REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/7226
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorWróbel-Best, Jolanta-
dc.date.accessioned2018-12-06T09:43:33Z-
dc.date.available2018-12-06T09:43:33Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationŻydzi Wschodniej Polski. Seria IV: Uczeni żydowscy, red. nauk. Grzegorz Czerwiński i Jarosław Ławski, Białystok 2016, s. 45-58pl
dc.identifier.isbn978-83-63470-72-2-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/7226-
dc.description.abstractThe article, as declared by the author in the introduction, aims at entering into a dialogue with the philosophical legacy of Emmanuel Levinas, recognizing the findings of the Jewish philosopher on such concepts as the substance of “I”, freedom, responsibility, the ethical dimension of a meeting with the Other, the role of transcendence in the world, but also relationships of ethics and love. Levinas, whose development of ideas was influenced by various cultural traditions, combines in his philosophical concept Heidegger’s ontology, Husserl’s phenomenology, the Cartesian concept of infinity, the tradition of Talmudic writings and biblical traditions. By making use of various traditions, philosophical concepts and principles of existential phenomenology, Levinas creates a new description of the human and his/her existence, based primarily on the analysis of the status of “I”. The essence of Levinas’s “I”, according to the author of the article, is based on relatedness, it is determined by the multiplicity of concepts and does not have a final definition, but is formed through relationships with the Other. The article also discusses the role of time in Levinas’ philosophy, understood as diachrony, which introduces the “I” into the space of metaphysics and the experience of God.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Alter Studiopl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;18-
dc.relation.ispartofseriesStudia żydowskie;5pl
dc.subjectEmmanuel Levinaspl
dc.subjectthe philosophy of the 20th centurypl
dc.subjectexistential phenomenologypl
dc.subjectFrench philosopherspl
dc.titleW kręgu (własnych) słów Emanuela Lévinasa. Rozmowa na temat ludzkiej egzystencjipl
dc.title.alternativeIn the circle of Emmanuel Levinas’s (own) words: A conversation on human existencepl
dc.typeBook chapterpl
dc.description.BiographicalnoteJOLANTA WRÓBEL-BEST, dr, badaczka literatury, filozof, pochodzi z Białegostoku. Ukończyła filologię polską i filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Obecnie mieszka i pracuje w Houston w Stanach Zjednoczonych. Zainteresowania badawcze: hermeneutyka, fenomenologia egzystencjalna, literatura europejska, translacja oraz slawistyka. Autorka książki: Misteria czasu. Problematyka temporalna Tadeusza Micińskiego (Kraków 1999; wyd. 2: Kraków 2012).pl
dc.description.referencesBeavers A. F., Lévinas Beyond the Horizons of Cartesianism: An Inquiry into the Metaphysics of Morals, New York 1995.pl
dc.description.referencesBernasconi R., No Exit. Lévinas’ Aporetic Account of Transcendence, „Research in Phenomenology” 2005, nr 35 (1).pl
dc.description.referencesEtyka i Nieskończony: rozmowy z Philipp’em Nemo, tłum. Bogna Opolska-Kokoszka, Kraków 1991.pl
dc.description.referencesLévinas E., Bóg, śmierć i czas, tłum. J.Margański, Kraków 2008.pl
dc.description.referencesLévinas E., Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Warszawa 1998.pl
dc.description.referencesLévinas E., Ethics and Infinity. Conversations with Philippe Nemo, transl. by R. A. Cohen, Pittsburgh 1982.pl
dc.description.referencesLévinas E., O Bogu, który nawiedza myśl, tłum. M. Kowalska, Kraków 1994.pl
dc.description.referencesLévinas E., Trudna wolność: Eseje o judaizmie, tłum. A. Kuryś, Gdynia 1991.pl
dc.description.referencesMarion J.-L., From the Other to the Individual, w: Lévinas Studies. An Annual Review, Vol. 1, ed. by J. Bloechl and J. L. Kosky, Pittsburgh 2005.pl
dc.description.referencesMeir E., Lévinas Jewish Thought: Between Jerusalem and Athens, Jerusalem 2008.pl
dc.description.referencesMoran D., Emmanuel Lévinas. The Phenomenology of Alterity, w: Introduction to Phenomenology, Routlege, London–New York 2006.pl
dc.description.referencesRosenthal S., A Time for Being Ethical: Lévinas and Pragmatism, „The Journal of Speculative Philosophy” 2003, vol. 17, iss. 3.pl
dc.description.referencesStauffer J., Bergo B., Nietzsche and Lévinas: “after the Death of a Certain God, New York 2009.pl
dc.description.firstpage45pl
dc.description.lastpage58pl
dc.identifier.citation2Żydzi Wschodniej Polski. Seria IV: Uczeni żydowscy, red. nauk. Grzegorz Czerwiński i Jarosław Ławskipl
dc.conferenceMiędzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, Białystok, 15–16 czerwca 2015pl
Występuje w kolekcji(ach):Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Żydzi wschodniej Polski”, edycja czwarta „Uczeni żydowscy”, 15–16 czerwca 2015

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
J_Wrobel-Best_W_kregu_(wlasnych)_slow.pdf166,58 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)