Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/11016
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Misiak, Iwona | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-02T07:49:05Z | - |
dc.date.available | 2021-06-02T07:49:05Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 17, 2020, s. 187-196 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/11016 | - |
dc.description.abstract | The article discusses the potentiality which regulates or disturbs the flow of events in the poetry of Lucyna Skompska. The accidental character of events as well as the controversies demonstrating themselves in the book of poetry Farby wodne [water colours] resemble, on the one hand, the technique of water colours, and, on the other, point to a characteristic strand of Skompska’s works, which is attempting to show the possibility and impossibility. The most significant background for the reflections is the philosophy of Giorgio Agamben, who analyzes the conduct of Bratleby, a copyist from Melville’s short story. The scribe’s weakness morphs into an ambivalent literary experience, and the poems connote “dead letters” sent out to the world. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.rights | Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) | - |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | - |
dc.subject | potentiality | pl |
dc.subject | accidental character | pl |
dc.subject | poetry | pl |
dc.subject | Bartleby | pl |
dc.subject | dead letter | pl |
dc.title | Kontrowersje w poezji Lucyny Skompskiej | pl |
dc.title.alternative | The Controversies in the Poetry by Lucyna Skompska | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0); | - |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2020.17.12 | - |
dc.description.Email | iwona_misiak@op.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Iwona Misiak, dr, historyczka literatury, Instytut Badań Literackich PAN. Opublikowała Zmysł czytania (2003) i Początek zagadki. O labiryntowej twórczości Ryszarda Krynickiego (2015). Członkini zespołu Archiwum Kobiet i komitetu redakcyjnego serii wydawniczej Lupa Obscura. Współpracuje z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Badań Literackich, Polska Akademia Nauk w Warszawie | pl |
dc.description.references | Agamben Giorgio (2009), Bartleby, czyli o przypadkowości, przeł. S. Królak, w: H. Melville, Kopista Bartleby. Historia z Wall Street, przeł. A. Szostkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 107–155. | pl |
dc.description.references | Agamben Giorgio (2009), Czas, który zostaje. Komentarz do Listu do Rzymian, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!. | pl |
dc.description.references | Agamben Giorgio (2008), Wspólnota, która nadchodzi, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!. | pl |
dc.description.references | Arystoteles (1983), Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | pl |
dc.description.references | Colebrook Claire (2010), Agamben: Estetyka, potencjalność i życie, przeł. J. Kutyła, w: Agamben. Przewodnik Krytyki Politycznej, wybór i redakcja zespół Krytyki Politycznej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 305–326. | pl |
dc.description.references | Deleuze Gilles (2009), Bartleby albo formuła, przeł. G. Jankowicz, w: H.Melville, Kopista Bartleby. Historia z Wall Street, przeł. A. Szostkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 63–104. | pl |
dc.description.references | Dickinson Emily (1990), 100 wierszy, wybór, przekład, wstęp i opracowanie S. Barańczak, Kraków: Arka. | pl |
dc.description.references | Geulen Eva (2010), Rzeczywistość i możliwość, w: E. Geulen, Giorgio Agamben. Wprowadzenie, przeł. M. Ratajczak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 49–58. | pl |
dc.description.references | Jaeggy Fleur (2011), Żywoty domniemane, przeł. S. Kasprzysiak, Warszawa: Noir sur Blanc. | pl |
dc.description.references | Malabou Catherine (2017), Ontologia przypadłości. Esej o plastyczności destrukcyjnej, przekład i posłowie P. Skalski, Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego. | pl |
dc.description.references | Mościcki Paweł (2012), Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena, Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN. | pl |
dc.description.references | Mościcki Paweł (2010), Poetyka potencjalności. Agamben, Celan, Walser, w: W sprawie Agambena. Konteksty krytyki, red. Ł. Musiał, M. Ratajczak, K. Szadkowski, A. Żychliński, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 47–75. | pl |
dc.description.references | Schwob Marcel (2016), Sztuka życiopisarska, przeł. L. Schiller, w: M. Schwob, Żywoty urojone i inne prozy, przeł. W. Korab-Brzozowski, B. Ostrowska, Z. Przesmycki-Miriam, L. Schiller, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 7–16. | pl |
dc.description.references | Skompska Lucyna (1986), Bez powodu, Warszawa: Czytelnik. | pl |
dc.description.references | Skompska Lucyna (1997), Wiersze wybrane, Łódź: Biblioteka. | pl |
dc.description.references | Skompska Lucyna (2001), Farby wodne, Kraków: Wydawnictwo a5. | pl |
dc.description.references | Skompska Lucyna (2006), Od róż do liter, Łódź: Fundacja Anima „Tygiel Kultury”. | pl |
dc.description.references | Żychliński Arkadiusz, Musiał Łukasz [przy współpracy Małgorzaty Łukasiewicz] (2013), Posłowie, w: R. Walser, Mikrogramy, przeł. M. Łukasiewicz, Ł. Musiał, A. Żychliński, Kraków: Korporacja Ha!art, s. 125–136. | pl |
dc.description.number | 17 | pl |
dc.description.firstpage | 187 | pl |
dc.description.lastpage | 196 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0002-7473-5064 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 17 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_17_2020_I_Misiak_Kontrowersje_w_poezji_Lucyny_Skompskiej.pdf | 105,49 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL