REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10312
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKostaszuk-Romanowska, Monika-
dc.date.accessioned2021-03-08T11:35:16Z-
dc.date.available2021-03-08T11:35:16Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.isbn978-83-7657-211-6-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10312-
dc.description.sponsorshipKsiążka współfinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesCzarny Romantyzm;40-
dc.subjectdeziluzjapl
dc.subjectdramatpl
dc.subjectromantyzmpl
dc.titleDeziluzja w dramacie: rozważania teoretyków i praktyki dramaturgiczne Juliusza Słowackiegopl
dc.title.alternativeDisillusionment in drama. Considerations of theorists and dramaturgic practices of Juliusz Słowackipl
dc.typeBookpl
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.rights.holder© Copyright by Monika Kostaszuk-Romanowska, Białystok 2018;-
dc.description.Emailm.romanowska@uwb.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMONIKA KOSTASZUK-ROMANOWSKA – dr, pracuje jako adiunkt w Zakładzie Studiów nad Kulturą i Mediami w Międzywydziałowym Instytucie Kulturoznawstwa i Sztuki na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Jest filologiem, kulturoznawcą i teatrologiem. Interesuje się polskim dramatem romantycznym i jego współczesnymi inscenizacjami, a także antropologią i teorią teatru oraz performatywnością w kulturze współczesnej. Jest autorką publikacji naukowych na temat nowych zjawisk w polskim teatrze i we współczesnej kulturze popularnej. Współredagowała tomy Wizje kultury własnej, obcej i wspólnej w sytuacji kontaktu (Białystok 2009), Spektakle zmysłów (Warszawa 2010), Glamour – magia czy mistyfikacja? Dawny urok w nowym wymiarze (Białystok 2016), Przyszłość kultury. Od diagnozy do prognozy (Białystok 2017). Jej prywatna pasja to – obok teatru – dalekie podróże i poznawanie obcych kultur.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAbramowska J., Literatura – dramat – teatr, w: Problemy teorii dramatu i literatury, wyb. J. Degler, t. 1, Wrocław 2003.pl
dc.description.referencesArystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław 1983.pl
dc.description.referencesd‘Aubignac F. H., Praktyka teatru, przeł. J. Kortas, S. Świontek, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesBaluch W., Ostensja, w: Idem, Scena teatru. Scena mentalna. Proces interpretacji w ujęciu kognitywnym, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesBarthes R., Człowiek Racine’a, przeł. W. Błońska, w: Mit i znak, wyb. J. Błoński, Warszawa 1970.pl
dc.description.referencesBartoszyński K., Teoria i interpretacja. Szkice literackie, Warszawa 1985.pl
dc.description.referencesde Beaumarchais P.-A., Esej o rodzaju dramatycznym poważnym. Wstęp do Eugenii, przeł. J. Kortas, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesBrecht B., Krótki opis nowej techniki sztuki aktorskiej mającej na celu wywołanie efektu obcości, przeł. Z. Krawczykowski, „Dialog” 1959, nr 7.pl
dc.description.referencesBrodziński K., O stylu, w: Idem, Pisma, t. 5, Poznań 1873.pl
dc.description.referencesBrodziński K., Polska literatura dramatyczna, w: Idem, Pisma, t. 5, Wrocław 1873.pl
dc.description.referencesBrumer W., Uwagi o inscenizacji, w: Idem, Tradycja i styl w teatrze, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesHugo W., Przedmowa do dramatu „Cromwell”, przeł. J. Parvi, w: Manifesty romantyzmu 1790–1830. Anglia. Niemcy. Francja, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesJagiełło J., Polska ballada ludowa, Wrocław 1975.pl
dc.description.referencesJakubyszyn-Tatarkiewicz A., Teatr francuski od 1789 do 1848 r., Łódź-Warszawa 1956.pl
dc.description.referencesJan Czeczot do Onufrego Pietraszkiewicza, w: Korespondencja Filomatów (1817–1823), wyb. i oprac. M. Zielińska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List 17 z 15 IV 1843, w: Idem, Listy do Stanisława Małachowskiego, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1979.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List 25 z 10 XI 1830, w: Idem, Listy do ojca, oprac. S. Pigoń, Warszawa 1963.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List 38 z 28 I 1837, w: Idem, Listy do Adama Sołtana, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1970.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List 44 z 30 IV 1837, w: Idem, Listy do Konstantego Gaszyńskiego, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List 60 z 19 X 1839, w: Idem, Listy do Konstantego Gaszyńskiego, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesDmochowski F. K., Sztuka rymotwórcza, Wrocław 1956.pl
dc.description.referencesŚwiontek S., Dramat – teatr – metateatr. Z problemów teorii tekstu dramatycznego, Łódź 1990.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List 61 z 20 XI 1839, w: Idem, Listy do Konstantego Gaszyńskiego, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List 64 z 29 IX 1840, w: Idem, Listy do Konstantego Gaszyńskiego, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List 148 z 12-20 V 1844, w: Idem, Listy do Adama Sołtana, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1970.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List do Joanny Bóbr-Piotrowickiej 2 z 28 X 1834, w: Idem, Listy do różnych adresatów, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List do Juliusza Słowackiego 1 z 23 II 1840, w: Idem, Listy do różnych adresatów, t. 1, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesKrasiński Z., List do Zofii Ankwiczowej 3 z 16 I 1834, w: Idem, Listy do różnych adresatów, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesKolbuszewski S., Polski teatr romantyczny. Prolegomena do estetyki, Gniezno 1931.pl
dc.description.referencesKołtuniakowa J., Kilka uwag o roli chóru w dramacie romantycznym, w: Prace o literaturze i teatrze ofiarowane Zygmuntowi Szweykowskiemu, red. S. Furmanik, Wrocław 1966.pl
dc.description.referencesKowalczykowa A., Dramat. Dyskusje i refleksje, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991.pl
dc.description.referencesKowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesŚwiontek S., Wstęp, w: O dramacie. Źródła do dziejów europejskich teorii dramatycznych, t. II: Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1993pl
dc.description.referencesDryden J., Rozprawa o poezji dramatycznej, przeł. J. Mach, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesKowalczykowa A., Warszawa literacka, w: Eadem, Warszawa romantyczna, Warszawa 1987.pl
dc.description.referencesKowalska A., Warszawa w polemice teatralnej, w: Eadem, Warszawa literacka w okresie przełomu kulturalnego 1815–1822, Warszawa 1961.pl
dc.description.referencesKuchtówna L., Nurt polskiego teatru monumentalnego. Zarys historyczny, w: W kręgu teatru monumentalnego, red. L. Kuchtówna, J. Ciechowicz, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesKudliński T., Vademecum teatromana, Warszawa 1978.pl
dc.description.referencesLeyko M., Ludwiga Tiecka projekt reformy teatru, w: Dramat i teatr postanisławowski, red. A. Szubert, Wrocław 1992.pl
dc.description.referencesMajchrowski Z., Czy „Dziady” są dramatem dla teatru monumentalnego?, w: W kręgu teatru monumentalnego, red. L. Kuchtówna, J. Ciechowicz, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesManifesty romantyzmu 1790–1830. Anglia. Niemcy. Francja, wyb. i oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesMasłowski M., Gest, symbol i rytuały polskiego teatru romantycznego, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesMickiewicz A., Wykład XII, Badanie III, w: Idem, Dzieła, t. XI, Literatura słowiańska. Kurs trzeci i czwarty, przeł. L. Płoszewski, Warszawa 1955.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 1, Estetyka starożytna, Wrocław 1962.pl
dc.description.referencesMickiewicz A., Wykład XVI, w: Idem, Dzieła, t. XI, Literatura słowiańska. Kurs trzeci i czwarty, przeł. L. Płoszewski, Warszawa 1955.pl
dc.description.referencesDuda A., Teatr realności. O iluzji i realności w teatrze współczesnym, Gdańsk 2006.pl
dc.description.referencesMochnacki M., Chłop milionowy, w: Idem, Pisma krytyczne i polityczne, t. I, wyb. i oprac. J. Kubiak, E. Nowicka, Z. Przychodniak, t. I, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesMochnacki M., Lekarz swego honoru, tragedia w pięciu aktach…, w: Idem, Pisma krytyczne i polityczne, t. I, wyb. i oprac. J. Kubiak, E. Nowicka, Z. Przychodniak, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesMochnacki M., „Pisma rozmaite” Kazimierza Brodzińskiego, w: Idem, Pisma krytyczne i polityczne, t. I, wyb. i oprac. J. Kubiak, E. Nowicka, Z. Przychodniak, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesMochnacki M., Szekspir, w: Idem, Pisma krytyczne i polityczne, t. I, wyb. i oprac. J. Kubiak, E. Nowicka, Z. Przychodniak, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesOdyniec A. E., Listy z podróży, t. I, oprac. M. Toporowski, Warszawa 1961.pl
dc.description.referencesPiwińska M., Polski posag do Europy, w: Mit jedności słowiańsko-romańskiej w życiu i twórczości Adama Mickiewicza. Konfrontacje polsko-włoskie w 150 rocznicę śmierci poety, red. M. Sokołowski, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesPłaszczewska O., Błazen i błazeństwo w dramacie romantycznym. Studium komparatystyczne, Kraków 2002.pl
dc.description.referencesPrussak M., Przygody „Lekcji XVI”, czyli o pożytkach z tekstologii, w: W kręgu teatru monumentalnego, red. L. Kuchtówna, J. Ciechowicz, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz W., Historia estetyki, t. 2, Estetyka średniowieczna, Wrocław 1962.pl
dc.description.referencesPuchalska I., Sztuka adaptacji. Literatura romantyczna w operze dziewiętnastowiecznej, Kraków 2004.pl
dc.description.referencesPrzychodniak Z., Juliusz Słowacki i teatralne konwencje, w: Słowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesFarquhar G., Rozprawa o komedii z powołaniem się na teatr angielski w liście do przyjaciela, przeł. J. Mach, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesPrzychodniak Z., Romantycy wobec teatralnej materii, w: Technika w teatrze a sztuka inscenizacji: materiały: ogólnopolska konferencja naukowa w Poznaniu, 30 maja – 1 czerwca 1988, red. Z. Przychodniak, T. Krzeszowiak, Poznań 1988pl
dc.description.referencesPrzychodniak Z., Stan badań nad dramatem polskim okresu romantyzmu, w: Dramat w teatrze. Teatr w dramacie. Studia. Rozprawy. Artykuły, red. J. Błoński, J. Dealer, J. Popiel, D. Ratajczak, t. I, Dramat i teatr romantyczny, Wrocław 1992.pl
dc.description.referencesPrzychodniak Z., U progu romantyzmu, Wrocław 1991.pl
dc.description.referencesRaszewski Z., O teatralnym kształcie „Balladyny”, „Pamiętnik Teatralny” 1959, z. 1-3.pl
dc.description.referencesRaszewski Z., Słowacki i Mickiewicz wobec teatru romantycznego, w: Idem, Staroświecczyzna i postęp czasu. O teatrze polskim 1765–1865, Warszawa 1963.pl
dc.description.referencesSchelling F. W. J., Filozofia sztuki, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesSchiller F., O patetyczności, w: Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. i oprac. O. Dobijanka, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesTatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesSchiller L., Teatr ogromny, w: Idem, Droga przez teatr (1924–1939), oprac. J. Timoszewicz, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesSławińska I., Sceniczny gest poety. Zbiór studiów o dramacie, Kraków 1960.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do Aleksandry Bécu z 20 czerwca 1829, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIV, Listy do krewnych, przyjaciół i znajomych (1820–1849), oprac. J. Pelc, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesGoethe J. W., Schiller F., O poezji epickiej i dramatycznej, w: Goethe i Schiller o dramacie i teatrze Wybór pism, przeł. i oprac. O. Dobijanka, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do Konstantego Gaszyńskiego z 22 maja 1839, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIV, Listy do krewnych, przyjaciół i znajomych (1820–1849), oprac. J. Pelc, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do matki z 3 sierpnia 1836, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIII, Listy do matki, oprac. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do matki z 9 listopada 1832, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIII, Listy do matki, oprac. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do matki z 10 grudnia 1831, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIII, Listy do matki, oprac. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do matki z 13 lipca 1834, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIII, Listy do matki, oprac. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do matki z 18 grudnia 1834, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIII, Listy do matki, oprac. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesTheatralski, O iluzji i wyobraźni, w: Polska myśl teatralna i filmowa, red. T. Sivert i R. Taborski, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do matki z 26 maja 1832, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIII, Listy do matki, oprac. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do matki z 30 lipca 1832, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIII, Listy do matki, oprac. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSłowacki J., List do Zygmunta Krasińskiego z 19 lutego 1846, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIV, Listy do krewnych, przyjaciół i znajomych (1820–1849), oprac. J. Pelc, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesStrzyżewski M., Działalność krytyczna Maurycego Mochnackiego, Toruń 1994.pl
dc.description.referencesGolański F. N., O wymowie i poezji, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesSudolski Z., Krasiński. Opowieść biograficzna, Warszawa, 1997.pl
dc.description.referencesSzturc W., Ironia romantyczna jako poetyka dzieła, w: Idem, Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesSzturc W., Teoria dramatu romantycznego w Europie XIX wieku, Bydgoszcz 1999.pl
dc.description.referencesSzyjkowski M., Dzieje nowożytnej tragedii polskiej. Typ szekspirowski, Kraków 1923.pl
dc.description.referencesTarnowski S., O dramatach Schillera, Kraków 1896.pl
dc.description.referencesTieck L., Traktowanie cudowności przez Szekspira, przeł. M. Leyko, w: O dramacie. Źródła do dziejów europejskich teorii dramatycznych, t. II: Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesTerlecki T., Krytyczna ocena „lekcji teatralnej” Mickiewicza, w: Idem, Rzeczy teatralne, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesTimoszewicz J., Krasiński o teatrze, „Pamiętnik Teatralny” 1959, z. 1-3.pl
dc.description.referencesTradycja romantyczna w teatrze polskim, red. D. Kosiński, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesTreugutt S., Fryderyk Schiller w korespondencji Krasińskiego, Warszawa 1960.pl
dc.description.referencesW kręgu teatru monumentalnego, red. L. Kuchtówna, J. Ciechowicz, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesGostyńska D., Retoryka iluzji: koncept w poezji barokowej, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesWitczuk F., Teatr i dramat niemiecki XIX wieku, Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesWitkowski M., Świat teatralny młodego Mickiewicza, Warszawa, 1971.pl
dc.description.referencesZiołowicz A., Dramat i romantyczne „Ja”, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesŻurowski A., Szekspiriady polskie, Warszawa 1976.pl
dc.description.referencesTroczyński K., Przedmiot i podział nauki o literaturze, w: Teoria badań literackich w Polsce, t. 2, oprac. H. Markiewicz, Kraków 1960.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, Agezylausz, w: Idem, Dzieła wszystkie, red. J. Kleiner, t. XII, cz. 2, Wrocław 1961.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, Balladyna, w: Idem, Dzieła wszystkie, red. J. Kleiner, t. IV, Wrocław 1953.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, Beniowski. Dramat, w: Idem, Dzieła wszystkie, red. J. Kleiner, t. X, Wrocław 1957.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, Beniowski. Poema, w: Idem, Dzieła wszystkie, t. V, red. J. Kleiner, Wrocław 1957.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, Krak, w: Idem, Dzieła wszystkie, red. J. Kleiner, t. IX, Wrocław 1956.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, Lilla Weneda, w: Idem, Dzieła wszystkie, red. J. Kleiner, t. IV, Wrocław 1953.pl
dc.description.referencesGozzi C., Niepotrzebne wspomnienia (1797–1798), przeł. A. Zieliński, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, List do Eustachego Januszkiewicza z listopada 1838, w: Idem, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIV, Listy do krewnych, przyjaciół i znajomych (1820–1849), oprac. J. Pelc, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, Horsztyński, w: Idem, Dzieła wszystkie, red. J. Kleiner, t. VIII, Wrocław 1958.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIII, Listy do matki, oprac. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesTrublet N., Refleksje o prozie i wierszu, przeł. E. Kolańska, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesJ. Słowacki, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. XIV, Listy do krewnych, przyjaciół i znajomych (1820–1849), oprac. J. Pelc, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesBizan M., Hertz P., Glosy do „Balladyny”, w: J. Słowacki, Balladyna, Warszawa 1970.pl
dc.description.referencesBurgiel W., Tło ludowe „Balladyny”. Studium folklorystyczne, w: Idem, Studia i szkice literackie, Poznań 1911.pl
dc.description.referencesCiechowicz J., Słowacki mistyczny w teatrze współczesnym, w: Słowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesChmielowski P., Historia Literatury Polskiej, t. IV, Warszawa 1900.pl
dc.description.referencesCsato E., Szkice o dramatach Słowackiego, Warszawa 1960.pl
dc.description.referencesDąbrowski R., Słowackiego dialog z odbiorcą. Podmiot mówiący, narracja, dialog w Podróży do Ziemi Świętej z Neapolu, Beniowskim i Królu-Duchu, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesGraff G., Jak nie należy mówić o fikcji, przeł. G. Cendrowska, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 3.pl
dc.description.referencesGoźliński P., Bóg Aktor. Romantyczny teatr świata, Gdańsk 2005.pl
dc.description.referencesGrabowski M., X. Hugona Kołłątaja „Rozbiór krytyczny zasad historii o początkach rodu ludzkiego”, „Tygodnik Petersburski” z 14/26 VII 1844, nr 53.pl
dc.description.referencesVigny de A., Rozważania o prawdzie w sztuce, przeł. E. Bieńkowska, w: Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia. Niemcy. Francja, wyb. i oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesFabianowski A., Teatr życia w „Horsztyńskim”, „Przegląd Humanistyczny” 1988, nr 8/9.pl
dc.description.referencesInglot M., Wstęp, w: J. Słowacki, Balladyna, Wrocław 1984.pl
dc.description.referencesJanion M., Żmigrodzka M., Gorzkie arcydzieło, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, red. E. Kiślak, M. Gumkowski, Warszawa 1996.pl
dc.description.referencesJuliusz Słowacki – poeta europejski, red. M. Cieśla-Korytowska, W. Szturc, A. Ziołowicz, Kraków 2000.pl
dc.description.referencesKalendarz życia i twórczości Juliusza Słowackiego, oprac. E. Sawrymowicz, Wrocław 1960.pl
dc.description.referencesKalinowska M., Agezylausz Juliusza Słowackiego. Glosy, Gdańsk 2015.pl
dc.description.referencesKalinowska M., Mowa i milczenie. Romantyczne antynomie samotności, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesKalinowska M., Teatralność Agezylausza Juliusza Słowackiego, w: Tradycja romantyczna w teatrze polskim, red. D. Kosiński, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesHegel G. W. F., Wykłady o estetyce, t. I, przeł. J. Grabowski i A. Landman, Warszawa 1964.pl
dc.description.referencesKleiner J., Juliusz Słowacki. Dzieje twórczości, t. I-IV, Warszawa 1924–1927.pl
dc.description.referencesBurke E., Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, przeł. P. Graff, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesKorzeniewicz M., Od ludowości ironicznej do ludowości mistycznej. Przemiany postaw estetycznych Słowackiego, Wrocław 1981.pl
dc.description.referencesKosiński D., Książę, w: Idem, Polski teatr przemiany, Wrocław 2007.pl
dc.description.referencesKowalczykowa A., Słowacki, Warszawa 1994.pl
dc.description.referencesKowalczykowa A., Wstęp, w: J. Słowacki, Beniowski, oprac. A. Kowalczykowa, Wrocław 1996.pl
dc.description.referencesKubacki W., „Balladyna” – baśń polityczna, w: J. Słowacki, Balladyna, Warszawa 1955.pl
dc.description.referencesKurska A., Balladyna kampowa?, w: Romantyzm użytkowy. Długie trwanie romantyzmu w kulturze polskiej, red. D. Dąbrowska, E. Szczepan, Szczecin 2014.pl
dc.description.referencesLibera L., Zraniona iluzja: o Balladynie Juliusza Słowackiego i Kocie w butach Ludwiga Tiecka, Zielona Góra 2007.pl
dc.description.referencesŁawski J., Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005.pl
dc.description.referencesŁubieniewska E., „Fantazy” Juliusza Słowackiego czyli komedia na opak wywrócona, Wrocław 1985.pl
dc.description.referencesHintikka J., Eseje logiczno-filozoficzne, przeł. A. Grobler, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesWąchocka E., Wstęp, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesŁubieniewska E., Upiorny anioł. Wokół osobowości Juliusza Słowackiego, Kraków 1998.pl
dc.description.referencesJuliusz Słowacki 1809–1849. Księga zbiorowa w stulecie zgonu, Londyn 1951.pl
dc.description.referencesJuliusz Słowacki – interpretacje i reinterpretacje, red. E. Skalińska, E. Szczeglacka-Pawłowska, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesMaciejewski J., „Balladyna” czyli „świat przez pryzma przepuszczony”, w: Idem, Trzy szkice romantyczne, Poznań 1967.pl
dc.description.referencesMakowski S., Dramat o Beniowskim, w: Idem, Tęcze i świerzopy, Wrocław 1984.pl
dc.description.referencesMakowski S., Juliusz Słowacki, Warszawa 1980.pl
dc.description.referencesMałecki A., [Balladyna], w: Idem, Od antyku do romantyzmu, wyb. i oprac. J. Maślanka, Warszawa-Kraków 1979.pl
dc.description.referencesMarkiewicz H., Metamorfozy „Balladyny”, w: Idem, Literatura i historia, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesMaślanka J., „Gorzkie dzieło” Juliusza Słowackiego – „Balladyna”, w: Arcydzieła literatury polskiej: interpretacje, t. 1, red. S. Grzeszczuk i A. Niewolak-Krzywda, Rzeszów 1990.pl
dc.description.referencesNatanson W., Słowacki w oczach krytyka, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesWolter, O tragedii, przeł. J. Rogoziński, w: Idem, Listy o Anglikach albo Listy filozoficzne, red. J. Adamski, Warszawa 1953.pl
dc.description.referencesHoops W., Fikcjonalność jako kategoria pragmatyczna, przeł. M. Łukasiewicz, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 4.pl
dc.description.referencesNawrocka E., Słowacki – wielki nieobecny, w: Słowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesNiziołek G., Dramat bez tytułu, w: Tradycja romantyczna w teatrze polskim, red. D. Kosiński, Kraków 2007.pl
dc.description.referencesPiechota M., „Balladyna” i filozofia historii, w: Idem, „Chcesz ty, jak widzę, być dawnym Polakiem”. Studia i szkice o twórczości Słowackiego, Katowice 2005.pl
dc.description.referencesPiękno Juliusza Słowackiego, t. 1, Principia, red. J. Ławski, K. Korotkich, G. Kowalski, Białystok 2012.pl
dc.description.referencesPiękno Juliusza Słowackiego, t. 2, Universum, red. J. Ławski, G. Kowalski, Ł. Zabielski, Białystok 2013.pl
dc.description.referencesPiękno Juliusza Słowackiego, t. 3, Metemorphosis, red. J. Ławski, A. Janicka, Ł. Zabielski, Białystok 2015.pl
dc.description.referencesPiwińska M., Juliusz Słowacki „Lilla Weneda”, w: Dramat polski. Interpretacje. Cz. 1, Od wieku XVI do Młodej Polski, red. J. Ciechowicz, Z. Majchrowski, Gdańsk 2001.pl
dc.description.referencesPiwińska M., Juliusz Słowacki od duchów, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesPróchnicki W., Romantyczne światy. Czas i przestrzeń w dramatach Słowackiego, Kraków 1992.pl
dc.description.referencesWolter, Przedmowa do Edypa, przeł. E. Kolańska, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.references[Ropelewski S.], Balladyna, „Młoda Polska” 1839, nr 29.pl
dc.description.referencesHoracy, O sztuce poetyckiej, przeł. J. Czubek, w: Idem, Wybór poezji, t. II, Kraków 1924.pl
dc.description.referencesRymkiewicz J. M., Słowacki. Encyklopedia, Warszawa 2004.pl
dc.description.referencesSaganiak M., Słowacki postmodernistyczny?, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesSarrazin G., Wielcy poeci romantyczni Polski. Mickiewicz – Słowacki – Krasiński, przeł. W. Kiślańska, t. II, Warszawa 1908.pl
dc.description.referencesSeweryn D., Słowacki nie-mistyczny, Lublin 2001.pl
dc.description.referencesSinko T., Hellenizm Juliusza Słowackiego, Warszawa 1925.pl
dc.description.referencesSkuczyński J., „Balladyna”, czyli „z chłopa król”, „Ruch Literacki” 1987, z. 2.pl
dc.description.referencesSkuczyński J., O przestrzeni teatralnej w dramatach Juliusza Słowackiego, Poznań 1986.pl
dc.description.referencesSkuczyński J., Odmiany form dramatycznych w okresie romantyzmu. Słowacki – Mickiewicz – Krasiński, Toruń 1993.pl
dc.description.referencesZiemba A., Iluzja a realizm: gra z widzem w sztuce holenderskiej 1580–1660, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesSłowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje sympozjum Warszawa 10-11 grudnia 1979, red. M. Janion, M. Żmigrodzka, Warszawa 1981.pl
dc.description.referencesSłowacki mistyczny: rewizje po latach, red. A. Fabianowski, E. Hoffmann-Piotrowska, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesHudzik J. P., Niepewność realnego: o nowoczesnym życiu w świecie iluzji, w: Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesSłowacki postkolonialny, red. M. Kuziak, Bydgoszcz [2010].pl
dc.description.referencesSłowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań 2006.pl
dc.description.referencesSłowacki we wspomnieniach współczesnych, oprac. J. Starnawski, Wrocław 1956.pl
dc.description.referencesSłowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesSłowacki współczesnych i potomnych. W 150. rocznicę śmierci Poety, red. J. Borowczyk, Z. Przychodniak, Poznań 2000.pl
dc.description.referencesSudolski Z., Słowacki, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesSzturc W., Konstrukcja izotopowa „Balladyny”, „Rocznik Towarzystwa Literackiego” 1999, t. 34.pl
dc.description.referencesZiomek J., Projekt wykonawcy w dziele literackim a problemy genologiczne, w: Problemy teorii dramatu i literatury, wyb. J. Degler, t. 1, Wrocław 2003.pl
dc.description.referencesSzturc W., Słowacki hiszpański, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesSzwagrzyk A., „Cudzy” język „Balladyny”. Ironia romantyczna jako zabieg nowoczesny, „Podteksty” 2014, nr 1.pl
dc.description.referencesSzwagrzyk A., Postmodernistyczne tropy? Próba nowego odczytania „Balladyny” Juliusza Słowackiego, „Dociekania” 2012, nr 1.pl
dc.description.referencesHugo W., Przedmowa do dramatu Cromwell, przeł. J. Parvi, w: Manifesty romantyzmu 1790–1830. Anglia. Niemcy. Francja, wyb. i oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesSzwagrzyk A., Postmodernizm, romantyzm, nowość – o innym odczytaniu „Balladyny” Juliusza Słowackiego, „Prolog” 2014, nr 2.pl
dc.description.referencesSzymanis E., Genezyjski kontekst wizji pradziejów Polski w „Lilli Wenedzie” Juliusza Słowackiego, „Przegląd Humanistyczny” 2000, nr 1/2.pl
dc.description.referencesŚcibek J., Juliusza Słowackiego „theatrum mortis” – wizja ułagodzona (na przykładzie „Kordiana”, „Balladyny” i „Beatrix Cenci”), „Białostockie Archiwum Językowe” 2012, nr 5.pl
dc.description.referencesTarnowski S., Historia literatury polskiej, t. V, Kraków 1905.pl
dc.description.referencesTretiak J., Juliusz Słowacki, t. I, Kraków 1904.pl
dc.description.referencesTreugutt S., Beniowski. Kryzys indywidualizmu romantycznego, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesŻmigrodzka M., Ironia romantyczna, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław 1991.pl
dc.description.referencesTroszyński M., Słowacki jubileuszowy, w: Słowacki współczesny, red. M. Troszyński, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesWindakiewicz S., Badania źródłowe nad twórczością Słowackiego, Kraków 1910.pl
dc.description.referencesWeintraub W., „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, w: Idem, Od Reja do Boya, Warszawa 1977.pl
dc.description.referencesWyka K., Dramat o kontrrewolucji („Agezylausz” Słowackiego), „Pamiętnik Literacki” 1950, z. 1.pl
dc.description.referencesHuizinga J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przeł. M. Kurecka i W. Wirpsza, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesZieliński J., SzatAnioł. Powikłane życie Juliusza Słowackiego, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesZiemba K., Wyobraźnia a biografia. Młody Słowacki i ciągi dalsze, Gdańsk 2006.pl
dc.description.referencesZiołowicz A., Ja - chór: o roli chóru w mistycznej dramaturgii Juliusza Słowackiego, „Pamiętnik Literacki” 1997, nr 4.pl
dc.description.referencesŻółkoś M., Wynajdywanie przeszłości. „Balladyna” i „Lilla Weneda” w perspektywie postkolonialnej, w: Słowacki postkolonialny, red. M. Kuziak, Bydgoszcz [2010].pl
dc.description.referencesHume D., O tragedii, przeł. T. Tatarkiewiczowa, w: Arystoteles, David Hume, Max Scheler, O tragedii i tragiczności, oprac. W. Tatarkiewicz, Kraków 1976.pl
dc.description.referencesAjschylos, Agamemnon, w: Antologia tragedii greckiej, oprac. S. Stabryła, Kraków 1989.pl
dc.description.referencesHutnikiewicz A., Czy dramat jest dziełem literackim?, w: Problemy teorii dramatu i literatury, wyb. J. Degler, t. 1, Wrocław 2003.pl
dc.description.referencesIngarden R., O różnych rozumieniach „prawdziwości” w dziele sztuki, w: Idem, Wybór pism estetycznych, wyb. A. Tyszczyk, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesIngarden R., Podstawowe twierdzenia o budowie dzieła literackiego, w: Idem, Wybór pism estetycznych, wyb. A. Tyszczyk, Kraków 2005.pl
dc.description.referencesJarzębski J., Powieść jako autokreacja, Kraków 1984.pl
dc.description.referencesJohnson S., Z Przedmowy do Szekspira, przeł. J. Mach, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesKorolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.pl
dc.description.referencesKorzeniowski J., Kurs poezji, Warszawa 1829.pl
dc.description.referencesKostkiewiczowa T., Krytyka literacka i teatralna, w: Słownik literatury polskiego oświecenia red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977.pl
dc.description.referencesKowalczykowa A., Dramat. Dyskusje i refleksje, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991.pl
dc.description.referencesKowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesArystofanes, Chmury, przeł. A. Sandauer, w: Idem, Komedie wybrane, przeł. A. Sandauer, S. Srebrny, wyb. i oprac. R. Turasiewicz, Kraków 1977.pl
dc.description.referencesKrasicki I., O regułach sztuki dramatycznej, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesKridl M., Wstęp do badań nad dziełem literackim, Wilno 1936.pl
dc.description.referencesKrzemień-Ojak K., Maurycy Mochnacki. Program kulturalny i myśl krytyczno-literacka, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesLandwehr J., Fikcyjność i fikcjonalność, przeł. A. Nasiłowska, „Pamiętnik Literacki” 1983, z. 4.pl
dc.description.referencesLelewel J., Dzieje Polski które stryj synowcom swoim opowiedział, Wrocław 1843.pl
dc.description.referencesLeyko M., Wstęp, w: Źródła do dziejów europejskich teorii dramatycznych, t. II: Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesLipiński J., Wstęp, w: Recenzje teatralne Towarzystwa Iksów 1815–1819, oprac. J. Lipiński, Wrocław 1956.pl
dc.description.referencesŁebkowska A., Fikcja jako możliwość. Z przemian prozy XX wieku, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesŁebkowska A., Między teoriami a fikcją literacką, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesManzoni A., List do pana C..., przeł. J. Arnold, w: Manifesty romantyzmu 1790–1830. Anglia. Niemcy. Francja, wyb. i oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesArystofanes, Osy, przeł. S. Srebrny, w: Idem, Komedie wybrane przeł. A. Sandauer, S. Srebrny, wyb. i oprac. R. Turasiewicz, Kraków 1977.pl
dc.description.referencesMarkiewicz H., Fikcja w dziele literackim a jego zawartość poznawcza, w: Idem, Główne problemy wiedzy o literaturze, Kraków 1980.pl
dc.description.referencesMarmontel J.-F., Dramat, przeł. E. Rzadkowska, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesMercier L.-S., O teatrze, czyli nowa próba sztuki dramatycznej, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesMitosek Z., Mimesis. Zjawisko i problem, Warszawa 1997.pl
dc.description.referencesMochnacki M., Myśli o literaturze polskiej, w: Idem, Rozprawy literackie, oprac. M. Strzyżewski, Warszawa 2004, s. 131.pl
dc.description.referencesMochnacki M., „Pisma rozmaite” Kazimierza Brodzińskiego, w: Idem, Pisma krytyczne i polityczne, t. I, wyb. i oprac. J. Kubiak, E. Nowicka, Z. Przychodniak, t. I, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesNerczuk Z., Sztuka a prawda. Problem sztuki w dyskusji między Gorgiaszem a Platonem, Wrocław 2002.pl
dc.description.referencesO dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesO dramacie. Źródła do dziejów europejskich teorii dramatycznych, t. II: Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesOlek J., 7 od/za/słon iluzji, Poznań 2013.pl
dc.description.referencesArystofanes, Pokój, w: Idem, Wybór komedii, przeł. i oprac. S. Srebrny, Warszawa 1955.pl
dc.description.referencesOsiński L., Poezja dramatyczna, w: Idem, Dzieła, t. 3, Warszawa 1861.pl
dc.description.referencesOtwinowska B., Imaginacja, w: Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977.pl
dc.description.referencesOtwinowska B., Sarnowska-Temeriusz E., Mimesis, w: Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska, Wrocław 1990.pl
dc.description.referencesPavis P., Dystancjalizacja, w: Idem, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 1998.pl
dc.description.referencesPavis P., Etnoscenologia, w: Idem, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 1998.pl
dc.description.referencesPavis P., Iluzja, w: Idem, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 1998.pl
dc.description.referencesPietraszko S., Doktryna literacka polskiego klasycyzmu, Wrocław-Warszawa-Kraków 1966.pl
dc.description.referencesPlaton, Fedon, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1958.pl
dc.description.referencesPlaton, Państwo, przeł. W. Witwicki, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesPleśniarowicz K., Przestrzenie deziluzji, Kraków 1996.pl
dc.description.referencesBurns E., O konwencjach w teatrze i życiu społecznym, przeł. H. Holzhausen, „Pamiętnik Literacki” 1976, z. 3.pl
dc.description.referencesPodbielski H., Wstęp, w: Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław 1983.pl
dc.description.referencesPolska myśl teatralna i filmowa, red. T. Sivert i R. Taborski, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesPrzychocki G., Iluzya sceniczna u Plauta i jej humorystyczne przełamania [nadbitka na podstawie wykładu habilitacyjnego, Biblioteka IBL PAN].pl
dc.description.referencesPrzychodniak Z., U progu romantyzmu, Wrocław 1991.pl
dc.description.referencesRaszewski Z., Teatr w świecie widowisk. Dziewięćdziesiąt jeden listów o naturze teatru, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesRatajczak D., Teatralność i sceniczność, w: Problemy teorii dramatu i literatury, wyb. J. Degler, t. 1, Wrocław 2003.pl
dc.description.referencesRecenzje teatralne Towarzystwa Iksów 1815–1819, oprac. J. Lipiński, Wrocław 1956.pl
dc.description.referencesRosner K., Świat przedstawiony a funkcja poznawcza dzieła literackiego, w: Problemy teorii literatury, seria 2, wyb. H. Markiewicz, Wrocław 1987.pl
dc.description.referencesSalwa M., Iluzja w malarstwie: próba filozoficznej interpretacji, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesSarbiewski M. K., Księga IX. O tragedii i komedii, czyli Seneka i Terencjusz, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesArystofanes, Ptaki, przeł. A. Sandauer, w: Idem, Komedie wybrane, przeł. A. Sandauer, S. Srebrny, wyb. i oprac. R. Turasiewicz, Kraków 1977.pl
dc.description.referencesSchelling F. W. J., Filozofia sztuki, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesSchiller F., O patetyczności, w: Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. i oprac. O. Dobijanka, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSchiller F., Z listów do Goethego, w: Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. i oprac. O. Dobijanka, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSchlegel A. W., O dialogu dramatycznym, przeł. K. Krzemieniowa, w: Manifesty romantyzmu 1790–1830. Anglia. Niemcy. Francja, wyb. i oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesSchlegel A. W., O dramatyczności i teatralności, przeł. M. Leyko, w: O dramacie. Źródła do dziejów europejskich teorii dramatycznych, t. II: Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesSkuczyński J., „Anektowanie realności” w dramacie, w: W przestrzeni komunikacyjnej. Szkice z historii i teorii dramatu, teatru i komunikacji społecznej, red. J. Skuczyński, Toruń 1999.pl
dc.description.referencesSkwarczyńska S., Zagadnienie dramatu, w: Problemy teorii dramatu i literatury, wyb. J. Degler, t. 1, Wrocław 2003.pl
dc.description.referencesSławiński J., Fikcja literacka, w: Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1988.pl
dc.description.referencesSouriau É., Sześcian i kula, przeł. L. Kolankiewicz, „Dialog” 1987, nr 6.pl
dc.description.referencesStaël de A. L. H., O Niemczech, w: Eadem, Wybór pism krytycznych, przeł. i oprac. A. Jakubiszyn-Tatarkiewicz, Wrocław 1954, s. 134.pl
dc.description.referencesArystofanes, Rycerze, przeł. S. Srebrny, w: Idem, Komedie wybrane, przeł. A. Sandauer, S. Srebrny, wyb. i oprac. R. Turasiewicz, Kraków 1977.pl
dc.description.referencesStendhal, Racine i Szekspir, przeł. W. Natanson, Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesSzturc W., Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesSzturc W., Teoria dramatu romantycznego w Europie XIX wieku, Bydgoszcz 1999.pl
dc.description.referencesŚniadecki J., O pismach klasycznych i romantycznych, w: Idem, Wybór pism estetyczno-literackich, wyb. i oprac. P. Bukowiec, Kraków 2003.pl
dc.description.referencesArystofanes, Tesmoforie, w: Idem, Wybór komedii, przeł. i oprac. S. Srebrny, Warszawa 1955.pl
dc.description.referencesArystofanes, Żaby, przeł. A. Sandauer, w: Idem, Komedie wybrane, przeł. A. Sandauer, S. Srebrny, wyb. i oprac. R. Turasiewicz, Kraków 1977.pl
dc.description.referencesMenander, Odludek, w: Idem, Wybór komedii i fragmentów, przeł. i oprac. J. Łanowski, Wrocław 1982.pl
dc.description.referencesPlaut, Amfitrion, w: Idem, Komedie, t. I, przeł. G. Przychocki, Kraków 1931.pl
dc.description.referencesShakespeare W., Burza, w: Idem, Burza, Zimowa opowieść, przeł. S. Barańczak, Poznań 1991.pl
dc.description.referencesShakespeare W., Dwaj szlachcice z Werony, przeł. M. Słomczyński, Kraków 1979.pl
dc.description.referencesShakespeare W., Juliusz Cezar, przeł. S. Barańczak, Poznań 1993.pl
dc.description.referencesShakespeare W., Król Henryk V, przeł. S. Barańczak, Kraków 1999.pl
dc.description.referencesBurwick F., Illusion and the Drama. Critical Theory of the Enlightenment and Romantic Era, Pennsylvania State University, 1991.pl
dc.description.referencesShakespeare W., Wszystko dobre, co dobrze się kończy, przeł. S. Barańczak, Kraków 2001.pl
dc.description.referencesShakespeare W., Zimowa opowieść, w: Idem, Burza, Zimowa opowieść, przeł. S. Barańczak, Poznań 1991.pl
dc.description.referencesTerencjusz, Bracia, w: Idem, Komedie, przeł. i oprac. M. Brożek, Wrocław 1971.pl
dc.description.referencesTerencjusz, Teściowa, w: Idem, Komedie, przeł. i oprac. M. Brożek, Wrocław 1971.pl
dc.description.referencesBachtin M., Dialog. Język. Literatura, red. E. Czaplejewicz, E. Kasperski, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesBachtin M., Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przeł. A. i A. Goreniowie, Kraków 1975.pl
dc.description.referencesBarthes R., Człowiek Racine’a, przeł. W. Błońska, w: Idem, Mit i znak, wyb. J. Błoński, Warszawa 1970.pl
dc.description.referencesBartol K., Danielewicz J., Komedia grecka od Epicharma do Menandra. Wybór fragmentów, Warszawa 2011.pl
dc.description.referencesBrożek M., Terencjusz i jego komedie, Wrocław 1960.pl
dc.description.referencesChłędowski W., Arystoteles, sędzia romantyczności, w: Polska krytyka literacka (1800–1918), t. I, red. J. Z. Jakubowski, Warszawa 1959.pl
dc.description.referencesCaillois R., Zagadka i obraz poetycki, przeł. A. Frybesowa, w: Idem, Odpowiedzialność i styl, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesCopeau J., Naga scena, przeł. M. Skibniewska, oprac. Z. Reklewska, Warszawa 1972.pl
dc.description.referencesDiderot D., Paradoks o aktorze, w: Idem, Paradoks o aktorze i inne utwory, przeł. J. Kott, Warszawa 1958.pl
dc.description.referencesDonatus, O komedii, przeł. S. Stabryła, w: Rzymska krytyka i teoria literatury, wyb. i oprac. S. Stabryła, Wrocław 1983.pl
dc.description.referencesDworacki S., Technika dramatyczna Menandra, Poznań 1975.pl
dc.description.referencesEuanthius, Dramat, czyli o komedii, przeł. S. Stabryła, w: O dramacie. Źródła do dziejów europejskich teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesGrzeszczuk S., Błazeńskie zwierciadło. Rzecz o humorystyce sowizdrzalskiej XVI i XVII wieku, Kraków 1970.pl
dc.description.referencesGuzek A. K., Theatralski, w: Polska myśl teatralna i filmowa, red. T. Sivert i R. Taborski, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesGuzek A. K., Towarzystwo Iksów, w: Polska myśl teatralna i filmowa, red. T. Sivert i R. Taborski, Warszawa 1971.pl
dc.description.referencesHegel G. W. F., Wykłady o estetyce, t. III, przeł. J. Grabowski i A. Landman, Warszawa 1967.pl
dc.description.referencesKocur M., Teatr antycznej Grecji, Wrocław 2001.pl
dc.description.referencesChapelain J., Pismo o regule dwudziestu czterech godzin, przeł. S. Świontek, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesKocur M., We władzy teatru. Aktorzy i widzowie w antycznym Rzymie, Wrocław 2005.pl
dc.description.referencesKocur M., Źródła teatru, Wrocław 2013.pl
dc.description.referencesKott J., Gorzka Arkadia, w: Idem, Szekspir współczesny, Kraków 1990.pl
dc.description.referencesKruczyński A., Średniowiecze o komedii, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesŁanowski J., Wstęp, w: Menander, Wybór komedii i fragmentów, przeł. i oprac. J. Łanowski, Wrocław 1982.pl
dc.description.referencesNicoll A., Dzieje dramatu, t. I: Od Ajschylosa do Anouilha, przeł. H. Krzeczkowski, W. Niepokólczycki, J. Nowacki, Warszawa 1975.pl
dc.description.referencesNicoll A., Dzieje teatru, przeł. A. Dębnicki, Warszawa 1959.pl
dc.description.referencesNietzsche F., Narodziny tragedii z ducha muzyki, przeł. L. Staff, Warszawa 1907.pl
dc.description.referencesOzimek S., Udział „Monitora” w kształtowaniu Teatru Narodowego (1765–1785), Warszawa 1957.pl
dc.description.referencesPavis P., Chór, w: Idem, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 1998.pl
dc.description.referencesColeridge S. T., Rozwój dramatu, przeł. J. Mach, w: O dramacie. Źródła do dziejów europejskich teorii dramatycznych, t. II: Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1993.pl
dc.description.referencesPavis P., Prolog, w: Idem, Słownik terminów teatralnych, przeł. i oprac. S. Świontek, Wrocław 1998.pl
dc.description.referencesPseudo-Longinos, O górności, w: Trzy poetyki klasyczne, przeł. i oprac. T. Sinko, Wrocław 1951.pl
dc.description.referencesSchiller F., O zastosowaniu chóru w tragedii, w: Goethe i Schiller o dramacie i tearze. Wybór pism, przeł. i oprac. O. Dobijanka, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesSkwara E., Historia komedii rzymskiej, Warszawa 2001.pl
dc.description.referencesSkwarczyńska S., O rozwoju tworzywa słownego i jego form podawczych w dramacie, w: Eadem, Studia i szkice literackie, Warszawa 1953.pl
dc.description.referencesSrebrny S., Teatr grecki i polski, Warszawa 1984.pl
dc.description.referencesSrebrny S., Wstęp, w: Arystofanes, Wybór komedii, przeł. i oprac. S. Srebrny, Warszawa 1955.pl
dc.description.referencesSzturc W., Ironia romantyczna. Pojęcie, granice i poetyka, Warszawa 1992.pl
dc.description.referencesTeatr Wojciecha Bogusławskiego w latach 1799–1814, oprac. E. Szwankowski, Wrocław 1954.pl
dc.description.referencesWesołowska E., Prologi tragedii Seneki w świetle komunikacji literackiej, Poznań 1998.pl
dc.description.referencesCorneille P., Rozprawa o trzech jednościach: akcji, czasu i miejsca, przeł. R. Brandwajn, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesWinniczuk L., Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1983.pl
dc.description.referencesAllévy-Viala M.-A., Inscenizacja romantyczna we Francji, przeł. W. Natanson, Warszawa 1958.pl
dc.description.referencesBraun K., Leona Schillera poetycki teatr inscenizacji, w: Idem, Wielka Reforma Teatru w Europie. Ludzie-idee-zdarzenia, Wrocław 1984.pl
dc.description.referencesBrodziński K., Pisma estetyczno-krytyczne, t. 2, oprac. Z. J. Nowak, Wrocław 1964.pl
dc.description.referencesBrodziński K., Polska literatura dramatyczna, w: Idem, Pisma, t. 5, Poznań 1873.pl
dc.description.referencesBrumer W., Uwagi o inscenizacji, w: Idem, Tradycja i styl w teatrze, Warszawa 1986.pl
dc.description.referencesChacko M., Dramat i teatr Juliusza Słowackiego. Rekonesans, Wrocław 2006.pl
dc.description.referencesCsato E., Leon Schiller, Warszawa 1968.pl
dc.description.referencesDramat i teatr romantyczny, red. D. Ratajczak, Wrocław 1992.pl
dc.description.referencesGoethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. i oprac. O. Dobijanka, Wrocław 1959.pl
dc.description.referencesDiderot D., O poezji dramatycznej, przeł. E. Rzadkowska, w: O dramacie. Wybór źródeł do dziejów teorii dramatycznych, t. I: Od Arystotelesa do Goethego. Poetyki. Manifesty. Komentarze, red. E. Udalska, Warszawa 1989.pl
dc.description.referencesGórecki M., Młodzi czarodzieje. DZIADY w teatrze polskim w latach 1990-2010. Recepcja i interpretacja, Gdańsk 2013.pl
dc.description.volume40pl
Występuje w kolekcji(ach):Książki/Rozdziały (WFil)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
M_Kostaszuk_Romanowska_Deziluzja_w_dramacie_okladka.pdf3,6 MBAdobe PDFOtwórz
M_Kostaszuk_Romanowska_Deziluzja_w_dramacie.pdf4,5 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)