REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10196
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.advisorJaszczyszyn, Elżbieta-
dc.contributor.advisorDąbrowska, Joanna E. (promotor pomocniczy)-
dc.contributor.authorJakubowska, Emilia-
dc.date.accessioned2021-02-12T10:55:59Z-
dc.date.available2021-02-12T10:55:59Z-
dc.date.issued2020-07-13-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10196-
dc.description.abstractRozprawa doktorska odnosi się do procesu wychowania obywatelskiego dzieci w młodszym wieku szkolnym w szkołach podstawowych powiatu białostockiego, wspieranego analizami środowiska rodzinnego i lokalnego badanych uczniów i szkół. Podstawy teoretyczne tworzą: Społeczno-poznawcza teoria rozwoju L. S. Wygotskiego, Ekologiczna teoria rozwoju społecznego U. Bronfenbrennera i Koncepcja edukacji regionalnej J. Nikitorowicza. W rozprawie przyjęto paradygmat pragmatyczny, ze strategią badań mieszanych i z odmianą procedury transformatywnego badania mieszanego jako perspektywy kluczowej dla koncepcji obejmującej badania ilościowe i jakościowe. Analizom poddano sposoby realizacji przez nauczycieli treści wychowania obywatelskiego w odniesieniu do wytycznych „Podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych oraz działania wychowawcze rodziców w tym obszarze. Badania wykonano w 23 szkołach podstawowych w powiecie białostockim. Zbadano 1229 osób. W badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, testu pedagogicznego, studium przypadku – monografia pedagogiczna. W pracy zawarto autorską analizę atutów i słabości sposobów realizacji wychowania obywatelskiego w badanych szkołach na I etapie edukacyjnym oraz bieżące szanse i zagrożenia, których wskazanie pozwoliło na budowanie wspólnoty dzieci, rodziców, nauczycieli i środowiska lokalnego jako społeczności obywatelskiej.pl
dc.description.abstractThe doctoral dissertation relates to the process of civic education of younger school-age children in primary schools of the Białystokpoviat, supported by analyzes of the family and local environment of the studied students and schools. The theoretical foundations are: L. S. Vygotski's socio-cognitive development theory, U. Bronfenbrenner's ecological theory of social development and J. Nikitorowicz's concept of regional education. In the dissertation, the pragmatic paradigm was adopted, with the mixed research strategy and the variant of the transformative mixed research procedure as the key perspective for the concept of quantitative and qualitative research. The methods of implementing the content of civic education by teachers were analyzed in relation to the guidelines on "General curriculum basis for primary schools and parents' educational activities in this area. The research was carried out in 23 primary schools in the Białystokpoviat. 1229 people were examined. The research used the method of diagnostic survey, pedagogical test, case study - pedagogical monograph. The work contains an original analysis of the strengths and weaknesses of the ways of implementing civic education in the studied schools at the first stage of education, as well as the current opportunities and threats, the identification of which allowed to build a community of children, parents, teachers and the local environment as a civic community.pl
dc.language.isoplpl
dc.subjectwychowanie obywatelskiew młodszym wieku szkolnympl
dc.subjectwychowanie obywatelskie w rodziniepl
dc.subjectwychowanie obywatelskie w środowisku lokalnympl
dc.subjectwychowanie obywatelskie w szkolepl
dc.subjectcvic education at a younger school agepl
dc.subjectcivic education in the familypl
dc.subjectcivic education in the local environmentpl
dc.subjectcivic education at schoolpl
dc.titleWychowanie obywatelskie w procesie edukacji wczesnoszkolnejpl
dc.title.alternativeCivic education in the process of early school educationpl
dc.typeBook_phdpl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstoku. Wydział Nauk o Edukacji.pl
Występuje w kolekcji(ach):Prace doktorskie (dostęp z komputerów Biblioteki Uniwersyteckiej)
Prace doktorskie (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
E_Jakubowska_Wychowanie_obywatelskie_w_procesie_edukacji_wczesnoszkolnej.pdf
Dostęp ograniczony
4,4 MBAdobe PDFOtwórz Request a copy
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)