REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/15843
Tytuł: Role społeczne kobiet w przestrzeni publicznej i prywatnej w prasie typu people na przykładzie magazynu „Viva!” w latach 1997–2001
Inne tytuły: Social Roles of Women in Public and Private Space in the People-Type Press on the Basis of Viva! in the Years 1997–2001
Autorzy: Sałek, Weronika
Słowa kluczowe: prasa kobieca
prasa typu people
„Viva!”
role społeczne
role rodzinne
role zawodowe
women’s magazines
people magazines
social roles
family roles
professional roles
Data wydania: 2023
Data dodania: 24-sty-2024
Wydawca: Wydawnictwo HUMANICA Instytut Studiów Kobiecych
Źródło: Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, nr 2(15), 2023, s. 163-183
Abstrakt: Artykuł stanowi próbę określenia ról społecznych kobiet prezentowanych na łamach „Vivy!” w latach 1997–2001. Otwarcie magazynu „Viva!” w 1997 r. dało początek polskiemu segmentowi prasy typu people, która stanowi formę pośrednią dla prasy rozrywkowo-plotkarskiej oraz prasy serca. Prezentując wiadomości o osobach rozpoznawalnych za pomocą sylwetek prasowych i wywiadów, „Viva!” łączy aspekty życia publicznego i prywatnego bohaterów. Ma to odzwierciedlenie w przedstawianych przez magazyn rolach społecznych. Analizie ilościowej, poprzedzonej rozważaniami teoretycznymi, poddano 763 sylwetki kobiet na płaszczyźnie pasywnej (bohaterek przekazów). Analiza zawartości pozwoliła zidentyfikować role społeczne bohaterek przekazów. Badanie ujawniło, że kobiety prezentowane na łamach czasopisma „Viva!” aktywnie uczestniczą w przestrzeni publicznej i prywatnej, pełniąc rozmaite role, w tym zarówno klasycznie utożsamiane z obiema sferami: zawodową i rodzinną, jak i niestandardowe, powiązane ze specyfiką magazynu – role krewnych i powinowatek osób sławnych.
The article is an attempt to define the social roles of women presented in Viva! in the years 1997‒2001. The opening of the magazine Viva! in 1997 initiated the Polish people-type press segment, which is an intermediate form between the entertainment and gossip press and true story magazines. By presenting news about people recognizable through press profiles and interviews, Viva! combines aspects of public and private lives of woman characters. This is reflected in the social roles presented by the magazine. The quantitative analysis, preceded by theoretical considerations, was performed on 763 profiles of women on the passive plane (the characters of media coverages). The content analysis allowed the author to identify the social roles of women of the media coverage. The study revealed that women featured in the magazine Viva! actively participate in public and private spaces, playing a variety of roles, including those that are classically identified with both spheres: professional and family, as well as those non-standard, related to the specificity of the magazine – the roles of relatives and affinities of famous people.
Afiliacja: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (Polska)
Jan Kochanowski University of Kielce (Poland)
Nota biograficzna: Weronika Sałek ‒ doktorantka, pracownik badawczo-dydaktyczny w Instytucie Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół współczesnej prasy kobiecej, działalności polskich i zagranicznych koncernów medialnych z ofertą skierowaną do kobiet oraz zagadnienia konwergencji mediów drukowanych.
E-mail: weronika.salek1996@gmail.com
URI: http://hdl.handle.net/11320/15843
DOI: 10.15290/cnisk.2023.02.15.09
ISSN: 2451-3539
e-ISSN: 2543-7011
metadata.dc.identifier.orcid: 0000-0002-7766-7490
Typ Dokumentu: Article
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
Właściciel praw: Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 3.0 Polska
Występuje w kolekcji(ach):Czasopismo Naukowe Instytutu Studiów Kobiecych, 2023, nr 2(15)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
CNISK_2_2023_W_Salek_Role_spoleczne_kobiet.pdf480,13 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja ta dostępna jest na podstawie licencji Licencja Creative Commons CCL Creative Commons