REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/10014
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWildowicz, Joanna-
dc.date.accessioned2021-01-08T08:56:36Z-
dc.date.available2021-01-08T08:56:36Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationŻydzi Wschodniej Polski. Seria 6, Żydzi białostoccy: od początków do 1939 roku, redakcja naukowa Jarosław Ławski, Kamil K. Pilichiewicz, Anna Wydrycka, Białystok 2018, s. 261-278pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-207-9-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/10014-
dc.description.abstractBiałystok of the early XX century was an extremely vibrant place with its multicultural dwellers. Undoubtedly, it was a well-developed textile centre. Notwithstanding, it was a cradle of numerous artists of whom Jewish community throve extensively. Among the bohemia there were painters who stayed in the pre- or interwar Białystok and improved their talents and those who emigrated in search for better future. Some headed for America to become initiators of new avant-garde in the world of traditional art, some chose France with its art nouveau concepts. Max Weber, Samuel Halpert, Simon Segal and Bencjon Rabinowicz were the precursors of modern art, who, owing to their creativity and originality, marked their positions in artistic terrain. Born in Białystok, they might have been inspired by the Jewish city, culture, tradition and some traces of the influences might be observed in their paintings.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo PRYMAT, Mariusz Śliwowskipl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;36-
dc.subjectBiałystokpl
dc.subjectavant-gardepl
dc.subjectmodern artpl
dc.subjectartistspl
dc.subjectAmericapl
dc.subjectFrancepl
dc.subjectWeberpl
dc.subjectHalpertpl
dc.subjectSegalpl
dc.subjectRabinowiczpl
dc.titleŻydowscy malarze związani z Białymstokiempl
dc.title.alternativeJewish painters associated with Biatystokpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holderCopyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.rights.holderCopyright by Książnica Podlaska im. Łukasza Górnickiego, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteJOANNA WILDOWICZ – mgr, lektorka w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu w Białymstoku; absolwentka Nauczycielskiego Kolegium Języka Angielskiego na Uniwersytecie Warszawskim (Filia w Białymstoku); magisterium pod opieką prof. Cynthi Dominik na podstawie pracy: American values reflected in situation comedies (Ośrodek Studiów Amerykańskich, Uniwersytet Warszawski). Obecnie jest studentką stacjonarnych studiów doktoranckich w zakresie literaturoznawstwa na Wydziale Filologicznym UwB, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą twórczości Cormaca McCarthy’ego i jego roli w zachowanie ukształtowanych postaw społecznych i kulturowych Ameryki. Autorka m.in. artykułu Strażnik Pogranicza (2016). Współorganizatorka konferencji z cyklu „Żydzi wschodniej Polski”pl
dc.description.AffiliationUniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesKobos A. M., Malarstwo polskich Żydów, Zwoje-The Scrolls, www.zwoje26.pl
dc.description.referencesMróz B., Tomalska J., Artyści żydowscy w Białymstoku, Muzeum Podlaskie w Białymstoku, www.bialystok.muzeum.pl.pl
dc.description.referencesMuzeum Historii Rodziny, www.museumoffamilyhistory.com: Percy North, Max Weber: American Modern, The Jewish Museum, Nowy Jork 1982. Alfred Werner, Max Weber at Seventy, „The American Hebrew”,1951. Alfred Werner Max Weber: Chassidic Painter, „The Jewish News”, 1960, przedruk z kwartalnika „Judaism”, American Jewish.pl
dc.description.referencesMuzeum Historii Żydów Polskich Polin, Wirtualny Sztetl, https://sztetl.org.pl/miejscowosci/b/397-bialystok/106-biogramy/4341-weber--maxpl
dc.description.referencesSztuka żydowska w Polsce, judaica.art.com.pl.pl
dc.description.referencesSzczygieł-Rogowska J., Architektura Białegostoku w malarstwie artystów żydowskich, Białystok 2010, „Ananke” nr 2 (61).pl
dc.description.referencesTomalska J., Max Weber, emigracja i tożsamość artysty, www.researchgate.net/publication/309400359.pl
dc.description.referencesTomalska J., Simon Segal – Przyczynek do biografii artysty, „Archiwum Emigracji. Studia – Szkice – Dokumenty”, Toruń 2013, Zeszyt 2 (19).pl
dc.description.referencesThe Art Story, Modern Art Insight Max Weber: Movements and Styles: Cubism, early American Modernism, www.theartstory.org.pl
dc.description.referencesŻmijewska M., Bencjon i Simon. Białostoczanie z Paryża, „Gazeta Wyborcza”.pl. [23.01.2016].pl
dc.description.volume36pl
dc.description.firstpage261pl
dc.description.lastpage278pl
dc.identifier.citation2Żydzi Wschodniej Polski. Seria 6, Żydzi białostoccy: od początków do 1939 roku, redakcja naukowa Jarosław Ławski, Kamil K. Pilichiewicz, Anna Wydryckapl
dc.conferenceVI Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Żydzi wschodniej Polski”, edycja szósta "Żydzi białostoccy: od początków do 1939 roku", Białystok, 12–13 czerwca 2017pl
Występuje w kolekcji(ach):Materiały konferencyjne (SPNJO)
Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja szósta "Żydzi białostoccy: od początków do 1939 roku", 12–13 czerwca 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Wildowicz_Zydowscy_malarze_zwiazani_z_Bialymstokiem.pdf4,66 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)