Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/10108
Pełny rekord metadanych
Pole DC | Wartość | Język |
---|---|---|
dc.contributor.author | Dynkowska, Julia | - |
dc.date.accessioned | 2021-01-21T12:49:32Z | - |
dc.date.available | 2021-01-21T12:49:32Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 16, 2020, s. 127-159 | pl |
dc.identifier.issn | 2082-9701 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11320/10108 | - |
dc.description.abstract | The paper presents the strategy of refocalization in apocryphal ekphrases and ekphrastic apocrypha, and more specifically, the shift from the perspective that dominates the original painting into the perspective and narrative that are valid in the literary text(s) inspired by this painting. The precise subject of this study are works related to Rembrandt’s The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp – Jacek Dehnel’s Po wyjściu malarza, Jacek Kaczmarski’s Lekcja anatomii (według Rembrandta), Nina Siegal’s Anatomy Lesson and a fragment of W.G. Seblad’s novel The Rings of Saturn. | pl |
dc.language.iso | pl | pl |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku | pl |
dc.subject | refocalization | pl |
dc.subject | ekphrasis | pl |
dc.subject | apocryphon | pl |
dc.subject | painting | pl |
dc.subject | literature | pl |
dc.title | Od narcystycznej identyfikacji do zdystansowanej uważności: refokalizacja w apokryficznych ekfrazach i ekfrastycznych apokryfach Rembrandtowskiej Lekcji anatomii doktora Tulpa | pl |
dc.title.alternative | From Narcissist Identification to Distanced Attentiveness: Refocalization in Apocryphal Ekphrases and Ekphrastic Apocrypha of Rembrandt’s The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp | pl |
dc.type | Article | pl |
dc.rights.holder | ©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020; | - |
dc.identifier.doi | 10.15290/bsl.2020.16.07 | - |
dc.description.Email | julia.dynkowska@uni.lodz.pl | pl |
dc.description.Biographicalnote | Julia Dynkowska, dr, pracuje w Katedrze Teorii Literatury Instytutu Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się literaturą w pespektywie kulturowej oraz intertekstualnością – zwłaszcza apokryficznością oraz związkami literatury z innymi dziedzinami sztuki. Artykuły na te tematy publikowała w „Zagadnieniach Rodzajów Literackich” i tomach zbiorowych. Autorka rozprawy doktorskiej na temat powiązań ekfrazy i apokryfu. | pl |
dc.description.Affiliation | Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.description.references | A Corpus of Rembrandt Paintings II. 1631–1634 (1986), Dordrecht: Martinus Nijhoff Publishers. | pl |
dc.description.references | Bal Mieke (2012), Fokalizacja, w: M. Bal, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przeł. zesp. pod red. E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 147–148. | pl |
dc.description.references | Bieszczadowski Mikołaj (1978), Lekcja anatomii, „Poezja”, nr 9, s. 7–8. | pl |
dc.description.references | Browne Thomas (1683), Museum Clausum Or Bibliotheca Abscondita: Containing Some Remarkable Books, Antiquities, Pictures and Rarities of Several Kinds, Scarce or Never Seen by Any Man Now Living, [online] http://penelope.uchicago.edu/misctracts/museum.html [dostęp 17.06.2019]. | pl |
dc.description.references | Burzyńska Anna (2015), Człowiek wywrócony na drugą stronę. „Lekcja anatomii” Tadeusza Kantora, „Konteksty”, nr 1–2, s. 366–372. | pl |
dc.description.references | Damásio António (2005), W poszukiwaniu Spinozy. Radość, smutek i czujący mózg, przeł. J. Szczepański, Poznań: Rebis | pl |
dc.description.references | Dehnel Jacek (2006), Wiersze (1999–2004), Warszawa: Lampa i Iskra Boża. | pl |
dc.description.references | Descartes René (1918), Rozprawa o metodzie, przeł. T. Boy-Żeleński, Fundacja Nowoczesna Polska [online] https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/rozprawa-ometodzie.pdf. | pl |
dc.description.references | Dynkowska Julia (2016), Refocalization as a Strategy of Apocryphal Rewriting, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 59, z. 1, s. 63–79. | pl |
dc.description.references | Dziadek Adam (2011), Obrazy i wiersze. Z zagadnień interferencji sztuk w polskiej poezji współczesnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.description.references | Edmiston William (1989), Focalization and the First-Person Narrator: A Revision of the Theory, „Poetics Today”, vol. 10, nr 4, s. 729–744. | pl |
dc.description.references | Genette Gérard (2014), Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. T. Stróżyński, A. Milecki, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Ijpma Frank F. A. i in. (2006), „The Anatomy Lesson of Dr. Nicolaes Tulp” by Rembrandt (1632): A Comparison of the Painting With a Dissected Left Forearm of a Dutch Male Cadaver, „The Journal of Hand Surgery”, 6, s. 882–891. | pl |
dc.description.references | Jenkins Henry (2013), Ten Ways to Rewrite Television Show, w: Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture, New York: Routledge, s. 162–177. | pl |
dc.description.references | Kaczmarski Jacek (2017), Lekcja anatomii doktora Tulpa (wg obrazu Rembrandta), w: J. Kaczmarski, Między nami. Wiersze zebrane, Warszawa: Prószyński i s-ka, s. 532–533. | pl |
dc.description.references | Kończal Katarzyna (2017), Sygnatury Seblada. Zwierzęta – widma – ruiny, Poznań, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19273, [dostęp 19.05.2019]. | pl |
dc.description.references | Korsmeyer Carolyn (2008), Gender w estetyce. Wprowadzenie, przeł. A. Nacher, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Kristeva Julia (2007), Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.description.references | Kurkiewicz Juliusz (2009), Pierścienie bez Nibelungów, „Gazeta Wyborcza”, 6 stycznia, http://wyborcza.pl/1,75410,6124035,Pierscienie bez Nibelungow.html [dostęp 13.05.2019]. | pl |
dc.description.references | La Casa de Leticia i in., Historia sztuki, t. 8 Barok, przeł. B. Rębosz, R. Sasor, red. D. Fedor, Kraków: Marketing Room Poland. | pl |
dc.description.references | Leociak Jacek (2005), Spotkanie z trupem: sekcja zwłok, „Konteksty”, nr 1, s. 88–104. | pl |
dc.description.references | Lisak-Gębala Dobrawa (2016), Wizualne odskocznie. Wokół współczesnej polskiej eseistyki o malarstwie i fotografii, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Mandressi Rafael (2011), Sekcje zwłok i anatomia, w: Historia ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, s. 283–304. | pl |
dc.description.references | Masłoń Sławomir (2016), W.G. Sebald czuje. Melancholiczny zawrót głowy, „Teksty Drugie”, nr 5, s. 240–256. | pl |
dc.description.references | Miano Sarah Emily (2007), Samotnik z ulicy Rosengracht, przeł. B. Długajczyk, Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. | pl |
dc.description.references | Michera Wojciech (2010), Piękna jako bestia. Przyczynek do teorii obrazu, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.description.references | Mitchell Dolores (1994), Rembrandt’s „The Anatomy Lesson of Dr. Tulp”: A Sinner among the Righteous, „Artibus et Historiae”, nr 30, z. 15, s. 145–156. | pl |
dc.description.references | Mrozewicz Anna Estera (2010), Śladami ekfraz. Duńscy pisarze współcześni wobec sztuk wizualnych, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie. | pl |
dc.description.references | Porter Roy, Vigarello Georges (2011), Ciało, zdrowie i choroby, w: Historia ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. G. Vigarello, przeł. T. Stróżyński, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, s. 405–411. | pl |
dc.description.references | Rembowska-Płuciennik Magdalena (2007), W cudzej skórze. Fokalizacja zmysłowa a literackie reprezentacje doświadczeń sensualnych, w: Literackie reprezentacje doświadczenia, red. W. Bolecki, E. Nawrocka, Warszawa: IBL PAN, s. 51–67. | pl |
dc.description.references | Rimmon-Kenan Shlomith (1983), Text: Focalization, w: Narrative Fiction: Contemporary Poetics, London – New York: Routledge, s. 71–85. | pl |
dc.description.references | Rybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków: Universitas. | pl |
dc.description.references | Sawday Jonathan (1996), The Body Emblazoned: Dissection and the Human Body in Renaissance Culture, New York: Routledge. | pl |
dc.description.references | Schupbach William (1982), The Paradox of Rembrandt’s Anatomy of Dr. Tulp, „Medical History” (supplement), nr 2. | pl |
dc.description.references | Sebald Winfried Georg (2009), Pierścienie Saturna, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa: W.A.B. | pl |
dc.description.references | Siegal Nina (2016), Lekcja anatomii, przeł. G. i A. Gomola, Kraków: WAM, s. 89. | pl |
dc.description.references | Słodczyk Rozalia (2020), Ekfraza, hypotypoza, przekład. Interferencje literatury i malarstwa w prozie włoskiej i eseistyce polskiej XX wieku, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.description.references | Smilevski Goce (2005), Rozmowa ze Spinozą. Powieść-pajęczyna, przeł. H. Karpińska, Warszawa: Oficyna 21. | pl |
dc.description.references | Smith Zadie (2006), O pięknie, przeł. Z. Batko, Kraków: Znak. | pl |
dc.description.references | Soanes Catherine, Stevenson Angus [eds.] (2010), Oxford Dictionary of English. Second Edition, revised [ebook], Oxford: Oxford University Press. | pl |
dc.description.references | Szajnert Danuta (2011), Dywersyjny potencjał apokryfu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 54, z. 2, s. 357–371. | pl |
dc.description.references | Szajnert Danuta (2014), Apokryf literacki, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, t. 57, z. 2, s. 203–215. | pl |
dc.description.references | Szajnert Danuta (2016), Czerwony ledykant Spinozy – apokryficzne sceny z życia filozofa (Zbigniew Herbert i Goce Smilevski), w: Komunikacja międzykulturowa. Przekład/komparatystyka/teoria i historia literatury, red. M. Gawlak, A. Świeściak, Katowice: Śląsk, s. 285–306. | pl |
dc.description.references | Śniedziewska Magdalena (2014), Siedemnastowieczne malarstwo holenderskie w literaturze polskiej po 1918 roku, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika. | pl |
dc.description.references | Wieczorkiewicz Anna (2000), Muzeum ludzkich ciał. Anatomia spojrzenia, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria. | pl |
dc.description.references | Wileńska Katarzyna, Kidzińska Małgorzata, Kucharzewski Marek (2011), Lekcje anatomii w obrazach mistrzów holenderskich epoki Renesansu, „Annales Academiae Medicae Silesiensis”, nr 3, s. 71–76. | pl |
dc.description.references | Ziemba Antoni (2014), Obrazy śmierci – i życia. Konterfekty zmarłych, „Konteksty”, nr 3–4, s. 161–172. | pl |
dc.description.number | 16 | pl |
dc.description.firstpage | 127 | pl |
dc.description.lastpage | 159 | pl |
dc.identifier.citation2 | Białostockie Studia Literaturoznawcze | pl |
dc.identifier.orcid | 0000-0001-7657-2679 | - |
Występuje w kolekcji(ach): | Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 16 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
BSL_16_2020_J_Dynkowska_Od_narcystycznej_identyfikacji_do_zdystansowanej_uwaznosci.pdf | 294,68 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)