REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11052
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorAbłażewicz-Górnicka, Urszula-
dc.date.accessioned2021-06-10T09:05:16Z-
dc.date.available2021-06-10T09:05:16Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationKultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. Ewa Dąbrowska-Prokopowska, Patrycja Goryń, Martyna Faustyna Zaniewska, Białystok 2020, s. 113-125pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-655-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11052-
dc.description.abstractArtykuł stanowi próbę ukazania specyfiki doświadczeń emocjonalno­‑społecznych oraz procesów kształtowania kompetencji emocjonalnych w obszarze edukacji muzycznej, na przykładzie szkół muzycznych stopnia podstawowego i średniego. Z racji przedmiotu nauczania (muzyka) i organizacji kształcenia (relacja mistrz–uczeń, zaangażowanie rodziców w proces edukacji, różne formy muzykowania zespołowego), szkoły muzyczne tworzą szczególną przestrzeń doświadczeń emocjonalnych uczestników, przede wszystkim uczniów, ale też nauczycieli i rodziców. Równocześnie edukacja muzyczna w Polsce ma pod wieloma względami charakter ekskluzywny, warunkowany zarówno zewnętrznymi barierami dostępu, jak i kapitałem kulturowym i społecznym uczestników tego systemu. Analizę edukacji muzycznej poprzedza omówienie wybranych koncepcji powiązanych z kategorią kompetencji emocjonalnej.pl
dc.description.abstractThe article is an attempt to present the specificity of socio­‑emotional experiences and processes of emotional competencies development in the area of musical education, as exemplified by primary and secondary music schools. For the reason of the subject (music) and organization of education (master–student relationship, parents’ involvement, different forms of music band activities) music schools create a specific area of participants’ emotional experiences, mostly for students, but also for teachers and parents. At the same time musical education in Poland is characterized by exclusiveness, based on exterior access barriers and cultural and social capital of its participants. The analysis of music education is preceded by discussion of selected concepts associated with the category of emotional competence.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectedukacja muzycznapl
dc.subjectkompetencje emocjonalnepl
dc.subjectinteligencja emocjonalnapl
dc.subjectkapitał emocjonalnypl
dc.subjectmusic educationpl
dc.subjectemotional competenciespl
dc.subjectemotional intelligencepl
dc.subjectemotional capitalpl
dc.titleEdukacja muzyczna jako przestrzeń kształtowania kompetencji emocjonalnychpl
dc.title.alternativeMusic education as a space for development of emotional competenciespl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku Białystok 2020;-
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBurland K., Davidson J. W., (2002),Training the talented, „Music Education Research”, 4(1).pl
dc.description.referencesCampayo­‑Muñoz E., Cabedo­‑Mas A., (2017), The role of emotional skills in music education, „British Journal of Music Education”, 34(3).pl
dc.description.referencesChmurzyńska M., (2012), Przedmiot główny – instrument. Nauczyciele i nauczanie, [w:] W. Jankowski (red.), Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnozy, problemy, wnioski modelowe, Warszawa, Instytut Muzyki i Tańca.pl
dc.description.referencesCottingham M. D., (2016), Theorizing Emotional Capital, „Theory and Society”, 45(5).pl
dc.description.referencesDeNora T., (2003), Music sociology: getting the music into the action, „British Journal of Music Edcustion”, 20(2).pl
dc.description.referencesEricson R. J., Cottingham M. D., (2014), Families and Emotions, [w:] J. E. Stets, J. H. Turner (red.), Handbook of the Sociology of Emotions Volume II, New York, Springer.pl
dc.description.referencesGendron B., (2014), Why emotional capital matters in education and in labour? Toward an Optimal exploitation of human capital and knowledge management, Les Cahiers de la Maison des Sciences Economiques, série rouge, nr 113, Paris, Université Panthéon­‑Sorbonne; https://econpapers.repec.org/paper/msewpsorb/r04113.htm, [dostęp: 23 lipca 2019].pl
dc.description.referencesHochschild A. R., (2009), Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesJabłońska B., (2014), Socjologia muzyki, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.description.referencesMatczak A., Knopp K. A., (2013), Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowaniu człowieka, Warszawa, Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów.pl
dc.description.referencesMayer J. D., Salovey P., (1999), Czym jest inteligencja emocjonalna, [w:] P. Salovey, D. J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.pl
dc.description.referencesMayer J. D., Salovey P., Caruso D. R., Cherkasskiy L., (2011), Emotional intelligence, [w:] R. J. Sternberg, S. B. Kaufman (red.), The Cambridge Handbook of Intelligence (Cambridge Handbooks in Psychology), Cambridge, Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesNogaj A. A., (2017), Korzyści wynikające z kształcenia muzycznego, „Zeszyty Psychologiczno­‑Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej”, 4.pl
dc.description.referencesNogaj A. A., Ossowski R., (2017), The Varied Socio­‑Emotional Experiences of Music School Students, [w:] G. Konkol, M. Kierzkowski (red.), Music & Psychology. International Aspects of Music Education vol. 3, Gdańsk, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.pl
dc.description.referencesPorankiewicz­‑Żukowska A., (2018), Creating an Identity. Participatory Theater As a Tool in Sociologist Work, Referat wygłoszony w ramach XIX ISA World Congress of Sociology, Toronto, Canada.pl
dc.description.referencesSaarni C., (1999), Kompetencja emocjonalna i samoregulacja w dzieciństwie, [w:] P. Salovey, D. J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne, Poznań, Dom Wydawniczy Rebis.pl
dc.description.referencesSierszeńska-Lerarczyk M., (2012), Od czego zależy sukces w muzyce, [w:] E. Czerniawska (red.), Muzyka i my. O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka, Warszawa, Difinpl
dc.description.referencesTargowska K., (2012), (Od)czucia dźwięków – o emocjach w muzyce, „Societas/Communitas”, 2(14).pl
dc.description.referencesTurner J. H., Stets J. E., (2009), Socjologia emocji, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.description.referencesTwarowska M., (2012), Uczeń w systemie – od rekrutacji do okresu poszkolnego, [w:] W. Jankowski (red.), Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnozy, problemy, wnioski modelowe, Warszawa, Instytut Muzyki i Tańca.pl
dc.description.referencesZwolińska E. A., (2015), Społeczne znaczenie muzyki, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl
dc.description.firstpage113pl
dc.description.lastpage125pl
dc.identifier.citation2Kultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, red. Ewa Dąbrowska-Prokopowska, Patrycja Goryń, Martyna Faustyna Zaniewskapl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne”, Białystok 23 września 2019 r.pl
dc.identifier.orcid0000-0002-4261-9093-
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Materiały konferencyjne (WSoc)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Kultura w Polsce w XXI wieku. Konteksty społeczne, kulturowe i medialne”, 23 września 2019

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
U_Ablazewicz_Gornicka_Edukacja_ muzyczna.pdf266,16 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)