REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10566
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorZabielski, Łukasz-
dc.date.accessioned2021-03-25T08:06:33Z-
dc.date.available2021-03-25T08:06:33Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationOdessa, muzyka, literatura. Ukraińsko-polski transfer kulturowy. Studia, redakcja naukowa Natalia Maliutina, Weronika Biegluk-Leś, Białystok-Odessa, 2019, s. 217-228pl
dc.identifier.isbn78-83-65696-46-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10566-
dc.description.abstractThe author discusses Edward Lubomirski's translation of Faust by A. E. F. Klingemann, published in 1819. The original play by the German playwright from Braunschweig features musical motifs and artistic techniques used in the opera and in magical drama. The translator made use of this play to present an original concept of Polish national art. Notably, Lubomirski's proposals appeared three years before the publication of the first part of Adam Mickiewicz's Dziady [Forefathers' Eve].pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2 ; przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;XLI-
dc.relation.ispartofseriesStudia odeskie;Tom 4-
dc.subjectdramapl
dc.subjectmagical dramapl
dc.subjectnational artpl
dc.subjectnineteenth centurypl
dc.subjectPre-Romanticismpl
dc.titleMuzyka w Fauście A. E. F. Klingemanna w przekładzie księcia Edwarda Lubomirskiegopl
dc.title.alternativeMusic in Faust by A. E. F. Klingemann as Translated by Prince Edward Lubomirskipl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;-
dc.description.BiographicalnoteŁUKASZ ZABIELSKI – dr nauk humanistycznych, kierownik Działu Naukowego Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstoku; stały współpracownik Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Uniwersytecie w Białymstoku. Zainteresowania badawcze: literatura przełomu oświeceniowo-romantycznego, twórczość Kajetana Koźmiana, romantyzm polski i europejski, kultura pogranicza w XIX i XX wieku. Autor monografii: Meandry antyromantyczności. Kajetan Koźmian i romantycy polscy (Kraków 2015) i Kajetan Koźmian spoza kanonu. Studia i szkice historycznoliterackie (Białystok 2018). Współedytor Fausta A.E.F. Klingemanna w przekładzie księcia Edwarda Lubomirskiego oraz Pism rozproszonych (t. 1-3) Zygmunta Glogera. Redaktor naczelny „Bibliotekarza Podlaskiego”, prezes Stowarzyszenia Naukowego „Oikoumene”.pl
dc.description.AffiliationDział Naukowy Książnicy Podlaskiej im. Łukasza Górnickiego w Białymstokupl
dc.description.referencesCzwórnóg-Jadczak B., Polskie spory o tragedię. Zdanie sprawy o piśmie Franciszka Wężyka „O poezji dramatycznej”. Maj 1814, [w:] Problemy tragedii i tragizmu. Studia i szkice, pod red. H. Krukowskiej i J. Ławskiego, Białystok 2005, s. 273–282.pl
dc.description.referencesDopart B., Dlaczego „neoklasycyzm”, [w:] Długie trwanie. Różne oblicza klasycyzmu, pod red. R. Dąbrowskiego i B. Doparta, Kraków 2011, s. 191–209.pl
dc.description.referencesHejmej A., Muzyczność dzieła literackiego, Wrocław 2001.pl
dc.description.referencesKlingemann A.E.F., Faust. Tragedia w pięciu aktach, przekład i wstęp E. Lubomirski, red. Ł. Zabielski, wprowadzenie J. Ławski, S. Dietzsch, L. Libera i M. Kopij-Weiss, wyd. polsko- -niemieckie, Białystok 2013.pl
dc.description.referencesKowalczykowa A., Preromantyzm, [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1994, s. 781.pl
dc.description.referencesMaciejewski J., Dramat, [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Ossolineum 1991, s. 168-172.pl
dc.description.referencesMickiewicz A., Dramaty, [w:] tenże, Dzieła. Wydanie Rocznicowe, t. III, oprac. Z. Stefanowska, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesNowicka E., Omamienie – cudowność – afekt. Dramat w kręgu dziewiętnastowiecznych wyobrażeń i pojęć, Poznań 2003.pl
dc.description.referencesPolska tragedia neoklasycystyczna, wstęp, wyb. i oprac. D. Ratajczakowa, Wrocław 1988.pl
dc.description.referencesStrzyżewski M., Romantyczne sfery muzykalne, Toruń 2010.pl
dc.description.referencesSzturc W., Kosmos w „Dziadach” Adama Mickiewicza, [w:] Mickiewicz. W 190-lecie urodzin. Materiały z sesji naukowej Białystok, 2-4 grudnia 1988, red. H. Krukowska, Białystok 1993.pl
dc.description.referencesŻbikowski P., Klasycyzm postanisławowski. Doktryna estetycznoliteracka, Warszawa 1984.pl
dc.description.firstpage217pl
dc.description.lastpage228pl
dc.identifier.citation2Odessa, muzyka, literatura. Ukraińsko-polski transfer kulturowy. Studia, redakcja naukowa Natalia Maliutina, Weronika Biegluk-Leśpl
dc.conferenceIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
L_Zabielski_Muzyka_w_Fauscie.pdf240,27 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)