REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5960
Tytuł: Przesłanki ekologizacji konsumpcji z perspektywy zachowań konsumenckich
Inne tytuły: Reasons for Green Consumption from the Perspective of Consumer Behavior
Autorzy: Matel, Anna
Słowa kluczowe: ekologizacja konsumpcji
ekokonsumpcja
zachowania konsumenckie
green consumption
consumer behavior
ecoconsumption
Data wydania: 2016
Data dodania: 27-paź-2017
Źródło: Zarządzanie. Teoria i Praktyka, Nr 16 (2), 2016, s. 55-61
Abstrakt: Konsumenci najczęściej uznają środowisko naturalne za cenne i wymagające ochrony. Poglądy te często nie znajdują odzwierciedlenia w ich wyborach rynkowych. Ekokonsumpcja jest istotnym i rozwijającym się, nadal jednak ubocznym, trendem zachowań konsumenckich. Badania prowadzone między innymi przez A. Dąbrowską i in. (Dąbrowska et al., 2015) wykazują, że polscy konsumenci cechują się niską świadomością ekologiczną oraz niskim poziomem kompetencji konsumenckich. Z drugiej strony przesłankami ekokonsumpcji mogą być takie uwarunkowania zachowań nabywców, jak wpływ grupy odniesienia, chęć osiągnięcia prestiżu, moda, polityka państwa, jak również obiektywne zjawiska ekonomiczne. Celem artykułu jest wskazanie zarówno ekologicznych, jak i pozaekologicznych przesłanek ekologizacji konsumpcji. Rezultatem rozważań jest podkreślenie roli społecznych uwarunkowań zachowań nabywców w procesie kształtowania ekokonsumpcji. Realizacja problemu oparta została o analizę literatury przedmiotu i analizę danych wtórnych.
Consumers most often declare that the environment is a valuable and demanding protection object. These views are often not reflected in their market choices. Green consumption is significant and growing, but still a peripheral trend in consumer behavior. Research, conducted among others by A. Dąbrowska (Dąbrowska et al., 2015) shows that Polish consumers are characterized by low environmental awareness and a low level of consumer competence. On the other hand, the green consumption can be achieved by other actions. Its reason may be such determinants of consumer behavior, as the impact of the reference group, the desire to achieve prestige, state policy, as well as objective economic phenomena. This article aims to identify both ecological and non-ecological causes of green consumption. The result of discussion is to highlight the role of social determinants of behavior of buyers in the process of shaping their ecological behavior. Implementation of the problem is based on the analysis of literature and secondary data.
Afiliacja: Zakład Zrównoważonego Rozwoju, Wydział Ekonomii i Zarządzania, Uniwersytet w Białymstoku
E-mail: a.matel@uwb.edu.pl
URI: http://hdl.handle.net/11320/5960
ISSN: 2081-1586
e-ISSN: 2449-9730
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WEiF)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A. Matel. Przesłanki ekologizacji konsumpcji z perspektywy zachowań konsumenckich .pdf5,08 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons