REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11363
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorSzalewska, Katarzyna-
dc.date.accessioned2021-08-03T08:58:02Z-
dc.date.available2021-08-03T08:58:02Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 18, 2021, s. 33-47pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11363-
dc.description.abstractThe article analyzes Chamowo, a journal by Miron Białoszewski, in which the writer recounts his experience of the block housing estate in Lizbonska street in Warsaw. The leitmotive in the text is the function of the gaze as Białoszewski devotes special attention to the action of looking through the window of his new flat. By concentrating on this apparently prosaic activity, the author of the article reflects upon the ways in which a city can be perceived and lived in. She also analyses the ways of narrating the urban space and representing the everyday of block housing estates, to include finally the rhythmanalysis of the urban space.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rightsUznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/*
dc.subjecturban studiespl
dc.subjectliterary representations of citypl
dc.subjectvisual turnpl
dc.subjectblock housing estatepl
dc.subjectrhythmanalysispl
dc.titleMiron Białoszewski jako miejski rytmoanalityk. O roli spojrzenia w Chamowiepl
dc.title.alternativeMiron Białoszewski as the Urban Rhythmanalytic: On Function of the Gaze in Chamowopl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2021.18.02-
dc.description.Emailk.szalewska@ug.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteKatarzyna Szalewska, dr hab., prof. Uniwersytetu Gdańskiego, pracuje w Katedrze Teorii Literatury i Krytyki Artystycznej (Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego). Autorka monografii Pasaż tekstowy – czytanie miasta jako forma doświadczania przeszłości we współczesnym eseju polskim (Kraków 2012) oraz Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie (Gdańsk 2017). Współredaktorka monografii zbiorowych i autorka wielu publikacji naukowych; stypendystka Fundacji na rzecz Nauki Polskiej; zajmuje się kulturowymi studiami miejskimi, związkami między historią a literaturą.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiegopl
dc.description.referencesBiałoszewski Miron (2009), Chamowo, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesBiałoszewski Miron (2012), Tajny dziennik, Kraków: Wydawnictwo Znak.pl
dc.description.referencesCerteau Michel de (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesCzermińska Małgorzata (2015), Przestrzenne odniesienia czasowych faz biografii, w: Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 11–39.pl
dc.description.referencesGrądziel-Wójcik Joanna (2015), „Święte życie” na Lizbońskiej. Architektura i sacrum w poezji Mirona Białoszewskiego, „Poznańskie Spotkania Językoznawcze”, nr 30, s. 45–62.pl
dc.description.referencesJochemczyk Mariusz (2014), Egzotyka Chamowa. Metafory przestrzenne Mirona Białoszewskiego, w: Geografia i metafora, red. E. Konończuk, E. Nofikow, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 149–171.pl
dc.description.referencesKarpowicz Agnieszka (2012), „Autobusiarnia” Mirona Białoszewskiego. Komunikacja miejska jako akt komunikacji, „Kultura Współczesna”, nr 2, s. 61–73.pl
dc.description.referencesKarpowicz Agnieszka [red.] (2013), Tętno pod tynkiem. Warszawa Mirona Białoszewskiego, Warszawa: Lampa i Iskra Boża.pl
dc.description.referencesKarpowicz Agnieszka (2015), Rytm prozy – rytm życia. Miron Białoszewski „ciało w ciało” z miastem, w: Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, s. 287–303.pl
dc.description.referencesKarpowicz Agnieszka (2018), Dzika natura Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 166–185.pl
dc.description.referencesKorczyńska-Partyka Dobrosława (2018), Urbanonatura – hybrydyczna przestrzeń miasta. Na przykładzie twórczości Mirona Białoszewskiego, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 138–155.pl
dc.description.referencesLefebvre Henri (2004), Rhythmanalysis. Space, Time and Everyday Life, trans. S. Elden, G. Moore, introd. S. Elden, London–New York: Continuum.pl
dc.description.referencesMayol Pierre (2011), Mieszkać, w: M. de Certeau, L. Giard, P. Mayol, Wynaleźć co dzienność 2. Mieszkać, gotować, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 3–136.pl
dc.description.referencesRembowska-Płuciennik Magdalena (2007), W cudzej skórze. Fokalizacja zmysłowa a literackie reprezentacje doświadczeń sensualnych, w: Literackie reprezentacje doświadczenia, red. W. Bolecki, E. Nawrocka, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, s. 51–67.pl
dc.description.referencesRewers Ewa (2005), Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesStronciwilk Agata (2016), Parergon. O granicach, ograniczeniach i tożsamości obrazu w twórczości Kamila Kuskowskiego, w: Pomiędzy tożsamością a obrazem, red. M. Markiewicz, A. Stronciwilk, P. Ziegler, Katowice: grupakulturalna.pl, Uniwersytet Śląski, s. 199–216.pl
dc.description.number18pl
dc.description.firstpage33pl
dc.description.lastpage47pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-2121-9864-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2021, nr 18

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_18_2021_K_Szalewska_Miron_Bialoszewski_jako_miejski_rytmoanalityk.pdf142,4 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons