REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/11008
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRogalski, Paweł-
dc.date.accessioned2021-06-02T05:53:19Z-
dc.date.available2021-06-02T05:53:19Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 17, 2020, s. 55-71pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/11008-
dc.description.abstractThe article examines the relationship between architecture and power structures described in Wojciech Górecki’s Buran: Kirgiz wraca na koń. By analyzing the selected architectural structures in the former USSR, the author shows that in the so-called post-communist colonial world, the power structures are unstable and resort to promoting their image through visual arts. He points out the proselytizing character of architectural projects, which are used to signify the attributes of power. By referring to ideology and postcolonial theory, the author demonstrates how both shape the national identity and order the relationship between power structures and society. He also recounts his own experience from his journeys to Russia, the Caucasus and Kazakhstan.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.rightsAttribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/-
dc.subjecttravel narrationpl
dc.subjectpostcolonial theorypl
dc.subjectideologypl
dc.subjectauthoritypl
dc.subjectarchitecturepl
dc.titlePostkolonialny świat w kamieniu. O „polityczności” architektury na przykładzie narracji podróżniczych Wojciecha Góreckiegopl
dc.title.alternativeThe Postcolonial World in Stone: About the “Political” Architecture on the Basis of Wojciech Górecki’s Travel Narrativespl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe (CC BY-SA 4.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2020.17.04-
dc.description.Emailpawel.rogalski@pseudonim.plpl
dc.description.BiographicalnotePaweł Rogalski, doktorant w Katedrze Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Jego zainteresowania naukowe obejmują: reportaż podróżniczy, postkolonializm, teatr i dramat gruziński, rosyjski i radziecki, film włoski XX i XXI wieku. Pisze prozę i poezję (publikował w czasopismach „Kresy”, „Twórczość”, „Nowaja Polsha”, „Akant”, „Łabuź”). Laureat nagród literackich: „Dekameron 2020” Dom Literatury w Łodzi, „Wyróżnienie proza” Konkurs im. H. Snopczyńskiej. Styepndysta Programu CEEPUS „Literaturoznastwo”, Węgry Uniwersytet w Debreczynie.pl
dc.description.AffiliationWydział Humanistyczny, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl
dc.description.referencesAlthusser Louis (1970), Ideologie i aparaty ideologiczne państwa, przeł. A. Staroń, https://recyklingidei.pl/althusser-ideologie-aparaty-ideologiczne-panstwa [dostęp 30.11.2020].pl
dc.description.referencesBrzeziński Piotr (2012), Wzbogacenie przestrzeni, w: Formowanie wyobraźni, red. R. Barełkowski, Poznań: Exemplum, s. 88–107.pl
dc.description.referencesCzyżewski Marek (2009), Między panoptyzmem i „rządomyślnością” – uwagi o kulturze naszych czasów, Warszawa, https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/7._marek_czyzewski_-_miedzy_panoptyzmem_a_rzadomyslnoscia_-_uwagi_o_kulturze.pdf [dostęp 30.11.2020].pl
dc.description.referencesFanon Frantz (1985), Wyklęty lud ziemi, przeł. H. Tygielska, Warszawa: PIW.pl
dc.description.referencesFiut Aleksander (2013), Spotkanie z Innym, Kraków: PWN.pl
dc.description.referencesGhandi Leela (2008), Teoria postkolonialna, przeł. J. Serwański, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.description.referencesGórecki Wojciech (2018), Buran. Kirgiz wraca na koń, Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSkoczylas Janusz, Żyromski Marek (2005), Symbolika kamienia jako element procesu legitymizacji władzy w cywilizacji europejskiej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.description.referencesSpeer Albert (1990), Wspomnienia, przeł. M. Fijałkowski, J. Kruczyńska, L. Szymański, Warszawa: Wydawnictwo Obrony Narodowej.pl
dc.description.referencesSudjic Deyan (2005), Kompleks gmachu. Architektura władzy, przeł. A. Rasmus-Zgorzelska, Warszawa: Fundacja Centrum Kultury.pl
dc.description.referencesŽižek Slavoj (2001), Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielewski, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesŽižek Slavoj (2001), Wzniosły obiekt ideologii, przeł. J. Bator, J. Dybel, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.number17pl
dc.description.firstpage55pl
dc.description.lastpage71pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-7850-3279-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 17

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_17_2020_P_Rogalski_Postkolonialny_swiat_w_kamieniu.pdf156,11 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons