. | pl |
| dc.description.references | Reszka Paweł Piotr (2019), Płuczki. Poszukiwacze żydowskiego złota, Warszawa: Wydawnictwo Agora. | pl |
| dc.description.references | Słobodzianek Tadeusz (2009), Nasza klasa, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria. | pl |
| dc.description.references | Stanzel Franz (1970), Sytuacja narracyjna i epicki czas przeszły, przeł. R. Handke, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 219–232. | pl |
| dc.description.references | Stanzel Franz (1980), Typowe formy powieści, przeł. R. Handke, w: Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym, oprac. R. Handke, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 237–287. | pl |
| dc.description.references | Žižek Slavoj (2003), Patrząc z ukosa. Wprowadzenie do Jacques’a Lacana przez kulturę popularną, przeł. J. Margański, Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl |
| dc.description.number | 18 | pl |
| dc.description.firstpage | 49 | pl |
| dc.description.lastpage | 65 | pl |
| dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
| dc.identifier.orcid | 0000-0003-4774-3293 | - |
| Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18 | |
Pliki w tej pozycji:
| Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
|---|---|---|---|---|
| BSL_18_2021_M_Dajnowski_Lebensraum_i_przestrzen_abjectu.pdf | 154,16 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL
