REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11016
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMisiak, Iwona-
dc.date.accessioned2021-06-02T07:49:05Z-
dc.date.available2021-06-02T07:49:05Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 17, 2020, s. 187-196pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11016-
dc.description.abstractThe article discusses the potentiality which regulates or disturbs the flow of events in the poetry of Lucyna Skompska. The accidental character of events as well as the controversies demonstrating themselves in the book of poetry Farby wodne [water colours] resemble, on the one hand, the technique of water colours, and, on the other, point to a characteristic strand of Skompska’s works, which is attempting to show the possibility and impossibility. The most significant background for the reflections is the philosophy of Giorgio Agamben, who analyzes the conduct of Bratleby, a copyist from Melville’s short story. The scribe’s weakness morphs into an ambivalent literary experience, and the poems connote “dead letters” sent out to the world.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjectpotentialitypl
dc.subjectaccidental characterpl
dc.subjectpoetrypl
dc.subjectBartlebypl
dc.subjectdead letterpl
dc.titleKontrowersje w poezji Lucyny Skompskiejpl
dc.title.alternativeThe Controversies in the Poetry by Lucyna Skompskapl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2020.17.12-
dc.description.Emailiwona_misiak@op.plpl
dc.description.BiographicalnoteIwona Misiak, dr, historyczka literatury, Instytut Badań Literackich PAN. Opublikowała Zmysł czytania (2003) i Początek zagadki. O labiryntowej twórczości Ryszarda Krynickiego (2015). Członkini zespołu Archiwum Kobiet i komitetu redakcyjnego serii wydawniczej Lupa Obscura. Współpracuje z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.pl
dc.description.AffiliationInstytut Badań Literackich, Polska Akademia Nauk w Warszawiepl
dc.description.referencesAgamben Giorgio (2009), Bartleby, czyli o przypadkowości, przeł. S. Królak, w: H. Melville, Kopista Bartleby. Historia z Wall Street, przeł. A. Szostkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 107–155.pl
dc.description.referencesAgamben Giorgio (2009), Czas, który zostaje. Komentarz do Listu do Rzymian, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.pl
dc.description.referencesAgamben Giorgio (2008), Wspólnota, która nadchodzi, przeł. S. Królak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.pl
dc.description.referencesArystoteles (1983), Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesColebrook Claire (2010), Agamben: Estetyka, potencjalność i życie, przeł. J. Kutyła, w: Agamben. Przewodnik Krytyki Politycznej, wybór i redakcja zespół Krytyki Politycznej, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 305–326.pl
dc.description.referencesDeleuze Gilles (2009), Bartleby albo formuła, przeł. G. Jankowicz, w: H.Melville, Kopista Bartleby. Historia z Wall Street, przeł. A. Szostkiewicz, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 63–104.pl
dc.description.referencesDickinson Emily (1990), 100 wierszy, wybór, przekład, wstęp i opracowanie S. Barańczak, Kraków: Arka.pl
dc.description.referencesGeulen Eva (2010), Rzeczywistość i możliwość, w: E. Geulen, Giorgio Agamben. Wprowadzenie, przeł. M. Ratajczak, Warszawa: Wydawnictwo Sic!, s. 49–58.pl
dc.description.referencesJaeggy Fleur (2011), Żywoty domniemane, przeł. S. Kasprzysiak, Warszawa: Noir sur Blanc.pl
dc.description.referencesMalabou Catherine (2017), Ontologia przypadłości. Esej o plastyczności destrukcyjnej, przekład i posłowie P. Skalski, Warszawa: Fundacja Augusta hrabiego Cieszkowskiego.pl
dc.description.referencesMościcki Paweł (2012), Idea potencjalności. Możliwość filozofii według Giorgio Agambena, Warszawa: Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN.pl
dc.description.referencesMościcki Paweł (2010), Poetyka potencjalności. Agamben, Celan, Walser, w: W sprawie Agambena. Konteksty krytyki, red. Ł. Musiał, M. Ratajczak, K. Szadkowski, A. Żychliński, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 47–75.pl
dc.description.referencesSchwob Marcel (2016), Sztuka życiopisarska, przeł. L. Schiller, w: M. Schwob, Żywoty urojone i inne prozy, przeł. W. Korab-Brzozowski, B. Ostrowska, Z. Przesmycki-Miriam, L. Schiller, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 7–16.pl
dc.description.referencesSkompska Lucyna (1986), Bez powodu, Warszawa: Czytelnik.pl
dc.description.referencesSkompska Lucyna (1997), Wiersze wybrane, Łódź: Biblioteka.pl
dc.description.referencesSkompska Lucyna (2001), Farby wodne, Kraków: Wydawnictwo a5.pl
dc.description.referencesSkompska Lucyna (2006), Od róż do liter, Łódź: Fundacja Anima „Tygiel Kultury”.pl
dc.description.referencesŻychliński Arkadiusz, Musiał Łukasz [przy współpracy Małgorzaty Łukasiewicz] (2013), Posłowie, w: R. Walser, Mikrogramy, przeł. M. Łukasiewicz, Ł. Musiał, A. Żychliński, Kraków: Korporacja Ha!art, s. 125–136.pl
dc.description.number17pl
dc.description.firstpage187pl
dc.description.lastpage196pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-7473-5064-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 17

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_17_2020_I_Misiak_Kontrowersje_w_poezji_Lucyny_Skompskiej.pdf105,49 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons