REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10962
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKochanowski, Marek-
dc.date.accessioned2021-05-19T10:48:35Z-
dc.date.available2021-05-19T10:48:35Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationMotywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewicza, Białystok 2014, s. 251-263pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-435-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10962-
dc.description.abstractW artykule została zanalizowana zapomniana powieść Bunt. Baśń Władysława Stanisława Reymonta w kontekście dialektyki fantastyki i religii. Zwrócono uwagę na tematyczne podobieństwa omawianej powieści z Folwarkiem zwierzęcym George’a Orwella (1944). W interpretacjach nacisk położono na analizę funkcjonowania problematyki religijnej w Buncie w związku z obrazem postaci zbawiciela, oswobodziciela oraz z opisem wędrówki zwierząt, w którym zostały wykorzystane elementy właściwe zarówno dla Księgi Wyjścia, jak i obrazowania apokaliptycznego. Zanalizowana zostaje podróż, jej mityczne znaczenie w nawiązaniu do drogi Mojżesza i Izraelitów uciekających z Egiptu. We wnioskach końcowych postawiono tezę, iż w ostatniej powieści Reymont dokonuje podsumowania własnych przemyśleń związanych z religią, rozwojem cywilizacyjnym, z negatywnym wpływem działania jednostki na masy oraz z różnymi możliwościami ich manipulacji.pl
dc.description.abstractThe article contains an analysis of a partly forgotten Władysław Stanisław Reymont’s novel Bunt. Baśń (The Revolt, 1924), in terms of dialectics between fantasy and religion. The novel is also analysed as similar, in some aspects, to George Orwell’s Animal Farm (1944). The main emphasis is put on a figure of a messiah and a description of animals’ migration, as considered in relation to The Book of Exodus, to the journey of Moses and Israelites. As the Author of this article suggests, Reymont’s novel encompasses writer’s own final thoughts about religion, civilisation, and a negative, manipulative impact of an individual on a society.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.titleDialektyka fantastyki i religii. O Buncie Władysława Stanisława Reymontapl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2014;-
dc.description.BiographicalnoteMarek Kochanowski – adiunkt w Zakładzie Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski Instytutu Filologii Polskiej UwB, animator i popularyzator kultury, zajmuje się literaturą Młodej Polski, estetyką modernistyczną, literaturą popularną, twórczością Witkacego. Opublikował liczne artykuły poświęcone m.in. prozie Reymonta, Witkacego, Struga, Grabińskiego, Żeromskiego, kulturze popularnej. Autor książek: Powieści Witkacego wobec schematów literatury popularnej (Białystok 2007), Modernizacje tradycji w wybranych utworach współczesnej kultury popularnej, Białystok 2013 (wraz z P. Stasiewiczem). Redaktor tomów: Wiek kobiet w literaturze, Białystok 2002 (wraz z J. Zacharską), Twórczość Wiesława Kazaneckiego (Białystok 2010), Podlasie w literaturze – literatura Podlasia (po 1989 roku). Nowoczesność – regionalizm – uniwersalizm, Białystok 2012 (wraz z K. Kościewicz).pl
dc.description.firstpage251pl
dc.description.lastpage263pl
dc.identifier.citation2Motywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewiczapl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, Supraśl 22-23 maja 2012 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Materiały konferencyjne (WFil)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, 22-23 maja 2012

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Kochanowski_Dialektyka_fantastyki_i_religii.pdf120,88 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)