REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10070
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorBednarczyk-Płachta, Agnieszka-
dc.date.accessioned2021-01-20T10:07:21Z-
dc.date.available2021-01-20T10:07:21Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Prawnicze, Vol. 25 nr 4, 2020, s. 15-33pl
dc.identifier.issn1689-7404-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10070-
dc.description.abstractThe Polish Accreditation Committee (Polska Komisja Akredytacyjna – further as „PKA”) is an entity authorised to conduct control activities supporting the minister’s supervisory competencies. The institution aroused great controversy from the very beginning. The procedures and operating principles, as part of professional supervision, have been declared as unconstitutional. Despite the fact that the decisions issued by the Constitutional Tribunal are generally applicable, it’s not known why the legislator feels he is released from his obligation to comply with the Tribunal’s decisions, putting into legal circulation regulations which are already considered unconstitutional. In the field of regulations on professional supervision over universities the presented situation not only undermines the fundamental rights of universities, as entities external to public administration, but also has the direct impact over citizens’ rights – students studying in controlled universities. The presented study discusses the law regulations of higher education and science in the scope of the procedures and competences given to the PKA in terms of their compliance with the Constitution. Comparing previously applicable higher education law before and after Constitutional Tribunal’s passed verdict from 2013 (which stated the unconstitutionality of regulations in the scope of the control procedure carried out by PKA) with applicable law allows to support the thesis about the unconstitutionality of new regulations introduced in this respect and depriving universities of the right to an effective defence. Derived conclusions clearly indicates that the new law, which in its assumptions was to be better and revolutionize higher education in Poland, is another legal act requiring a thorough change from the very beginning, which does not improve the legal situation of universities in Poland in the examined scope, and in some aspects makes the situation much worse.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydział Prawa Uniwersytetu w Białymstoku, Temida 2pl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported-
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pl-
dc.subjectUniversitiespl
dc.subjectchanges in law about higher educationpl
dc.subjectPKA qualificationspl
dc.subjectsupervisory competencespl
dc.subjectconstitutionpl
dc.subjectszkoły wyższepl
dc.subjectzmiany w prawie o szkolnictwie wyższympl
dc.subjectuprawnienia PKApl
dc.subjectkompetencje nadzorczepl
dc.subjectkonstytucjapl
dc.titleKonstytucyjność uregulowań w zakresie nadzoru fachowego nad szkołami wyższymi w Polsce na gruncie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i naucepl
dc.title.alternativeThe Constitutionality of Regulations Regarding Professional Supervision of Universities in Poland Under the Law on Higher Education and Sciencepl
dc.typeArticlepl
dc.rights.holderUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported (CC BY-NC-ND 3.0);-
dc.identifier.doi10.15290/bsp.2020.25.04.01-
dc.description.Emailabednarczyk@afm.edu.plpl
dc.description.BiographicalnoteAgnieszka Bednarczyk-Płachta – teoretyk i praktyk, od 2009 r. związana z Krakowską Akademią im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. W 2015 r. uzyskała z wyróżnieniem stopień doktora nauk prawnych w dyscyplinie prawo. Autorka szeregu publikacji w zakresie prawa o szkolnictwie wyższym; specjalistka ds. realizacji w uczelniach projektów unijnych związanych z rozwojem uczelni i kształceniem.pl
dc.description.BiographicalnoteAgnieszka Bednarczyk-Płachta – theoretician and practitioner, since 2009 associated with the Andrzej Frycz Modrzewski Krakow University. In 2015 she received her doctorate in law with honors. The author of a number of publications in the field of higher education law. Specialist in the implementation of EU projects related to university development and education in universities.pl
dc.description.AffiliationKrakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Polskapl
dc.description.referencesBalicki A., Komentarz do art. 11, (w:) M. Pyter (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, Warszawa 2012.pl
dc.description.referencesBałaban A., Czy Konstytucja dotyczy przepisów administracyjnych, „Państwo i Prawo” 1998, z. 5.pl
dc.description.referencesBednarczyk-Płachta A., Status szkoły wyższej jako podmiotu administracji publicznej, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesBednarczyk-Płachta A., (w:) P. Chmielnicki, P. Stec (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, LEX/el. 2018.pl
dc.description.referencesDudek D., Komentarz do art. 48, (w:) M. Pyter (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, Warszawa 2012, s. 220.pl
dc.description.referencesFlorczak-Wątor M., Wykonywanie orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego przez prawodawcę, „Przegląd Legislacyjny” 2007, nr 1.pl
dc.description.referencesIzdebski H., Zieliński J., Komentarz do ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, LEX 2013.pl
dc.description.referencesKos K., O pojęciu wtórnej niekonstytucyjności prawa, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2018, nr 2.pl
dc.description.referencesKulesza M., „Źródła prawa” i przepisy administracyjne w świetle nowej Konstytucji, „Państwo i Prawo” 1998, z. 2.pl
dc.description.referencesKulesza M., „Źródła prawa” i przepisy administracyjne w świetle nowej Konstytucji, (w:) Rzecznik Praw Obywatelskich. Konferencja Naukowa: Konstytucja RP w praktyce, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesJagielski J., Kontrola administracji publicznej, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesŁętowska E., Gonera K., Wieloaspektowość następstw stwierdzania niekonstytucyjności, „Państwo i Prawo” 2008, z. 5.pl
dc.description.referencesMorawska E., Klauzula państwa prawnego w Konstytucji RP na tle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, Toruń 2003.pl
dc.description.referencesLang J. (w:) M. Wierzbowski (red)., Prawo administracyjne, Warszawa 2003.pl
dc.description.referencesOrzeszko P., Komentarz do art. 48a, (w:) W. Sanetra, M. Wierzbowski (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, Warszawa 2013.pl
dc.description.referencesPułło A., Sprawiedliwość społeczna w systemie zasad naczelnych Konstytucji RP, „Państwo i Prawo” 2003, z. 7.pl
dc.description.referencesSafjan M., Skutki prawne orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, „Państwo i Prawo” 2003, z. 3.pl
dc.description.referencesSokolewicz W., Uwagi do art. 2 Konstytucji, (w:) L. Garlicki (red.), Konstytucja Rzeczypospolitej polskiej. Komentarz, t. V, Warszawa 2007.pl
dc.description.referencesWoźnicki J. (red.), Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Komentarz, Warszawa 2019.pl
dc.description.referencesZimmermann J., Prawo administracyjne, Warszawa 2012.pl
dc.description.volume25pl
dc.description.number4pl
dc.description.firstpage15pl
dc.description.lastpage33pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Prawniczepl
dc.identifier.orcid0000-0002-9969-0368-
Występuje w kolekcji(ach):Białostockie Studia Prawnicze, 2020, Vol. 25 nr 4

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
BSP_25_4_A_Bednarczyk_Plachta_Konstytucyjnosc_uregulowan_w_zakresie_nadzoru_fachowego.pdf203,65 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons