REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10095
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPyrzyńska, Agata-
dc.date.accessioned2021-01-21T09:50:24Z-
dc.date.available2021-01-21T09:50:24Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Prawnicze, Vol. 25 nr 4, 2020, s. 111-124pl
dc.identifier.issn1689-7404-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10095-
dc.description.abstractThe Act of 20 July 2018 Law on Higher Education and Science modifies the system of education of PhD students in a significant way. In this act, the doctoral studies model was abandoned in favor of the doctoral school system. Along with the indicated change, the status of PhD students as a separate academic group was also ordered. Thus, the practice of treating PhD students as quasi -students has been broken. The new education model also provides for a number of institutional guarantees, which should have a pro -quality impact on the education system of future academic staff. The paper discusses selected solutions in this area, paying special attention to the universal scholarship system, the social security system of PhD students and mechanisms of parenthood protection among doctoral students.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, Temida 2pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl-
dc.subjectPhD studentpl
dc.subjectdoctoral schoolpl
dc.subjecthigher educationpl
dc.subjectreformpl
dc.subjectdoktorantpl
dc.subjectszkoła doktorskapl
dc.subjectszkolnictwo wyższepl
dc.subjectreformapl
dc.titleWybrane problemy dotyczące statusu doktorantapl
dc.title.alternativeSelected Problems Regarding the Status of PhD Studentpl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsp.2020.25.04.08-
dc.description.Emailagata.pyrzynska@usz.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAgata Pyrzyńska – doktor nauk prawnych, adiunkt w Instytucie Nauk Prawnych Uniwersytetu Szczecińskiego, komisarz wyborczy we Włocławku, od kilku lat zaangażowana w działalność na rzecz ochrony praw doktorantów. W kadencji 2016 pełniła funkcję wiceprzewodniczącej Krajowej Reprezentacji Doktorantów, w latach 2017–2020 funkcję Rzecznika Praw Doktoranta. Zainteresowania naukowe koncentruje na zagadnieniach prawa wyborczego oraz na współczesnych problemach szkolnictwa wyższego.pl
dc.description.BiographicalnoteAgata Pyrzyńska – Doctor of Legal Sciences, Assistant Professor at the Institute of Legal Sciences of the University of Szczecin, Election Commissioner in Włocławek. Involved in protecting the rights of doctoral students for several years. During the 2016 term of office, she served as Vice -Chairwoman of the National Representation of PhD Students, and between 2017 and 2020, she served as the PhD Student Ombudsman. Her scientific interests focus on issues of electoral law and contemporary problems of higher education.pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Szczeciński, Polskapl
dc.description.referencesBaran K.W. (red.), Akademickie prawo zatrudnienia. Komentarz, Warszawa 2020.pl
dc.description.referencesBednarczyk-Płachta A., Stypendia doktoranckie na gruncie ustawy 2.0. Komentarz praktyczny, LEX 2019.pl
dc.description.referencesBień D., Studia trzeciego stopnia w polskich uczelniach – funkcjonowanie, diagnoza, rekomendacje, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2016, nr 1.pl
dc.description.referencesDokowicz M. (red.), Diagnoza stanu studiów doktoranckich 1.0. Najważniejsze problemy, Warszawa 2014.pl
dc.description.referencesDomaradzka A., Walczak D., Wartość autoteliczna czy instrumentalna? Rola studiów doktoranckich w opinii kierowników studiów i doktorantów, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2013, nr 2.pl
dc.description.referencesIzdebski H., Zieliński J.M., Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesKierznowski Ł., Szkoły doktorskie. Komentarz do art. 198–216 oraz 259–264 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Warszawa 2018.pl
dc.description.referencesKierznowski Ł., Kilanowski I., Pabjańczyk -Wlazło E., Żyra A. (red.), Dobre praktyki w szkołach doktorskich. Raport z konsultacji, Łódź 2018.pl
dc.description.referencesKraśniewski A., Proces Boloński. To już 10 lat, Warszawa 2009.pl
dc.description.referencesKształcenie na studiach doktoranckich. Raport Najwyższej Izby Kontroli, https://www.nik.gov.pl/plik/id,9897,vp,12191.pdf.pl
dc.description.referencesKwiek M., Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, Poznań 2016.pl
dc.description.referencesLeyk A., Doktorat – źródło niepewności czy strategia jej niwelowania?, „Progress. Journal of Young Researchers” 2018, nr 4.pl
dc.description.referencesMikołajczyk B., Naskręcki R., Szkoły doktorskie i ich rola w kształceniu doktorantów, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2017, nr 2.pl
dc.description.referencesRadwan A., Plus ratio quam vis consuetudinis: Reforma nauki i akademii w Ustawie 2.0. Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, Kraków 2017.pl
dc.description.referencesSobkowiak A., Studia doktoranckie i mobilność młodych naukowców. Raport Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesSzwedziak-Bork I., Status prawny doktoranta w świetle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym: student czy naukowiec?, „Kwartalnik Prawa Publicznego” 2014, nr 1–2.pl
dc.description.referencesUzasadnienie do rządowego projektu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (druk 2446), s. 47, https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2446.pl
dc.description.referencesWasilewski R.R., Stypendium doktoranckie w świetle Ustawy 2.0 oraz przepisów dotychczasowych, (w:) M. Radajewski, R. Chęciński (red.), Nauka i szkolnictwo wyższe w przededniu wejścia w życie Ustawy 2.0, t. I: Pracownicy, Doktoranci, Studenci, Poznań 2019.pl
dc.description.referencesWesołowska A., Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, „Rocznik Integracji Europejskiej” 2013, nr 7.pl
dc.description.referencesZubik M.(red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Tom II, Warszawa 2016.pl
dc.description.volume25pl
dc.description.number4pl
dc.description.firstpage111pl
dc.description.lastpage124pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Prawniczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-4573-4310-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Prawnicze, 2020, Vol. 25 nr 4

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSP_25_4_A_Pyrzynska_Wybrane_problemy_dotyczace_statusu_doktoranta.pdf183,36 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons