REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11064
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJeżewska, Natalia-
dc.date.accessioned2021-06-10T09:14:36Z-
dc.date.available2021-06-10T09:14:36Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationKultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. Ewa Dąbrowska-Prokopowska, Patrycja Goryń, Martyna Faustyna Zaniewska, Białystok 2020, s. 303-310pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-655-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11064-
dc.description.abstractTekst literacki w edukacji małego dziecka polega na odkrywaniu w nim sensu i dokonywaniu indywidualnej jego interpretacji. Interpretacji tekstu literackiego możemy dokonać przy pomocy scenek dramowych lub technik plastycznych (przekładu intersemiotycznego). Dziecko podczas takich działań wyraża siebie i fantazjuje. Dzięki literaturze dziecko uczy się prawidłowej mowy ojczystej, poprawnych wzorów zachowań, zdobywa wiedzę o świecie, kompensuje sobie braki, a także próbuje rozwiązać problemy.pl
dc.description.abstractLiterary text in the education of a small child relies on discovering sense and making individual interpretations. Interpretation of the literary text can be made with the help of drama scenes or artistic techniques (intersemiotic translation). A child during such activities expresses himself and daydreams. Thanks to the literature the child learns correct native language, correct behavioral patterns, acquires knowledge of the world, compensates for shortcomings and tries to solve problems.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjecttekst literackipl
dc.subjectprzekład intersemiotycznypl
dc.subjectdramapl
dc.subjectplastykapl
dc.subjectliterary textpl
dc.subjectintersemiotic translationpl
dc.subjectdramapl
dc.subjectartpl
dc.titleDziedzictwo kulturowe – literatura dla dzieci we współczesnej edukacji – nuda czy rutyna? – sposoby zmiany horyzontówpl
dc.title.alternativeCultural heritage – children’s literature in modern education – boredom or routine? – ways to change horizonspl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2020;-
dc.description.AffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.description.referencesBreet D., (1998), Opowiadania dla Twojego (nieco starszego dziecka), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.description.referencesBruner J. S., (1990), Acts of Meaning. Cambridge MA, Harward Uniwersity Press.pl
dc.description.referencesBruner J. S., (1996), The culture of education. Cambridge–London, Harward Uniwersity Press.pl
dc.description.referencesCieślikowski J., (1997), Słowo – obraz – gest, czyli o intersemiotycznej naturze tekstów dziecięcych, [w:] M. Tyszkowa, Sztuka dla najmłodszych, Teoria – recepcja – oddziaływanie, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesDziedzic A., Gudro M., (1998), Drama w szkole podstawowej. Kielce, Wydawnictwa Pedagogiczne ZNP.pl
dc.description.referencesFrycie S., Ziółkowska­‑Sobecka M., (1998), Kształcenie literackie w okresie wczesnoszkolnym, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesKarlińska­‑Włodarczyk A., (1991), Kształcenie literackie w systemie edukacji początkowej, Opole, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.pl
dc.description.referencesKida J., (1997), Funkcje literatury dla dzieci i młodzieży, [w:] J. Kida, Problemy kształcenia literackiego w edukacji wczesnoszkolnej, Rzeszów, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.pl
dc.description.referencesKrasoń K., (1995), Lektura historyczna – ograniczenie czy wzbogacenie ofert, szans i możliwości edukacyjnych ucznia, [w]: H. Moroz, Podmiotowość ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesKrasoń K., (2000), Ruch i obraz jako element komunikacji lietrackiej (projekcja – identyfikacja – empatia), [w:] B. Kaja, Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja, psychokorekcja. Bydgoszcz, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.pl
dc.description.referencesKrasoń K., (2005), Dziecięce odkrywanie tekstu literackiego. Kinestetyczne interpretacje liryki, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesMachulska H., Pruszkowska A., Tatarowicz J., (1997), Drama w szkole podstawowej. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesMazepa­‑Domagała B., (2009), Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia projektowania spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów werbalnych, Katowice, Wydawnictwo „Śląsk”.pl
dc.description.referencesMorand de Jouffrey P., (1996), Psychologia dziecka, Allleur, Livra Editions.pl
dc.description.referencesPankowska L., Świtała W., (1989), Drama jako propozycja interpretacji utworów literackich „Polonistyka”, nr 10.pl
dc.description.referencesPapuzińska J., (1982), Współczesne problemy książki i czytelnictwa, [w:] S. Frycie, I. Kaniowska­‑Lewańska (red.), Kultura literacka w przedszkolu: praca zbiorowa. Cz. 1, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesPapuzińska J., (1988), Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.description.referencesPolakowski J., (1978), Metoda przekładu intersemiotycznego w kształceniu sprawności językowej, „Oświata i Wychowanie”, nr 17.pl
dc.description.referencesSłodowski W., (1972), Dzieło literackie w szkole, Wrocław, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.pl
dc.description.referencesTaraszkiewicz M., (1995), Książki warte czytania… dzieciom…, Warszawa, Wydawnictwo Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.pl
dc.description.firstpage303pl
dc.description.lastpage310pl
dc.identifier.citation2Kultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. Ewa Dąbrowska-Prokopowska, Patrycja Goryń, Martyna Faustyna Zaniewskapl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne”, Białystok 23 września 2019 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-2468-8415-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne”, 23 września 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
N_Jezewska_Dziedzictwo_kulturowe.pdf218,53 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)