REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11359
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPotoniec, Katarzyna-
dc.date.accessioned2021-07-27T06:59:09Z-
dc.date.available2021-07-27T06:59:09Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationKultura i Edukacja, nr 2 (128), 2020, s. 231-239pl
dc.identifier.issn1230-266X-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11359-
dc.description.abstractResearch focused on people from socially vulnerable groups, especially refugees, is extremely challenging. The reasons for this are problems with access to the study groups and reaching the respondents, and sometimes also their reluctance to share their stories and lack of trust in researchers. Yet, Edyta Januszewska made an effort to carry out a qualitative research project in a particularly inaccessible place and group: among Syrian refugees living in Lebanon. The results of that research, together with detailed description of the theoretical context and source literature background, are included in the publication Heterotopie dziecięcego uchodźstwa. Syryjczycy w Libanie [Child Refugee Heterotopies: Syrians in Lebanon]. In this review I will only refer to one area of the monograph: the description of the research carried out by the Author. I begin with characterizing the research and then I analyze its ethical aspects, especially the ones related to researching vulnerable groups. The frame of reference is the principles of ethical social research identified by Earl Babbie (2004): voluntary participation, no harm to the participants, and informed consent.pl
dc.description.abstractBadania osób z grup wrażliwych społecznie, zwłaszcza uchodźców, stanowią poważne wyzwanie. Wynika to z niedostępności grup badanych, trudności w dotarciu do respondentów, a czasem także niechęci dzielenia się opowieściami o swoim życiu i braku zaufania do badaczy. Edyta Januszewska podjęła ten trud i przeprowadziła badania jakościowe w miejscu i grupie szczególnie trudnodostępnej – wśród uchodźców syryjskich mieszkających w Libanie. Wyniki tych badań, wraz z obszernym kontekstem teoretycznym i osadzeniem w literaturze przedmiotu, zawarte są w publikacji „Heterotopie dziecięcego uchodźstwa. Syryjczycy w Libanie”. W niniejszej recenzji odnoszę się tylko do wybranego obszaru monografii – opisu badań przeprowadzonych przez Januszewską. Rozpoczynam od ich charakterystyki a następnie poddaję analizie ich aspekty etyczne, przede wszystkim związane z prowadzeniem badań grup wrażliwych. Ramą odniesienia czynię zasady etycznego prowadzenia badań społecznych wyłonione przez Earl Babbie (2004): dobrowolne uczestnictwo, niekrzywdzenie badanych oraz świadomą zgodę na udział w badaniach.pl
dc.language.isoenpl
dc.publisherWydawnictwo Adam Marszałekpl
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectaspekty etyczne badań jakościowychpl
dc.subjectbadania uchodźcówpl
dc.titleEdyta Januszewska, Heterotopie dziecięcego uchodźstwa. Syryjczycy w Libanie [Child Refugee Heterotopies: Syrians in Lebanon], Wydawnictwo Impuls, Kraków 2019, pp. 304pl
dc.typeArticlepl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBabbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesFlick, U. (2011). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesJacobsen, K., & Landau, L. (2003). Researching Refugees: Some Methodological and Ethical Considerations in Social Science and Forced Migration. Geneva: UNHCR.pl
dc.description.referencesJaworska, D., Alieva, K., & Boryczko, M. (2019). Badania wśród uchodźców i przymusowych migrantów – rozważania metodologiczne i etyczne. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(2), pp. 202–227. DOI: 10.18778/1733-8069.15.2.11.pl
dc.description.referencesLegerski, J.P., & Bunnell, S.L. (2010). The Risks, Benefits, and Ethics of Trauma-Focused Research Participation. Ethics & Behavior, 20(6), pp. 429–442. DOI: 10.1080/10508422.2010.521443.pl
dc.description.referencesMain, I. (2008). Uchodźcy w nauce polskiej – stan badań i literatury, metodologia i etyka badań. In: I. Czerniejewska, & I. Main (Eds.), Uchodźcy: teoria i praktyka (pp. 21–33). Poznań: Stowarzyszenie „Jeden Świat”pl
dc.description.referencesPittaway, E., Bartolomei, L., & Hugman, R. (2010). ‘Stop Stealing Our Stories’: The Ethics of Research with Vulnerable Groups. Journal of Human Rights Practice, 2(2), pp. 229–251. DOI: 10.1093/jhuman/huq004.pl
dc.description.referencesTurton, D. (1996). Migrants and Refugees: A Mursi Case Study. In: T. Allen (Ed.), In Search of Cool Ground: War, Flight and Homecoming in Northeast Africa (pp. 96–123). Geneva– London–Trenton, NJ: James Currey, Africa World Press.pl
dc.description.number2 (128)pl
dc.description.firstpage231pl
dc.description.lastpage239pl
dc.identifier.citation2Kultura i Edukacjapl
dc.identifier.orcid0000-0002-0536-9398-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (SzkDokt)

Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons