REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10105
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorNabiałek, Magda-
dc.date.accessioned2021-01-21T12:48:48Z-
dc.date.available2021-01-21T12:48:48Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 16, 2020, s. 65-82pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10105-
dc.description.abstractThe article discusses the coexistence of two phenomena in the drama of the second half of the 19th century and the early 20th century. By combining affect and convention, the author seeks to point out the dramatic use of the forgotten plot schemes, characters, and construction solutions, which still remain strongly preserved in the cultural memory of the viewers. These were highly characteristic of the comedy dell’arte, the Russian balagan, which was at the time regaining its popularity in Italy, as well as of the Polish fairy tale. The authors used them in order to evoke in the viewer a certain kind of affectation. This, in turn, allowed them to build ties with the audience based on completely new rules of participation, which gave rise to the theatrical phenomena characteristic of the second half of the 20th century.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectdramapl
dc.subjectcomedy dell’artepl
dc.subjectaffectpl
dc.subjectconventionpl
dc.subjectspacepl
dc.titleAfekt i konwencja – budowanie przestrzeni widzeniapl
dc.title.alternativeAffect and Convention: Creating the Space of Seeingpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2020;-
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2020.16.04-
dc.description.Emailmagdanabialek@uw.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteMagda Nabiałek, dr, adiunkt w Zakładzie Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich na Uniwersytecie Warszawskim. Autorka monografii Między sceną a obrazem. O kompozycji dramatów Juliusza Słowackiego. Obecnie zajmuje się przede wszystkim związkami dramatu I połowy XX wieku z cyrkiem, szopką, komedią dell’arte i oraz innymi formami teatru rozrywkowego.pl
dc.description.AffiliationWydział Polonistyki, Uniwersytet Warszawskipl
dc.description.referencesAngelini Franca (2003), Rasoi. Teatri napoletani del ‘900, Roma: Bulzoni.pl
dc.description.referencesBal Ewa (2007), Lokalność i mobilność kulturowa teatru. Śladami Arlekina i Pulcinelli, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesBarsotti Anna (2007), Eduardo, Fo e l’attore-autre del Novecento, Roma: Bulzoni.pl
dc.description.referencesBraidotti Rosi (2018), Afirmation, Pain and Empowerment, „Asian Journal of Women Studies”, Vol. 14, No 3, s. 7–36.pl
dc.description.referencesBriusow Walery (1993), Niepotrzebna prawda, przeł. B. Stempczyńska, w: O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza, red. E. Udalska, Warszawa: Fundacja Astronomii Polskiej, s. 414–418.pl
dc.description.referencesChętnik Adam (1926), Dla teatrów amatorskich przegląd 125 sztuk teatralnych, Warszawa: Księgarnia Polska.pl
dc.description.referencesClayton John Douglas (1993), Pierrot in Petrograd. The Commedia dell’Arte/Balagan in Twentieth-Century Russian Theatre and Drama, Montreal–Kingstion–London–Buffalo: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesCzabanowska-Wróbel Anna (1996), Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesCzerska Katarzyna (2019), Teatr Cricot – suma przybliżeń, „Didaskalia”, nr 153, s. 46–54.pl
dc.description.referencesDorak-Wojakowska Lilianna (2019), Dramaturg jako archiwista. O stylu montażu dokumentalnego Witolda Wandurskiego i sceny robotniczej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, nr 2, s. 20–35.pl
dc.description.referencesGmys Marcin (2012), „Eros i Psyche”: od powieści scenicznej Jerzego Żuławskiego do opery Ludomira Różyckiego, Poznań: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.pl
dc.description.referencesGot Jerzy, Orzechowski Emil (1974), Repertuar teatru krakowskiego 1845–1865. Cz. 1: Teatr polski, Warszawa: Instytut Sztuki PAN.pl
dc.description.referencesGracla Jadwiga (2001), Dramaturgia rosyjska przełomu XIX i XX wieku w świetle przemian teatru w Europie, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.description.referencesGrot Zdzisław (1950), Dzieje sceny polskiej w Poznaniu 1782–1869, Poznań: Nakładem Prezydium Miejskiej Rady Narodowej.pl
dc.description.referencesKelly Catriona (2006), Petrushka: The Russian Carnival Puppet Theatre, Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.description.referencesKorzeniewski Bohdan (1954), Komedia dell’arte w Warszawie, „Pamiętnik Teatralny”, nr 3–4, s. 29–56.pl
dc.description.referencesKosofsky Sedgwick Eve (2003), Touching Feeling. Affect, Pedagogy, Performativity, Durham – London: Duke University Press Books.pl
dc.description.referencesKotow Helena (1982), Tradycje teatru ludowo-jarmarcznego w dramacie Fiodora Sołoguba „Wańka klucznik i jego paź Jean”, „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Filologia Rosyjska”, t. 10, s. 31–41.pl
dc.description.referencesKowalska Agnieszka (2019), Lucjan Rydel i teatr, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, nr 19, s. 21–34.pl
dc.description.referencesLasocka Barbara (1967), Teatr lwowski w latach 1800–1842, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesLo Gatto Ettore (1954), La Commedia dell’arte in Russia. „Rivista di studi teatrali”, nr 9–10, s. 176–186.pl
dc.description.referencesMadej Izabella (2002), Syndrom budy jarmarcznej, czyli symbolizm rosyjski w kręgu arlekinady, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesMarszałek Agnieszka (1992), Repertuar teatru polskiego we Lwowie 1875–1881, Kraków: Instytut Sztuki PAN.pl
dc.description.referencesMassumi Brian (2013), Autonomia afektu, przeł. A. Lipszyc, „Teksty Drugie” , nr 6, s. 112–135.pl
dc.description.referencesMazur-Fedak Jolanta (2008), Józef Jarema w międzywojennym teatrze awangardowym Cricot (I), Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesNicoll Allardyce (1967), W świecie Arlekina. Studium o komedii dell’arte, przeł. A. Dębnicki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.description.referencesNowicka Elżbieta (2003), Omamienie – cudowność – afekt. Dramat w kręgu dziewiętnastowiecznych wyobrażeń i pojęć, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesOlkusz Piotr, Wąsik Monika [red.] (2017), Teatry dla masowej publiczności, Łódź: Wydawnictwo Przypis.pl
dc.description.referencesOsińska Katarzyna (2013), Metamorfozy „Budy jarmarcznej”: Aleksandr Błok – Wsiełowod Meyerhold – Tadeusz Kantor, „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”, nr 6, s. 103–114.pl
dc.description.referencesPiotrowska Magdalena (2000), Lubownicy sceny, czyli polskie teatry amatorskie w Wielkopolsce (1832–1875), Poznań–Kalisz: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesPołczyńska Edyta, Załubska Cecylia (1995), Bibliografia przekładów z literatury niemieckiej na język polski 1800–1990, t. 1: 1800–1918, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl
dc.description.referencesRoach Joseph (2014), Wprowadzenie: historia, pamięć i performans, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia”, nr 121–122, s. 22–36.pl
dc.description.referencesRzewuska Elżbieta (1988), Polski dramat ekspresjonistyczny wobec konwencji gatunkowych, Lublin: Uniwersytet Marii Skłodowskiej-Curie.pl
dc.description.referencesRzewuska Elżbieta (1991), Misterium i moralitet w polskim dramacie międzywojennym, w: Dramat i teatr religijny w Polsce, red. I. Sławińska, W. Kaczmarek, Lublin: TN KUL, s. 287–328.pl
dc.description.referencesSchneider Rebecca (2011), Performing Remains. Art and War in Times of Theatrical Reenactment, London–New York: Routledge.pl
dc.description.referencesSecomska Henryka (1971), Repertuar warszawskich teatrów rządowych 1863–1890, Warszawa: Instytut Sztuki PAN.pl
dc.description.referencesSkwarczyńska Stefania (1973), Stylizacja i jej miejsce w nauce o literaturze, w: Stylistyka polska, red. E. Miodońska-Books, A. Kulawik, M. Tatara, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 227–248.pl
dc.description.referencesSobieska Anna (2015), Wokół Aleksandra Błoka. Z dziejów polskiej fascynacji kulturą i literaturą rosyjską, Warszawa: Fundacja Akademia Humanistycznapl
dc.description.referencesStoller Ann Lauea (2002), Colonial archives and the arts of governance, „Archival Science”, No 2, s. 87–109.pl
dc.description.referencesSugiera Małgorzata (2017), Nażywość, w: Performatyka. Terytoria, red. E. Bal, D. Kosiński, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.description.referencesSurma-Gawłowska Małgorzata (2015), Komedia dell’arte, Kraków: Universitas.pl
dc.description.referencesŚwietlicka Halina (1968), Repertuar teatrów w Warszawie 1832–1862, Warszawa: Instytut Sztuki PAN.pl
dc.description.referencesTaylor Diana (2003), The Archive and the Repertoire, Durham–London: Duke University Press Books.pl
dc.description.referencesTaylor Diana (2014), Archiwum i repertuar: performanse i performatywność. PerFORwhat studies?, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, „Didaskalia”, nr 120, s. 22–38.pl
dc.description.referencesWaksmund Ryszard (2005), Młodopolska baśń dramatyczna. Od bajki ludowej do impresji scenicznej (z zagadnień struktury gatunku), w: Baśnie nasze współczesne, red. J. Ługowska, Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, s. 11–41.pl
dc.description.referencesWosiek Maria (1975), Historia teatrów ludowych. Polskie zespoły zawodowe 1898–1914, Wrocław: Instytut Sztuki PAN.pl
dc.description.referencesWypych-Gawrońska Anna (1999), Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872–1918, Kraków: Universitas.pl
dc.description.number16pl
dc.description.firstpage65pl
dc.description.lastpage82pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
dc.identifier.orcid0000-0003-2487-5146-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2020, nr 16

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSL_16_2020_M_Nabialek_Afekt_i_konwencja.pdf163,63 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)