Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/10121
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Adamik, Ewelina | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-22T11:50:08Z | - |
dc.date.available | 2021-01-22T11:50:08Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 16, 2020, s. 251-260 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/10121 | - |
dc.description.abstract | The article discusses the ties of the Kossak family with the nineteenthand twentieth-century Paris, tracing the facts in the existing artistic works and memoirs. The author concentrates on the artistic connections, especially concerning Juliusz, the progenitor of the Kossak family, with the Parisian artists and Polish modernist bohemia. The author shows the strong connections between Wojciech Kossak, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska and Magdalena Samozwaniec and Paris, and she proves that the city was the source of creative inspiration. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | Polish diaspora in Paris | pl |
dc.subject | bohemia | pl |
dc.subject | memoir writing | pl |
dc.subject | Kossak family | pl |
dc.title | Paryż Kossaków. Śladami wspomnień rodzinnych | pl |
dc.title.alternative | The Paris of Kossaks: Family Reminiscences | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020; | - |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2020.16.14 | - |
dc.description.Email | ewelina.adamik@uwr.edu.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Ewelina Adamik, absolwentka filologii polskiej, doktorantka Kolegium Doktorskiego Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w literaturze międzywojennej i współczesnej. W 2019 roku zadebiutowała krytycznie na łamach „Art-Papieru” | pl |
dc.description.Affiliation | Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet Wrocławski | pl |
dc.description.references | Bobrowska Ewa (2012), Emancypantki? Artystki polskie w Paryżu na przełomie XIX i XX wieku, „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, z. 1–2, s. 11–27. | pl |
dc.description.references | Kossak Wojciech (2016), Wspomnienia, oprac. K. Olszański, Warszawa: Pax. | pl |
dc.description.references | Pawlikowska-Jasnorzewska Maria (2012), Wojnę szatan spłodził: zapiski 1939–1945, oprac. R. Podraza, Warszawa: Agora. | pl |
dc.description.references | Pawlikowska-Jasnorzewska Maria (2019), Złote myśli kobiety. Wiersze zebrane, red. M. Nalewski, Warszawa: Prószyński Media. | pl |
dc.description.references | Pawlikowska-Jasnorzewska Maria, Jasnorzewski Stefan (2015), Z Tobą jednym. Listy Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej i Stefana Jasnorzewskiego, oprac. E. Hurnikowa, Warszawa: W.A.B. | pl |
dc.description.references | Podraza Rafał (2008), Córka Kossaka, wspomnienia o Magdalenie Samozwaniec, Warszawa: Instytut Wydawniczy Latarnik. | pl |
dc.description.references | Samozwaniec Magdalena (1960), Pod siódmym niebem, Warszawa: Wydawnictwo MON. | pl |
dc.description.references | Samozwaniec Magdalena (1973), Zalotnica niebieska, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.description.references | Samozwaniec Magdalena (1989), Maria i Magdalena, t. 1–2, Szczecin: Glob. | pl |
dc.description.references | Samozwaniec Magdalena (2010), Z pamiętnika niemłodej już mężatki, oprac. R. Podraza, Warszawa: W.A.B. | pl |
dc.description.references | Samozwaniec Magdalena (2014), Moich listów nie pal. Listy do rodziny i przyjaciół, oprac. R. Podraza, Warszawa: W.A.B. | pl |
dc.description.references | Stachula Paulina (2014), Mityzacja przestrzeni miejskiej Krakowa i Paryża w poezji Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Humanistyczne”, nr specjalny 5 (1/2014), s. 91–107. | pl |
dc.description.references | Wierzbicka Anna [oprac.] (2008), Artyści polscy w Paryżu, antologia teksów o polskiej kolonii artystycznej czynnej w latach 1900–1939, Warszawa: Neriton, Instytut Sztuki PAN. | pl |
dc.description.references | Wierzbicka Anna [oprac.] (2012), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji w latach 1900–1939, diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, lata 1900–1921, t. 1, Warszawa: Neriton, Instytut Sztuki PAN. | pl |
dc.description.references | Wierzbicka Anna [oprac.] (2015), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji w latach 1900–1939, diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, 1922–1929, t. 2, Warszawa: Neriton, Instytut Sztuki PAN. | pl |
dc.description.references | Wierzbicka Anna [oprac.] (2016), Świadectwa obecności. Polskie życie artystyczne we Francji w latach 1900–1939, diariusz wydarzeń z wyborem tekstów, 1930–1939, t. 3, Warszawa: Neriton, Instytut Sztuki PAN. | pl |
dc.description.references | Ziejka Franciszek (2008), Mój Paryż, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.number | 16 | pl |
dc.description.firstpage | 251 | pl |
dc.description.lastpage | 260 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-5104-2487 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 16 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_16_2020_E_Adamik_Paryz_Kossakow.pdf | 117,29 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)