REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10119
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorJanuszkiewicz, Agnieszka-
dc.date.accessioned2021-01-22T11:49:45Z-
dc.date.available2021-01-22T11:49:45Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 16, 2020, s. 227-241pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10119-
dc.description.abstractThe article analyzes the ballad Czaty by Adam Mickiewicz, which has so far received little critical attention. If it was discussed, though, the reason was merely its experimental verse form of the anapaest and the work’s stylistic merit. Aiming to re-interpret Mickiewicz’s poem, the author of the article concentrates on the narratorial voice and the connections between the literary characters (the voivode, his young wife, the lover, and the voivode’s Cossack servant-Nauman). She also underscores the driving force behind the unfolding events. The reading reveals that the characters act upon sudden affective reactions which they can hardly control.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectPolish poetrypl
dc.subjectRomanticismpl
dc.subjectballadpl
dc.subjectaffectpl
dc.subjectemotionspl
dc.titleSiła sprawcza afektu. O balladzie Czaty Adama Mickiewiczapl
dc.title.alternativeDriving Force of Affects: Adam Mickiewicz’s Ballad Czatypl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2020.16.12-
dc.description.Emailagnieszkajanuszkiewicz@o2.plpl
dc.description.BiographicalnoteAgnieszka Januszkiewicz, studentka filologii polskiej II stopnia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku. Interesuje się literaturą XIX i początku XX wieku, a szczególnie zapisem emocji i tematem przyjaźni. Przygotowuje pracę magisterską poświęconą Przygodom Sinbada Żeglarza Bolesława Leśmiana.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBorowy Wacław (1999), Improwizacje, utwory towarzyskie i wirtuozerskie, w: W. Borowy, O poezji Mickiewicza, wyd. 2 uzup., Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesCiechanowska Zofia [oprac.] (1963) Niemiecka ballada romantyczna, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesCysewski Kazimierz (1987), O „Balladach i romansach” Mickiewicza: interpretacje, Słupsk: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Słupsku.pl
dc.description.referencesDopart Bogusław (1992), Mickiewiczowski romantyzm przedlistopadowy, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesJanion Maria (2007), Gorączka romantyczna, wyd. 2, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesKleiner Juliusz (1997), Dalsze zdobywanie nowych terenów artyzmu, w: J. Kleiner, Mickiewicz: dzieje Konrada, wyd. 2 popr., t. 2, cz. 1, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.description.referencesLinde Samuel Bogumił (1808), Słownik języka polskiego, t. 1, cz. 2, Warszawa.pl
dc.description.referencesŁanda Siemion (1982), Jak Odyniec redagował „Czaty” Mickiewicza: z „Kroniki życia i twórczości Mickiewicza: 1824–1829”, „Pamiętnik Literacki”, z. 1/2, s. 225–235.pl
dc.description.referencesMickiewicz Adam (1962), Adama Mickiewicza listy nie objęte ostatnim wydaniem książkowym, zebrał i oprac. S. Pigoń, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 227–252.pl
dc.description.referencesMickiewicz Adam (1972), Dzieła wszystkie, wiersze 1825–1829, t. 1, cz. 2, oprac. C. Zgorzelski, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.description.referencesNycz Ryszard (2015), Wstęp w: Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, red. R. Nycz, A. Łebkowska, A. Dauksza, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, s. 7–24.pl
dc.description.referencesPiwińska Marta (1984), Miłość romantyczna, Kraków: Wydawnictwo Literackie.pl
dc.description.referencesPluta Paweł (2017), Polska ballada gotycka, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.pl
dc.description.referencesPszczołowska Lucylla (2001), Potęga metrum. O puszkinowskim przekładzie „Czat”, „Pamiętnik Literacki”, z. 3, s. 171–177.pl
dc.description.referencesRitz German (2006), Między „gender” a narodem – kobiety w polskim romantyzmie albo język płci, „Postscriptum”, nr 2, s. 66–80.pl
dc.description.referencesSarnowska-Temeriusz Elżbieta (1980), O „katharsis” – raz jeszcze, „Pamiętnik Literacki”, z. 4, s. 423–434.pl
dc.description.referencesSawrymowicz Eugeniusz (1956), Drobiazgi Mickiewiczowskie, „Pamiętnik Literacki”, t. 47, Zeszyt specjalny, s. 423–434.pl
dc.description.referencesSokalska Małgorzata (2009), Opera a dramat romantyczny, Mickiewicz – Krasiński – Słowacki, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesStachurka Małgorzata (2008), Znów o puszkinowskich przekładach ballad Adama Mickiewicza, „Acta Polono-Ruthenica”, t. 13, s. 181–192.pl
dc.description.referencesStefanowska Zofia (1976), Próba zdrowego rozumu. Studia o Mickiewiczu, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczypl
dc.description.referencesSzczeglacka-Pawłowska Ewa (2015), Romantyzm „brulionowy”, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.pl
dc.description.referencesWitkowski Michał (1956), Dookoła zagadki steblowskiej, „Pamiętnik Literacki”, t. 47, Zeszyt specjalny, s. 349–395.pl
dc.description.referencesZgorzelski Czesław (1962), Wstęp, w: Ballada polska, oprac. C. Zgorzelski, I. Opacki, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. III–LXXXV.pl
dc.description.number16pl
dc.description.firstpage227pl
dc.description.lastpage241pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-2487-4995-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 16

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_16_2020_A_Januszkiewicz_Sila_sprawcza_afektu.pdf137,86 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)