REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10108
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorDynkowska, Julia-
dc.date.accessioned2021-01-21T12:49:32Z-
dc.date.available2021-01-21T12:49:32Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 16, 2020, s. 127-159pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10108-
dc.description.abstractThe paper presents the strategy of refocalization in apocryphal ekphrases and ekphrastic apocrypha, and more specifically, the shift from the perspective that dominates the original painting into the perspective and narrative that are valid in the literary text(s) inspired by this painting. The precise subject of this study are works related to Rembrandt’s The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp – Jacek Dehnel’s Po wyjściu malarza, Jacek Kaczmarski’s Lekcja anatomii (według Rembrandta), Nina Siegal’s Anatomy Lesson and a fragment of W.G. Seblad’s novel The Rings of Saturn.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectrefocalizationpl
dc.subjectekphrasispl
dc.subjectapocryphonpl
dc.subjectpaintingpl
dc.subjectliteraturepl
dc.titleOd narcystycznej identyfikacji do zdystansowanej uważności: refokalizacja w apokryficznych ekfrazach i ekfrastycznych apokryfach Rembrandtowskiej Lekcji anatomii doktora Tulpapl
dc.title.alternativeFrom Narcissist Identification to Distanced Attentiveness: Refocalization in Apocryphal Ekphrases and Ekphrastic Apocrypha of Rembrandt’s The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulppl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2020.16.07-
dc.description.Emailjulia.dynkowska@uni.lodz.plpl
dc.description.BiographicalnoteJulia Dynkowska, dr, pracuje w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się literaturą w pespektywie kulturowej oraz intertekstualnością – zwłaszcza apokryficznością oraz związkami literatury z innymi dziedzinami sztuki. Artykuły na te tematy publikowała w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich” i tomach zbiorowych. Autorka rozprawy doktorskiej na temat powiązań ekfrazy i apokryfu.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzkipl
dc.description.referencesA Corpus of Rembrandt Paintings II. 1631–1634 (1986), Dordrecht: Martinus Nijhoff Publishers.pl
dc.description.referencesBal Mieke (2012), Fokalizacja, w: M. Bal, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. zesp. pod red. E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 147–148.pl
dc.description.referencesBieszczadowski Mikołaj (1978), Lekcja anatomii, „Poezja”, nr 9, s. 7–8.pl
dc.description.referencesBrowne Thomas (1683), Museum Clausum Or Bibliotheca Abscondita: Containing Some Remarkable Books, Antiquities, Pictures and Rarities of Several Kinds, Scarce or Never Seen by Any Man Now Living, [online] http://penelope.uchicago.edu/misctracts/museum.html [dostęp 17.06.2019].pl
dc.description.referencesBurzyńska Anna (2015), Człowiek wywrócony na drugą stronę. „Lekcja anatomii” Tadeusza Kantora, „Konteksty”, nr 1–2, s. 366–372.pl
dc.description.referencesDamásio António (2005), W poszukiwaniu Spinozy. Radość, smutek i czujący mózg, przeł. J. Szczepański, Poznań: Rebispl
dc.description.referencesDehnel Jacek (2006), Wiersze (1999–2004), Warszawa: Lampa i Iskra Boża.pl
dc.description.referencesDescartes René (1918), Rozprawa o metodzie, przeł. T. Boy-Żeleński, Fundacja Nowoczesna Polska [online] https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/rozprawa-ometodzie.pdf.pl
dc.description.referencesDynkowska Julia (2016), Refocalization as a Strategy of Apocryphal Rewriting, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 59, z. 1, s. 63–79.pl
dc.description.referencesDziadek Adam (2011), Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesEdmiston William (1989), Focalization and the First-Person Narrator: A Revision of the Theory, „Poetics Today”, vol. 10, nr 4, s. 729–744.pl
dc.description.referencesGenette Gérard (2014), Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński, A. Milecki, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesIjpma Frank F. A. i in. (2006), „The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp” by Rembrandt (1632): A Comparison of the Painting With a Dissected Left Forearm of a Dutch Male Cadaver, „The Journal of Hand Surgery”, 6, s. 882–891.pl
dc.description.referencesJenkins Henry (2013), Ten Ways to Rewrite Television Show, w: Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, New York: Routledge, s. 162–177.pl
dc.description.referencesKaczmarski Jacek (2017), Lekcja anatomii doktora Tulpa (wg obrazu Rembrandta), w: J. Kaczmarski, Między nami. Wiersze zebrane, Warszawa: Prószyński i s-ka, s. 532–533.pl
dc.description.referencesKończal Katarzyna (2017), Sygnatury Seblada. Zwierzęta – widma – ruiny, Poznań, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19273, [dostęp 19.05.2019].pl
dc.description.referencesKorsmeyer Carolyn (2008), Gender w estetyce. Wprowadzenie, przeł. A. Nacher, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesKristeva Julia (2007), Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesKurkiewicz Juliusz (2009), Pierścienie bez Nibelungów, „Gazeta Wyborcza”, 6 stycznia, http://wyborcza.pl/1,75410,6124035,Pierscienie bez Nibelungow.html [dostęp 13.05.2019].pl
dc.description.referencesLa Casa de Leticia i in., Historia sztuki, t. 8 Barok, przeł. B. Rębosz, R. Sasor, red. D. Fedor, Kraków: Marketing Room Poland.pl
dc.description.referencesLeociak Jacek (2005), Spotkanie z trupem: sekcja zwłok, „Konteksty”, nr 1, s. 88–104.pl
dc.description.referencesLisak-Gębala Dobrawa (2016), Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesMandressi Rafael (2011), Sekcje zwłok i anatomia, w: Historia ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, s. 283–304.pl
dc.description.referencesMasłoń Sławomir (2016), W.G. Sebald czuje. Melancholiczny zawrót głowy, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 240–256.pl
dc.description.referencesMiano Sarah Emily (2007), Samotnik z ulicy Rosengracht, przeł. B. Długajczyk, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.pl
dc.description.referencesMichera Wojciech (2010), Piękna jako bestia. Przyczynek do teorii obrazu, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.description.referencesMitchell Dolores (1994), Rembrandt’s „The Anatomy Lesson of Dr. Tulp”: A Sinner among the Righteous, „Artibus et Historiae”, nr 30, z. 15, s. 145–156.pl
dc.description.referencesMrozewicz Anna Estera (2010), Śladami ekfraz. Duńscy pisarze współcześni wobec sztuk wizualnych, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.description.referencesPorter Roy, Vigarello Georges (2011), Ciało, zdrowie i choroby, w: Historia ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, s. 405–411.pl
dc.description.referencesRembowska-Płuciennik Magdalena (2007), W cudzej skórze. Fokalizacja zmysłowa a literackie reprezentacje doświadczeń sensualnych, w: Literackie reprezentacje doświadczenia, red. W. Bolecki, E. Nawrocka, Warszawa: IBL PAN, s. 51–67.pl
dc.description.referencesRimmon-Kenan Shlomith (1983), Text: Focalization, w: Narrative Fiction: Contemporary Poetics, London – New York: Routledge, s. 71–85.pl
dc.description.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesSawday Jonathan (1996), The Body Emblazoned: Dissection and the Human Body in Renaissance Culture, New York: Routledge.pl
dc.description.referencesSchupbach William (1982), The Paradox of Rembrandt’s Anatomy of Dr. Tulp, „Medical History” (supplement), nr 2.pl
dc.description.referencesSebald Winfried Georg (2009), Pierścienie Saturna, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: W.A.B.pl
dc.description.referencesSiegal Nina (2016), Lekcja anatomii, przeł. G. i A. Gomola, Kraków: WAM, s. 89.pl
dc.description.referencesSłodczyk Rozalia (2020), Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesSmilevski Goce (2005), Rozmowa ze Spinozą. Powieść-pajęczyna, przeł. H. Karpińska, Warszawa: Oficyna 21.pl
dc.description.referencesSmith Zadie (2006), O pięknie, przeł. Z. Batko, Kraków: Znak.pl
dc.description.referencesSoanes Catherine, Stevenson Angus [eds.] (2010), Oxford Dictionary of English. Second Edition, revised [ebook], Oxford: Oxford University Press.pl
dc.description.referencesSzajnert Danuta (2011), Dywersyjny potencjał apokryfu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 54, z. 2, s. 357–371.pl
dc.description.referencesSzajnert Danuta (2014), Apokryf literacki, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 57, z. 2, s. 203–215.pl
dc.description.referencesSzajnert Danuta (2016), Czerwony ledykant Spinozy – apokryficzne sceny z życia filozofa (Zbigniew Herbert i Goce Smilevski), w: Komunikacja międzykulturowa. Przekład/komparatystyka/teoria i historia literatury, red. M. Gawlak, A. Świeściak, Katowice: Śląsk, s. 285–306.pl
dc.description.referencesŚniedziewska Magdalena (2014), Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 roku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika.pl
dc.description.referencesWieczorkiewicz Anna (2000), Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria.pl
dc.description.referencesWileńska Katarzyna, Kidzińska Małgorzata, Kucharzewski Marek (2011), Lekcje anatomii w obrazach mistrzów holenderskich epoki Renesansu, „Annales Academiae Medicae Silesiensis”, nr 3, s. 71–76.pl
dc.description.referencesZiemba Antoni (2014), Obrazy śmierci – i życia. Konterfekty zmarłych, „Konteksty”, nr 3–4, s. 161–172.pl
dc.description.number16pl
dc.description.firstpage127pl
dc.description.lastpage159pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0001-7657-2679-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 16

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_16_2020_J_Dynkowska_Od_narcystycznej_identyfikacji_do_zdystansowanej_uwaznosci.pdf294,68 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)