REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/4398
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorKamionowski, Jerzy-
dc.date.accessioned2016-08-11T10:49:09Z-
dc.date.available2016-08-11T10:49:09Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationBiałostockie Studia Literaturoznawcze, nr 6, 2015, s. 255-273pl
dc.identifier.issn2082-9701-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/4398-
dc.description.abstractThe article describes the intrusion of the previously “invisible” black Stranger into the “white” discursive space. It further shows how this phenomenon was represented in the mainstream American novel of the 1960s and 1970s. The author analyses three works: Mr. Sammler’s Planet by S. Bellow, The Tenants by B. Malamud, and Rabbit, Redux by J. Updike. Here, the black intrusion into the “white language” is observed in threes spheres: symbolic, aesthetic, and ideological. This contamination of white discourse causes fear and rejection, but, at the same time, it brings fascination with Afro-American – a dangerous Stranger. Eventually, the novels confirm the reflection by Toni Morrison: since American literature is unmistakably a product of the dominant culture of whites, it therefore, becomes invariably connected with Afro-American presence in the United States.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu w Białymstokupl
dc.subjectAmerican novelpl
dc.subjectAfro-Americanspl
dc.subjectwhite discoursepl
dc.subjectstrangerpl
dc.subjectSamuel Bellowpl
dc.subjectBernard Malamudpl
dc.subjectJohn Updikepl
dc.title„Seks czarnuchów dla każdego”. Czarny intruz w przestrzeni białego dyskursu w powieści amerykańskiego mainstreamu przełomu lat 60. i 70.pl
dc.title.alternative“Sexual Niggerhood for Everyone”: Black Intruder in the Space of White Discourse in American Mainstream Novel of the 1960s and 1970spl
dc.typeArticlepl
dc.identifier.doi10.15290/bsl.2015.06.15-
dc.description.Emailkamion1@gazeta.plpl
dc.description.BiographicalnoteJerzy Kamionowski, dr hab., adiunkt w Instytucie Neofilologii na Uniwersytecie w Białymstoku. Jest autorem książek: Głosy z „dzikiej strefy”. Rewolucja, prywatność i feminizm w twórczości poetek pokolenia Ruchu Czarnej Sztuki: Soni Sanchez, Nikki Giovanni i Audre Lorde (2011) oraz New Wine in Old Bottles: Angela Carter’s Fiction (2000), a także współredaktorem serii o poetkach amerykańskich: Piękniejszy dom od Prozy (2005), O wiele więcej Okien (2008) i Drzwi szerzej Otworzyć (2011). Obecnie zajmuje się poezją afroamerykańską oraz kwestią rasy w literaturze amerykańskiej.pl
dc.description.AffiliationWydział Filologiczny, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.pages255-273pl
dc.description.number6pl
dc.description.firstpage255pl
dc.description.lastpage273pl
dc.identifier.citation2Białostockie Studia Literaturoznawczepl
Występuje w kolekcji(ach):Artykuły naukowe (WFil)
Białostockie Studia Literaturoznawcze, 2015, nr 6

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
bsl-6_Kamionowski.pdf180,59 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)