REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10947
Tytuł: Echa konfliktu kreacjonizm–darwinizm w wybranych współczesnych powieściach science fiction
Autorzy: Oramus, Dominika
Data wydania: 2014
Data dodania: 19-maj-2021
Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Źródło: Motywy religijne we współczesnej fantastyce, pod redakcją Mariusza M. Lesia i Piotra Stasiewicza, Białystok 2014, s. 63-76
Konferencja: Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, Supraśl 22-23 maja 2012 r.
Abstrakt: O powstawaniu gatunków Karola Darwina antycypuje zarzuty krytykujące dzieło nie z pozycji np. odmiennych teorii biologicznych, ale z pozycji obrońców dosłowności Biblii. Nie dziwi to tak bardzo, jeśli spojrzymy na darwinizm w kontekście zapoczątkowanej w Anglii dwa pokolenia wcześniej dyskusji o historii naturalnej i jej odniesieniach do Pisma Świętego. Już w XVIII wieku odkrycia geologów podważyły literalność Biblii, przez cały XIX wiek trwały spory zwolenników i przeciwników historii naturalnej, a i w XX wieku konflikt kreacjoniści–darwiniści odradzał się kilka razy, zwłaszcza w USA, gdzie protestancka kultura opiera się na dosłownym interpretowaniu Pisma Świętego. Po okresie wzmożonej aktywności amerykańskich kreacjonistów w latach 80. XX wieku przemianowali się oni na początku nowego stulecia na ruch obrońców teorii Inteligentnego Projektu (Intelligent Design – ID). Konflikt ten przeniósł się na szersze forum i obecnie stale powraca w amerykańskiej debacie publicznej. Jego echa można odnaleźć także w kulturze popularnej, w tym w science fiction; dobrym przykładem są tu powieści dwóch współczesnych amerykańskich fantastów Grega Beara i Roberta Charlesa Wilsona.
Charles Darwin in his On the Origin of Species anticipates the counterarguments of the future Fundamentalist Christian critics of his theory who are in favor of literal interpretation of the Bible. It is far from surprising taking into consideration the contemporaneous discussion about natural history and its relation to the Holy Scripture which was commenced in Britain two generations before Darwin. Already in the 18th century geologists were questioning literariness of the Book of Genesis, the 19th century witnessed the continuous conflicts between these who believed Darwin and those who did not, and in the 20th century the Creationists-Darwinists conflict was recurrent, mostly in the US where the Protestant tradition of interpreting the Bible to the letter is still very influential. In the 1980s the Creationists were especially active and later, in the early days of the 21st century they renamed themselves the defenders of the Intelligent Design (ID) theory. The Darwinian controversy is now widely discussed in the American media and commented on in mass culture texts, science fiction included. This paper gives a Darwinian/Creationist reading of the selected novels of Greg Bear and Robert Charles Wilson whose books are representatives of the above mentioned tendency.
Nota biograficzna: Dominika Oramus – prof. UW, wykłada w Instytucie Anglistyki. Zainteresowania naukowe: powieść brytyjska po roku 1970; pisarze XX wieku: James Joyce, John Fowles, Angela Carter, J. G. Ballard, Kurt Vonnegut, Philip K. Dick, Stanisław Lem; poetyka postmodernizmu: metafikcja, metafikcja historiograficzna, kultura masowa w literaturze popularnej; science fiction: utopie i dystopie XX wieku, Nowa Fala w science fiction w Wielkiej Brytanii i w Ameryce lat 70., cyberpunk, science fiction a powieść gotycka; nauka a humanistyka: jak kształtowały się pojęcia „nauki” i „mitu” w cywilizacji europejskiej od wieku XVIII do dziś, jak zmieniały się główne obrazy wykorzystywane do opisywania wszechświata; jaki był wizerunek nauki w powieści angielskiej XX wieku i jaki jest obecnie, jak sztuka korzysta z dyskursu naukowego (odniesienia do teorii względności, fizyki kwantowej i cybernetyki w sztuce i kulturze masowej); spory dotyczące darwinizmu (m.in. kreacjonizm, rozumienie altruizmu i agresji, socjobiologia). Wybrane monografie naukowe: Oramus, D. (2011). Imiona Boga. Motywy Metafizyczne w Fantastyce Drugiej Połowy XX Wieku. Kraków: Universitas; Oramus, D. (2010). O pomieszaniu gatunków. Science fiction a postmodernizm. Warszawa: Trio; Oramus, D. (2007). Grave New World: The Decline of the West in the Fiction of J. G. Ballard. Warszawa: Instytut Anglistyki.
URI: http://hdl.handle.net/11320/10947
ISBN: 978-83-7431-435-0
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2014;
Występuje w kolekcji(ach):Książki / Rozdziały (WUwB)
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Motywy religijne we współczesnej fantastyce”, 22-23 maja 2012

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
D_Oramus_Echa_konfliktu_kreacjonizm_darwinizm.pdf125,01 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)