REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10550
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorGodlewska, Joanna-
dc.date.accessioned2021-03-24T08:20:55Z-
dc.date.available2021-03-24T08:20:55Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationOdessa, muzyka, literatura. Ukraińsko-polski transfer kulturowy. Studia, redakcja naukowa Natalia Maliutina, Weronika Biegluk-Leś, Białystok-Odessa, 2019, s. 85-96pl
dc.identifier.isbn78-83-65696-46-5-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10550-
dc.description.abstractOdessa plays a unique role in the biography of Jarosław Iwaszkiewicz: in this city, the poet saw the sea for the first time, from this journey the musical drama King Roger was born (in close cooperation with the composer Karol Szymanowski). Wspomnienie Odessy became an inspiration for poems written in 1918–1938, but it never became an independent, dominant subject. References to Odessa can be found indirectly in Sonety contained in Księga dnia i Księga Nocy. Iwaszkiewicz refers here to the Pearl of the Black Sea, using a lyrical form identical to that used by Adam Mickiewicz in Sonety odeskie. For the young poet, Odessa became the realization of the Orient, so far only imagined by him, and the foundation for building the myth of the Mediterranean Sea in the poetry, of which Sicily became the crowning achievement. Iwaszkiewicz’s poetic path from Odessa to Sicily is a manifestation of his emerging European identity embedded in Ukrainian identity.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherTemida 2 ; przy współpracy Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;XLI-
dc.relation.ispartofseriesStudia odeskie;Tom 4-
dc.subjectJarosław Iwaszkiewiczpl
dc.subjectOdessapl
dc.subjectKing Rogerpl
dc.subjectmythpl
dc.subjectreminiscencespl
dc.subjectUkrainepl
dc.subjectIuveniliapl
dc.subjectBlack Seapl
dc.subjectKarol Szymanowskipl
dc.subjectOrientpl
dc.subjectDionysian motifspl
dc.subjectlibrettopl
dc.subjectjourneypl
dc.subjectAdam Mickiewiczpl
dc.subjectsonnetpl
dc.subjectSicilypl
dc.subjectidentity,pl
dc.subjectEuropepl
dc.subjectsymbolpl
dc.titleReminiscencje czarnomorskie we wczesnej poezji Jarosława Iwaszkiewiczapl
dc.title.alternativeBlack Sea Reminiscences in Jarosław Iwaszkiewicz’s Early Poetrypl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019;-
dc.description.BiographicalnoteJOANNA GODLEWSKA – mgr, studiowała filologię polską i kulturoznawstwo na Uniwersytecie w Białymstoku, doktorantka Katedry Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku; przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą kreacjom mitycznym w poezji Jarosława Iwaszkiewicza.pl
dc.description.AffiliationKatedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBakuła B., Kijów i Petersburg, czyli na rogatkach Europy i Azji, [w:] Powroty Iwaszkiewicza, pod red. A. Czyżak, J. Galanta, K. Kuczyńskiej-Koschany, Poznań 1999.pl
dc.description.referencesCichocka A. B., Odessa inspiracją Polaków, Odessa 2016.pl
dc.description.referencesCyz T., Powroty Dionizosa. „Król Roger” według Szymanowskiego i Iwaszkiewicza, Warszawa 2008.pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz J., Książka moich wspomnień, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz J., Książka o Sycylii, [w:] tegoż, Podróże, T. 1, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz J., Podróże do Włoch, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz J., Spotkania z Szymanowskim, tu: Odessa, Kraków 1976.pl
dc.description.referencesIwaszkiewicz J., Bażan M., Korespondencja, [w:] Jarosław Iwaszkiewicz i Ukraina, pod red. R. Papieskiego, Podkowa Leśna 2011.pl
dc.description.referencesKing Ch., Odessa. Geniusz i śmierć w mieście snów, przeł. H. Pustuła-Lewicka, Wołowiec 2016.pl
dc.description.referencesKwiatkowski J., Iwaszkiewicza księga przemian, „Pamiętnik Literacki”, LX, 1969, z. 3.pl
dc.description.referencesŁawski J., Polskie mitologie Odessy, [w:] Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, red. J. Ławski, N. Maliutina, Białystok–Odessa 2016.pl
dc.description.referencesRomaniuk R., Inne życie. Biografia Jarosława Iwaszkiewicza, T. 1, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesSucharski T., Odessa w artystycznej wizji Jarosława Iwaszkiewicza, [w:] Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, red. J. Ławski, N. Maliutina, Białystok–Odessa 2016.pl
dc.description.referencesUkrainiec-Michałek S., Jarosława Iwaszkiewicza ukraińskie przestrzenie mitopoetyckie, [w:] Jarosław Iwaszkiewicz i Ukraina, pod. red. R. Papieskiego, Podkowa Leśna 2011.pl
dc.description.firstpage85pl
dc.description.lastpage96pl
dc.identifier.citation2Odessa, muzyka, literatura. Ukraińsko-polski transfer kulturowy. Studia, redakcja naukowa Natalia Maliutina, Weronika Biegluk-Leśpl
dc.conferenceIII Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017 r.pl
Występuje w kolekcji(ach):III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka i opera w polsko-ukraińskim dialogu literackim i kulturowym”, Białystok, 4-5 maja 2017
Materiały konferencyjne (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Godlewska_Reminiscencje_czarnomorskie.pdf188,11 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)