REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/5960
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorMatel, Anna-
dc.date.accessioned2017-10-27T07:10:11Z-
dc.date.available2017-10-27T07:10:11Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationZarządzanie. Teoria i Praktyka, Nr 16 (2), 2016, s. 55-61pl
dc.identifier.issn2081-1586-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/5960-
dc.description.abstractKonsumenci najczęściej uznają środowisko naturalne za cenne i wymagające ochrony. Poglądy te często nie znajdują odzwierciedlenia w ich wyborach rynkowych. Ekokonsumpcja jest istotnym i rozwijającym się, nadal jednak ubocznym, trendem zachowań konsumenckich. Badania prowadzone między innymi przez A. Dąbrowską i in. (Dąbrowska et al., 2015) wykazują, że polscy konsumenci cechują się niską świadomością ekologiczną oraz niskim poziomem kompetencji konsumenckich. Z drugiej strony przesłankami ekokonsumpcji mogą być takie uwarunkowania zachowań nabywców, jak wpływ grupy odniesienia, chęć osiągnięcia prestiżu, moda, polityka państwa, jak również obiektywne zjawiska ekonomiczne. Celem artykułu jest wskazanie zarówno ekologicznych, jak i pozaekologicznych przesłanek ekologizacji konsumpcji. Rezultatem rozważań jest podkreślenie roli społecznych uwarunkowań zachowań nabywców w procesie kształtowania ekokonsumpcji. Realizacja problemu oparta została o analizę literatury przedmiotu i analizę danych wtórnych.pl
dc.description.abstractConsumers most often declare that the environment is a valuable and demanding protection object. These views are often not reflected in their market choices. Green consumption is significant and growing, but still a peripheral trend in consumer behavior. Research, conducted among others by A. Dąbrowska (Dąbrowska et al., 2015) shows that Polish consumers are characterized by low environmental awareness and a low level of consumer competence. On the other hand, the green consumption can be achieved by other actions. Its reason may be such determinants of consumer behavior, as the impact of the reference group, the desire to achieve prestige, state policy, as well as objective economic phenomena. This article aims to identify both ecological and non-ecological causes of green consumption. The result of discussion is to highlight the role of social determinants of behavior of buyers in the process of shaping their ecological behavior. Implementation of the problem is based on the analysis of literature and secondary data.pl
dc.language.isoplpl
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectekologizacja konsumpcjipl
dc.subjectekokonsumpcjapl
dc.subjectzachowania konsumenckiepl
dc.subjectgreen consumptionpl
dc.subjectconsumer behaviorpl
dc.subjectecoconsumptionpl
dc.titlePrzesłanki ekologizacji konsumpcji z perspektywy zachowań konsumenckichpl
dc.title.alternativeReasons for Green Consumption from the Perspective of Consumer Behaviorpl
dc.typeArticlepl
dc.description.Emaila.matel@uwb.edu.plpl
dc.description.AffiliationZakład Zrównoważonego Rozwoju, Wydział Ekonomii i Zarządzania, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesAronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i s-ka.pl
dc.description.referencesBadania świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski, Raport TNS Polska dla Ministerstwa Środowiska, https://www.mos.gov.pl/g2/big/2014_12/fe749deb7e1414bf1c4afbc6548300f9.pdf, dostęp z dn. 26.09.2016 r.pl
dc.description.referencesBohner G., Wänke M. (2004). Postawy i ich zmiana. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologicznepl
dc.description.referencesBotsman R., Rogers R. (2012). What’s mine is yours: The Rise of Collaborative Consumption. New York: Harper Collins.pl
dc.description.referencesBrisman A. (2009), It takes green to be green: environmental elitism, „ritual displays” and conspicuous non-consumption, North Dakota Law Review, 85, 329–370.pl
dc.description.referencesBurgiel A. (2014). Społeczne zjawiska w zachowaniach polskich konsumentów. Oddziaływania społeczne, naśladownictwo, ostentacja i snobizm, Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.pl
dc.description.referencesBylok F. (2014). Wybrane społeczne kompetencje konsumenckie Polaków w świetle badań. Handel Wewnętrzny, 4(351), 30-42.pl
dc.description.referencesDąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I. (2016). Kompetencje konsumentów. Innowacyjne zachowania. Zrównoważona konsumpcja. Warszawa: PWE.pl
dc.description.referencesDziewanowska K., Kacprzak A. (2013), Ekologiczna konsumpcja na pokaz. Analiza społecznych i marketingowych skutków „eko-ikon” Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 777, Problemy zarządzania, finansów i marketingu, 32, 39-53.pl
dc.description.referencesEscher I., Petrykowska J. (2014). Zachowania młodych polskich konsumentów na rynku żywności ekologicznej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 36, 23-37.pl
dc.description.referencesFoxall G. R., Goldsmith R. E. (1998). Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu. Warszawa: PWN.pl
dc.description.referencesGardocka-Jałowiec A. (2015). Zmiany konsumpcji a kreowanie innowacji, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.pl
dc.description.referencesGrabowski A. (2007). Ambiwalencje postaw interpersonalnych w sytuacji stałego kontaktu i po jego zakończeniu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.description.referencesGrzybowska-Brzezińska M. (2013). Wpływ instrumentów marketingu ekologicznego na zachowania konsumentów na rynku produktów spożywczych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 30, 47-58.pl
dc.description.referencesJasiulewicz A. (2012). Motywy i bariery zakupu i konsumpcji żywności ekologicznej. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, t.14, z. 5, 87-90.pl
dc.description.referencesKawa M., Cyran K. (2015). Wiedza konsumentów jako determinanta decyzji zakupowych na rynku żywności ekologicznej. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 112, 63-74.pl
dc.description.referencesKiełczewski D. (2005). Style konsumpcji jako przejaw zróżnicowania poziomu życia. Gospodarka Narodowa, 5-6, 87-100pl
dc.description.referencesKiełczewski D. (2015). Wpływ ekologizacji konsumpcji na zmiany w zarządzaniu organizacjami. Handel Wewnętrzny, 6, 55-63.pl
dc.description.referencesKryk B. (2011). Konsumpcja zrównoważona a proekologiczne style życia. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 51, 206-218.pl
dc.description.referencesKryk B. (2013). Zrównoważona jakość życia a zrównoważona konsumpcja i zachowania ekologiczne polskich konsumentów. Handel Wewnętrzny, 6, 5-19.pl
dc.description.referencesKucharska B. (2014). Trendy w zachowaniach konsumentów jako uwarunkowanie innowacji w handlu zagranicznym. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, 187, 220-228.pl
dc.description.referencesMazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. (2009). Ekologiczna płaszczyzna społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw [w:] T. Borys, B. Fiedor (red.), Ekonomia. Gospodarka a środowisko. 5, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 79, Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.pl
dc.description.referencesMróz B. (2013). Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.pl
dc.description.referencesNycz-Wróbel J. (2012). Świadomość ekologiczna społeczeństwa i wynikające z niej zagrożenia środowiska naturalnego (na przykładzie opinii mieszkańców województwa podkarpackiego). Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Ekonomia i Nauki Humanistyczne, Nr 286, z. 19 (3), 63-76.pl
dc.description.referencesOlejniczuk-Merta (red.) (2015). Konsumpcja i innowacje. Warszawa: Marketing i Rynek.pl
dc.description.referencesOlejniczuk-Merta A. (2007). Rynki młodych konsumentów w nowych krajach Unii Europejskiej. Warszawa: PWE.pl
dc.description.referencesPatrzałek W. (2014). Konsument wobec wyzwań współczesnych megatrendów. Handel wewnętrzny, 4 (351), 263-277.pl
dc.description.referencesPatrzałek W. (2013). Dekonsumpcja − racjonalny wybór czy ekonomiczny przymus? [w:] W. Patrzałek (red.), Nowe trendy w konsumpcji i zmiany w komunikowaniu społecznym. Współczesne orientacje i metody badań. Forum Socjologiczne, 4, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.description.referencesSchulz M. (2016). Oczekiwania konsumentów na rynku produktów prozdrowotnych i przyjaznych dla środowiska. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 45, 122-130.pl
dc.description.referencesŚwiatowy G. (2006). Zachowania konsumentów: determinanty oraz metody poznania i kształtowania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl
dc.description.referencesTkaczyk S., Kołuda J. (2013). Nowe trendy konsumenckie a sukces organizacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Seria: Administracja i Zarządzanie, 97, 23-41.pl
dc.description.referencesZalega T. (2015). Innowacje a konsumpcja i zachowania konsumpcyjne– wybrane zagadnienia [w:] Nestorowicz R., Oznakowanie produktów żywnościowych a zrównoważona konsumpcja. Journal of Agribusiness and Rural Development, 3(37), 487-493.pl
dc.description.pages55-61pl
dc.identifier.eissn2449-9730-
dc.description.number16 (2)-
dc.description.firstpage55-
dc.description.lastpage61-
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WEiF)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A. Matel. Przesłanki ekologizacji konsumpcji z perspektywy zachowań konsumenckich .pdf5,08 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons