Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji:
http://hdl.handle.net/11320/7226
Tytuł: | W kręgu (własnych) słów Emanuela Lévinasa. Rozmowa na temat ludzkiej egzystencji |
Inne tytuły: | In the circle of Emmanuel Levinas’s (own) words: A conversation on human existence |
Autorzy: | Wróbel-Best, Jolanta |
Słowa kluczowe: | Emmanuel Levinas the philosophy of the 20th century existential phenomenology French philosophers |
Data wydania: | 2016 |
Data dodania: | 6-gru-2018 |
Wydawca: | Wydawnictwo Alter Studio |
Źródło: | Żydzi Wschodniej Polski. Seria IV: Uczeni żydowscy, red. nauk. Grzegorz Czerwiński i Jarosław Ławski, Białystok 2016, s. 45-58 |
Seria: | Colloquia Orientalia Bialostocensia;18 Studia żydowskie;5 |
Konferencja: | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, Białystok, 15–16 czerwca 2015 |
Abstrakt: | The article, as declared by the author in the introduction, aims at entering into a dialogue with the philosophical legacy of Emmanuel Levinas, recognizing the findings of the Jewish philosopher on such concepts as the substance of “I”, freedom, responsibility, the ethical dimension of a meeting with the Other, the role of transcendence in the world, but also relationships of ethics and love. Levinas, whose development of ideas was influenced by various cultural traditions, combines in his philosophical concept Heidegger’s ontology, Husserl’s phenomenology, the Cartesian concept of infinity, the tradition of Talmudic writings and biblical traditions. By making use of various traditions, philosophical concepts and principles of existential phenomenology, Levinas creates a new description of the human and his/her existence, based primarily on the analysis of the status of “I”. The essence of Levinas’s “I”, according to the author of the article, is based on relatedness, it is determined by the multiplicity of concepts and does not have a final definition, but is formed through relationships with the Other. The article also discusses the role of time in Levinas’ philosophy, understood as diachrony, which introduces the “I” into the space of metaphysics and the experience of God. |
Nota biograficzna: | JOLANTA WRÓBEL-BEST, dr, badaczka literatury, filozof, pochodzi z Białegostoku. Ukończyła filologię polską i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Obecnie mieszka i pracuje w Houston w Stanach Zjednoczonych. Zainteresowania badawcze: hermeneutyka, fenomenologia egzystencjalna, literatura europejska, translacja oraz slawistyka. Autorka książki: Misteria czasu. Problematyka temporalna Tadeusza Micińskiego (Kraków 1999; wyd. 2: Kraków 2012). |
URI: | http://hdl.handle.net/11320/7226 |
ISBN: | 978-83-63470-72-2 |
Typ Dokumentu: | Book chapter |
Występuje w kolekcji(ach): | Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, 15–16 czerwca 2015 |
Pliki w tej pozycji:
Plik | Opis | Rozmiar | Format | |
---|---|---|---|---|
J_Wrobel-Best_W_kregu_(wlasnych)_slow.pdf | 166,58 kB | Adobe PDF | Otwórz |
Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)