Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/10519
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Bajko, Marcin | - |
dc.date.accessioned | 2021-03-19T12:18:06Z | - |
dc.date.available | 2021-03-19T12:18:06Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka/Одеса і Чорне море як літературний простір/Odessa and the Black Sea as a literary space, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina, Białystok-Odessa, 2018, s. 379-386 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-7657-215-4 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/10519 | - |
dc.description.abstract | Tadeusz Miciński is associated with Odessa in connection with his drama Kniaź Patiomkin (Prince Potemkin) (1906), woven around the mutiny of the crew of the Russian battleship. It is not certain whether the Polish poet personally visited this Black Sea city, although it is very likely. The author of the paper traced the "Black Sea" and "Odessa" traces in Miciński's work. He also noticed some similarities between the currently Polish city of Białystok and Ukrainian Odessa. At the beginning of the 20th century, both cities were within the Russian Empire. Jewish pogroms occurred in both. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowski | pl |
dc.relation.ispartofseries | Colloquia Orientalia Bialostocensia. Literatura/Historia;XXXIII | - |
dc.relation.ispartofseries | Studia odeskie;Tom 2 | - |
dc.subject | revolution | pl |
dc.subject | Odessa | pl |
dc.subject | Miciński | pl |
dc.subject | Jews | pl |
dc.subject | Black Sea | pl |
dc.subject | Białystok | pl |
dc.title | Odessa i Morze Czarne na mapie wyobraźniowej Tadeusza Micińskiego | pl |
dc.title.alternative | Odessa and the Black Sea in the Imaginary Map of Tadeusz Miciński | pl |
dc.type | Book chapter | pl |
dc.rights.holder | Copyright by Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2018; | - |
dc.description.Biographicalnote | MARCIN BAJKO – dr, adiunkt w Katedrze Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku. Zainteresowania badawcze: pisarstwo Tadeusza Micińskiego w kontekście literatury romantycznej i młodopolskiej; twórczość Juliusza Słowackiego, Seweryna Goszczyńskiego, „czarny romantyzm”; Wschód i Zachód w literaturze modernizmu, mitologie, religie. Napisał doktorat o twórczości Tadeusza Micińskiego. Edytor jego polemicznego pisma Walka o Chrystusa (1911), wydanego po stu latach (Białystok 2011). Autor monografii: Heroiczna Apokalipsa. W kręgu idei i wyobraźni Tadeusza Micińskiego (Białystok 2012). Ostatnio wydał książkę: „Sny niezwykłe o Polsce i o Europie”. Diagnoza kultury w pismach Tadeusza Micińskiego u progu Pierwszej Wojny Światowej (Kraków 2015). Kierownik grantu Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki pod nazwą „Naukowa edycja krytyczna »Pism rozproszonych« Tadeusza Micińskiego w czterech tomach: eseje, liryka, publicystyka” (2016–2019). Mieszka w Białymstoku. | pl |
dc.description.Affiliation | Katedra Badań Filologicznych „Wschód – Zachód” Uniwersytet w Białymstoku | pl |
dc.description.references | Flis-Czerniak E., Odessa i bunt potiomkinowski: wizja Tadeusza Micińskiego i Siergieja Eisensteina, [w:] Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, red. J. Ławski i N. Maliutina, Białystok – Odessa 2016. | pl |
dc.description.references | Gauss K. M., Nieustanna wędrówka. Odessa, [w:] Odessa transfer. Reportaże znad Morza Czarnego, red. K. Raabe i M. Sznajderman, Wołowiec 2009. | pl |
dc.description.references | Gutowski W., Wprowadzenie do Xięgi Tajemnej. Studia o twórczości Tadeusza Micińskiego, Bydgoszcz 2002. | pl |
dc.description.references | Jakowicki W., Przewodnik po Odessie z planem miasta i Opis drogi z Warszawy do Odessy, Warszawa 1910. | pl |
dc.description.references | Marciniak P., Ikona dekadencji. Wybrane problemy europejskiej recepcji Bizancjum od XVII do XX wieku, Katowice 2009. | pl |
dc.description.references | Miciński T., Baltazarowe widmo przed Rosją, „Polskie Siły Zbrojne”, nr 3. | pl |
dc.description.references | Miciński T., Białe Noce. Wspomnienia z pobytu w Dumie (VI), „Ludzkość” 1907, nr 40. | pl |
dc.description.references | Miciński T., Do źródeł duszy polskiej, Lwów 1906. | pl |
dc.description.references | Miciński T., Kniaź Patiomkin, [w:] tegoż, Utwory dramatyczne, t. 1, wybór i oprac. T. Wróblewska, Kraków 1996. | pl |
dc.description.references | Miciński T., Nietota. Księga tajemna Tatr, Warszawa 2004. | pl |
dc.description.references | Miciński T., Wita, Warszawa 1926. | pl |
dc.description.references | Miciński T., Zjazd wojskowych Polaków, „Dziennik Polski” 1917, nr 124. | pl |
dc.description.references | Miodowski A., Sprawozdanie z I Ogólnego Zjazdu Delegatów Wojskowych Polaków w Rosji (7.06–22.06. 1917 r.), „Studia Podlaskie” t. X. Białystok 2000. | pl |
dc.description.references | Nielepko H., Odessa w dramacie Tadeusza Micińskiego „Kniaź Patiomkin”, [w:] Odessa w literaturach słowiańskich. Studia, red. J. Ławski i N. Maliutina, Białystok – Odessa 2016. | pl |
dc.description.firstpage | 379 | pl |
dc.description.lastpage | 386 | pl |
dc.identifier.citation2 | Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka/Одеса і Чорне море як літературний простір/Odessa and the Black Sea as a literary space, redakcja naukowa Jarosław Ławski i Natalia Maliutina | pl |
dc.conference | II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka i kulturowa. Idee – konteksty – interpretacje”, Odessa, 15-16 września 2016 r. | pl |
Występuje w kolekcji(ach): | II Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Odessa i Morze Czarne jako przestrzeń literacka i kulturowa. Idee – konteksty – interpretacje”, Odessa, 15-16 września 2016 r. Materiały konferencyjne (WFil) |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
M_Bajko_Odessa_i_Morze_Czarne.pdf | 204,15 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)