REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10808
Tytuł: Reminiscencje dzieł romantycznych w polskiej muzyce rozrywkowej po 1989 roku
Inne tytuły: Reminiscences of Romantic Works in Polish Popular Music After 1989
Autorzy: Kubiak, Maciej
Data wydania: 2019
Data dodania: 23-kwi-2021
Wydawca: Fundacja Pogranicze
Źródło: Romantyzm w literaturze i kulturze po 1989 roku. Mapowanie recepcji, pod red. D. Zawadzkiej, K. Andruczyka, M. Dudzińskiej, M. J. Roman, Sejny 2019, s. 131-153
Konferencja: Konferencja Naukowa "Romantyzm po 1989 roku. Literatura – kultura – pamięć – recepcja", Białystok 20-21 września 2018
Abstrakt: Niniejszy artykuł stanowi próbę zbadania obecności reminiscencji romantycznych w polskiej muzyce rozrywkowej napisanej po 1989 roku. Wstępna kwerenda objęła dorobek przeszło stu twórców, z których wybrano przykłady najbardziej reprezentatywne. Zaproponowany w artykule autorski model teoretyczny wskazuje możliwości odwoływania się twórców popkulturowych do dzieł romantycznych. Z przeprowadzonych badań wynika, że obecność romantycznych pierwowzorów jest częstym zjawiskiem w obrębie rodzimej muzycznej kultury popularnej. Wynika również, że reminiscencje romantyczne w utworach dzisiejszych twórców mają postać namiastki, która oderwana od kontekstu kulturowego i historycznego traci moc artystycznego oddziaływania romantycznych pierwowzorów. Romantyzm stanowi nadal ważny punkt odniesienia dla twórców muzycznej popkultury, czego przykładem są liczne odwołania, począwszy od muzyki popularnej poprzez jazz, muzykę alternatywną, reggae czy rap.
The present article is an attempt to examine the presence of Romantic reminiscences in Polish popular music after 1989. A preliminary enquiry regarded the works of over one hundred artists, out of which the most representative examples have been selected. The original theoretical model proposed in the article indicates the possibility of pop culture artists referring to Romantic works. It follows from the study conducted that the presence of Romantic prototypes is a common phenomenon in Polish music pop culture. Another conclusion is the fact that Romantic reminiscences, when used in modern music, appear as a mere substitute which, unrelated to their cultural and historical context, lose the power of artistic influence of their Romantic prototypes. Romanticism is still an important frame of reference for musical pop culture artists, as numerous examples prove, starting from pop culture through jazz, alternative music reggae or rap.
Afiliacja: Uniwersytet Zielonogórski
Nota biograficzna: Maciej Kubiak – doktorant na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Zielonogórskiego (literaturoznawstwo), absolwent Instytutu Filologii Germańskiej UZ. Autor tekstów literackich, muzyk. W centrum jego zainteresowań badawczych znajdują się studia nad piosenką, problem gradacji tekstów popkultury, relacje pomiędzy muzyką a literaturą oraz literatura Austrii i Szwajcarii.
URI: http://hdl.handle.net/11320/10808
ISBN: 978-83-66143-10-4
Typ Dokumentu: Book chapter
Właściciel praw: © Uniwersytet w Białymstoku;
© Fundacja Pogranicze;
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja Naukowa "Romantyzm po 1989 roku. Literatura – kultura – pamięć – recepcja", 20-21 września 2018

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Kubiak_Reminiscencje_dziel_romantycznych_w_polskiej_muzyce_rozrywkowej_po_1989_roku.pdf155,92 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)