REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10954
Tytuł: Nieludzko-ludzkie sacrum. Imaginarium religijne przyszłości w powieści Rok Potopu Margaret Atwood
Autorzy: Wierel, Karolina
Data wydania: 2014
Data dodania: 19-maj-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Motywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewicza, Białystok 2014, s. 149-162
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, Supraśl 22-23 maja 2012 r.
Abstrakt: Niniejszy tekst jest próbą umiejscowienia powieści Rok Potopu Margaret Atwood w kontekście literacko-antropologicznej dyskusji na temat relacji Natury do Kultury ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu ekologicznego. Motywy ekologiczne są wykorzystane przez Atwood do refleksji na temat kondycji ludzkiej, która została przez nią osadzona w perspektywie postapokaliptycznej. Stosunek człowieka do Natury w rzeczywistości literackiej tej powieści daje możliwość snucia refleksji na temat rozwoju człowieka w kontekście biologicznym i transcendentalnym. Perspektywa przyszłości posłużyła Atwood do snucia krytycznej wizji świata sprzed katastrofy. Propozycja nowej duchowości została ukazana w kontekście perspektyw uświęconej – boskiej Natury, jako siły panteistycznej. Wykorzystuje do tego motyw Arki Przymierza, aby zakreślić przestrzeń krytyki darwinowskiej teorii ewolucji. W tym celu Atwood pokazuje człowieka w kontekście bytów innych niż ludzkie. Człowiek jest postawiony w sytuacji powrotu do środowiska biologicznego, do stanu początkowego, gdzie uczy się życia na nowo. Rok Potopu jest przeze mnie traktowany jako imaginarium religijno-filozoficzne wyobrażeń o przyszłości w ujęciu ekofeministycznym, postsekularnym i posthumanistycznym kontekstów kultury
The Author of this article tries to place Margaret Atwood’s novel Year of the Flood within a context of literary and anthropological discussion of nature-culture divide. She puts emphasis on ecology. Ecological terms are used by Atwood to rethink human condition, biological and spiritual, as set in post-apocalyptic scenery. Future envisioned in the novel animates a critical judgement of the world that foregoes the disaster. But it also entails a proposition of a new spirituality, based on divine, pantheistic forces of Nature. This offering uses the Ark of the Covenant symbolism to show a human being among non-humans. Year of the Flood is considered in this article as a religious and philosophical imaginarium, with ecofeminist and posthumanist attitudes.
Nota biograficzna: Karolina Wierel – asystent w Zakładzie Wiedzy o Kulturze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Absolwentka studiów doktoranckich Instytutu Badań Literackich PAN, temat pracy doktorskiej: Księga jako medium transkulturowe w postapokaliptycznych przekazach literackich i filmowych przełomu wieków XX i XXI. Zainteresowania naukowe: relacje kultura – literatura – film, historia oralności i piśmienności, współczesne prądy w kulturze, szczególnie posthumanizm, postsekularyzm, nowy materializm, motyw Księgi w kulturze, perspektywa katastroficzna i postapokaliptyczna.
URI: http://hdl.handle.net/11320/10954
ISBN: 978-83-7431-435-0
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2014;
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Materiały konferencyjne (WSK)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, 22-23 maja 2012

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
K_Wierel_Nieludzko_ludzkie_sacrum.pdf132,28 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)