REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10948
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPrzytuła, Piotr-
dc.date.accessioned2021-05-19T10:44:30Z-
dc.date.available2021-05-19T10:44:30Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.citationMotywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewicza, Białystok 2014, s. 77-85pl
dc.identifier.isbn978-83-7431-435-0-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10948-
dc.descriptionNiniejszy artykuł jest rozwinięciem fragmentów pracy magisterskiej pt. Kino po Matriksie i moda na inteligentną popkulturę. Paradygmaty postmodernistycznej rozrywki w najnowszej filmografii amerykańskiej, napisanej pod kierownictwem prof. Sławomira Buryły w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.pl
dc.description.abstractAnalizując nowe kino hollywoodzkie, natrafiamy na wiele postaci, budzących jednoznaczne skojarzenia z figurą Syna Bożego. Świadczy to o przesunięciu zainteresowania twórców filmowych Chrystusem jako wzorcem etycznym na korzyść Chrystusa, pojmowanego jako wzorzec estetyczny. Najciekawszych interpretacji wizerunku Syna Bożego dostarcza nam kino fantastyczne, którego twórcy coraz odważniej wykorzystują specyficzną zdolność kultury masowej do prowadzenia dysput teologicznych. Filmy takie, jak Matrix, Constantine czy The Watchmen sprowokowały nowy rodzaj postrzegania figury Chrystusa w kinie. Moda na mieszanie filmowych gatunków i nieustanny rozwój popkultury, wzbogacający kino o nowe symbole, doprowadziły do narodzin Chrystusa z komiksowym rodowodem. Celem referatu jest więc wskazanie i analiza pojawiających się w kinie fantastycznym nietypowych wcieleń Syna Bożego, z uwzględnieniem zarówno ujęć spłycających topos Wybrańca i Zbawcy, jak i tych dosięgających istoty rzeczy.pl
dc.description.abstractAnalysing the new Hollywood movies, we find a lot of characters, typically associated with the figure of the Son of God. This reflects the shift of interest of filmmakers Christ as the model of ethics in favor of Christ, understood as an aesthetic pattern. The most interesting interpretation of the image of the Son of God provides us with fantastic cinema, whose creators are more persuasive use of mass culture-specific ability to conduct theological disputes. Films such as The Matrix, Constantine and The Watchmen provoked a new kind of perception of the figure of Christ in the cinema. Fashion on film mixing genres and continuous development of pop culture, enriching the cinema with new symbols, leading to the birth of Christ from the comic book origins. The aim of this paper is therefore to identify and analyze emerging in the cinema unusual incarnations of the Son of God, including both intakes simplifying the figure of the Chosen One and Savior, as well as those that contain the essence of things.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.titleMesjasz z komiksowym rodowodem – wybrane interpretacje figury Syna Bożego w kinie science fictionpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2014;-
dc.description.BiographicalnotePiotr Przytuła – absolwent kierunków: dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz filologia polska. Doktorant literaturoznawstwa w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W pracy naukowej łączy zainteresowania literaturoznawcze, medioznawcze i kulturoznawcze. Szczególnie interesuje się zagadnieniami literatury i filmu, sytuowanych w popularnym kodzie kultury, jak też na pograniczu obiegu „wysokiego” i „niskiego”. Bada fantastykę naukową pod kątem występujących w niej wątków metafizycznych. Z uwielbieniem analizuje seriale nowej generacji. Swoje zainteresowania badawcze rozwija także w twórczości publicystycznej – współpracuje m.in. z dwutygodnikiem kulturalnym „artPAPIER”.pl
dc.description.firstpage77pl
dc.description.lastpage85pl
dc.identifier.citation2Motywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewiczapl
dc.conferenceOgólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, Supraśl 22-23 maja 2012 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, 22-23 maja 2012

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
P_Przytula_Mesjasz_z_komiksowym_rodowodem.pdf104,87 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)