Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/10954
Tytuł: | Nieludzko-ludzkie sacrum. Imaginarium religijne przyszłości w powieści Rok Potopu Margaret Atwood |
Autorzy: | Wierel, Karolina |
Data wydania: | 2014 |
Data dodania: | 19-maj-2021 |
Wydawca: | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku |
Źródło: | Motywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewicza, Białystok 2014, s. 149-162 |
Konferencja: | Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, Supraśl 22-23 maja 2012 r. |
Abstrakt: | Niniejszy tekst jest próbą umiejscowienia powieści Rok Potopu Margaret Atwood w kontekście literacko-antropologicznej dyskusji na temat relacji Natury do Kultury ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu ekologicznego. Motywy ekologiczne są wykorzystane przez Atwood do refleksji na temat kondycji ludzkiej, która została przez nią osadzona w perspektywie postapokaliptycznej. Stosunek człowieka do Natury w rzeczywistości literackiej tej powieści daje możliwość snucia refleksji na temat rozwoju człowieka w kontekście biologicznym i transcendentalnym. Perspektywa przyszłości posłużyła Atwood do snucia krytycznej wizji świata sprzed katastrofy. Propozycja nowej duchowości została ukazana w kontekście perspektyw uświęconej – boskiej Natury, jako siły panteistycznej. Wykorzystuje do tego motyw Arki Przymierza, aby zakreślić przestrzeń krytyki darwinowskiej teorii ewolucji. W tym celu Atwood pokazuje człowieka w kontekście bytów innych niż ludzkie. Człowiek jest postawiony w sytuacji powrotu do środowiska biologicznego, do stanu początkowego, gdzie uczy się życia na nowo. Rok Potopu jest przeze mnie traktowany jako imaginarium religijno-filozoficzne wyobrażeń o przyszłości w ujęciu ekofeministycznym, postsekularnym i posthumanistycznym kontekstów kultury The Author of this article tries to place Margaret Atwood’s novel Year of the Flood within a context of literary and anthropological discussion of nature-culture divide. She puts emphasis on ecology. Ecological terms are used by Atwood to rethink human condition, biological and spiritual, as set in post-apocalyptic scenery. Future envisioned in the novel animates a critical judgement of the world that foregoes the disaster. But it also entails a proposition of a new spirituality, based on divine, pantheistic forces of Nature. This offering uses the Ark of the Covenant symbolism to show a human being among non-humans. Year of the Flood is considered in this article as a religious and philosophical imaginarium, with ecofeminist and posthumanist attitudes. |
Nota biograficzna: | Karolina Wierel – asystent w Zakładzie Wiedzy o Kulturze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Absolwentka studiów doktoranckich Instytutu Badań Literackich PAN, temat pracy doktorskiej: Księga jako medium transkulturowe w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu wieków XX i XXI. Zainteresowania naukowe: relacje kultura – literatura – film, historia oralności i piśmienności, współczesne prądy w kulturze, szczególnie posthumanizm, postsekularyzm, nowy materializm, motyw Księgi w kulturze, perspektywa katastroficzna i postapokaliptyczna. |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/10954 |
ISBN: | 978-83-7431-435-0 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Właściciel praw: | © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2014; |
Występuje w kolekcji(ach): | Książki / Rozdziały (WUwB) Materiały konferencyjne (WSK) Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, 22-23 maja 2012 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
K_Wierel_Nieludzko_ludzkie_sacrum.pdf | 132,28 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)