REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9972
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorRegiewicz, Adam-
dc.date.accessioned2021-01-04T10:23:29Z-
dc.date.available2021-01-04T10:23:29Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationUniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewicza, Białystok 2018, s. 253-265pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-368-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9972-
dc.description.abstractMore than twenty years ago, Francis Fukuyama reported on the decline of linear, targeted and deliberate ways of reasoning, and thus on the impossibility of history as a way of constructing an image of the world. In view of the current civilizational processes (e.g. medialisation and audio-visualisation of experience) and the processes of economisation, technology, politicization of every manifestation of everyday life, the situation of a reading act and activities that accompany this act, e.g. literary studies, seem to be subsumed in Fukuyama’s prophetic phrase. The article deals with the role and significance of Polish studies in the foreseeable future, which for various reasons (such as the tendency to promote vocational studies, university’s financial policies, the renouncement of the canon understood as closed and traditionally limited list of readings, etc.) are losing their prestige and identity. A departure from national philology towards a socalled ‘common’ reader seems to be a reasonable solution to the aforementioned predicament.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;40-
dc.subjectphilosophy of readingpl
dc.subjectcivilization of non-readingpl
dc.subjectnational philologypl
dc.subjectcomparative studiespl
dc.titleKoniec lektury? Kilka uwag na marginesie o schyłku polonistykipl
dc.title.alternativeIs the book doomed? A few comments on the alleged decline of polish literaturepl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteADAM REGIEWICZ – prof. dr hab. nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, pracuje na Uniwersytecie Humanistyczno-Przyrodniczym im. Jana Długosza w Częstochowie; obecnie dyrektor Instytutu Filologii Polskiej, kierownik Zakładu Teorii Literatury oraz Pracowni Komparatystyki Kulturowej AJD, członek Polskiego Stowarzyszenia Komparatystyki Literackiej. Zajmuje się badaniem zjawisk na pograniczu literaturoznawstwa i komparatystyki kulturowej, m.in. transkulturowym badaniem średniowieczności (mediewalizm), semiotyką i antropologią audiowizualności i nowych mediów oraz relacjami chrześcijaństwa i zjawiskami kultury współczesnej, a także antropologią odgłosów i retorycznością teorii literatury. Autor m.in. prac: Kino a kultura w świetle antropologii współczesnej. Próba interpretacji kerygmatycznej (Lublin 2011); Mediewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów (Warszawa 2014); Literatura – nowe media. Homo irretitus w komunikacji literackiej XX i XXI wieku (Toruń 2015); Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania (Ćwiczenia z poszukiwania sensu) (Kraków 2015); Kerygmatyczne figury interpretacji (Kraków 2016); Edukacja w czasach cyfrowej zarazy (Toruń 2016), Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropie kryminału (Gdańsk 2017).pl
dc.description.AffiliationUniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy w Częstochowiepl
dc.description.referencesBodzioch-Bryła B., Pietruszewska-Kobiela G., Regiewicz A., Literatura – nowe media. Homo irretitus w komunikacji literackiej XX i XXI wieku, Częstochowa 2014 (Toruń 2015).pl
dc.description.referencesBradbury R., 451˚Farenheita, tłum. A. Kaska, Warszawa 1960.pl
dc.description.referencesBuczyńska-Garewicz H., Dwa wykłady o Jaspersie, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesCarr N., Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Gliwice 2013.pl
dc.description.referencesChyła W., Media jako biotechnosystem. Zarys filozofii mediów, Poznań 2008.pl
dc.description.referencesCzarnecki P., Postmodernizm czyli koniec filozofii?, „Parerga” 2004, nr 2.pl
dc.description.referencesFukuyama F., Koniec historii, tłum. T. Bieroń, M. Wichrowski, Kraków 2009.pl
dc.description.referencesHartman J., Koniec filozofii, koniec polityki, „Przegląd Polityczny”, 2015, nr 130.pl
dc.description.referencesHeidegger M., Koniec filozofii i zadanie myślenia, „Teksty. Teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1976, nr 4-5 (28-29).pl
dc.description.referencesIdea uniwersytetu. Reaktywacja, red. P. Sztompka, K. Matuszek, Kraków 2015.pl
dc.description.referencesJasiński B., Koniec filozofii i ethos istnienia, „Twórczość” 2005, nr 10 (61).pl
dc.description.referencesJaspers K., Idea uniwersytetu, tłum. W. Kunicki, Warszawa 2017.pl
dc.description.referencesKasprzak P., Kłakówna Z. A., Regiewicz A., Kulturowo-cywilizacyjny rekonesans, [w:] P. Kasprzak, P. Kołodziej, Z.A. Kłakówna, J. Waligóra, Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń 2016.pl
dc.description.referencesMarkowski M.P., Polityka wrażliwości. Wprowadzenie do humanistyki, Kraków 2013.pl
dc.description.referencesPauk W., Owens R.J.Q., How to study in College, Boston 2014.pl
dc.description.referencesRaport Bernheimera, 1993. Komparatystyka na przełomie wieku, tłum. M. Wzorek, [w:] Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia, red. T. Bilczewski, Kraków 2010.pl
dc.description.referencesRegiewicz A., „Homo irretitus” w polonistycznym piekle. O konieczności nowego kształcenia polonistycznego w dobie nowych mediów, [w:] Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowywania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, red. A. Gis, M. Wobalis, Poznań 2016.pl
dc.description.referencesRegiewicz A., Kerygmatyczne figury interpretacji, Kraków 2016.pl
dc.description.referencesRitzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, tłum. S. Magala, Warszawa 1999.pl
dc.description.referencesSianożęcka D., Eliasz. Kiedy nie chce mi się żyć, czyli depresja powołanego, Kraków 2016.pl
dc.description.referencesSławek T., Antygona w świecie korporacji. Rozważania o uniwersytecie i czasach obecnych, Katowice 2002.pl
dc.description.referencesSzahaj A., Granice anarchizmu interpretacyjnego, „Teksty Drugie” 1997, nr 6 (48).pl
dc.description.referencesVattimo G., Poza interpretacją. Znaczenie hermeneutyki dla filozofii, tłum. K. Kasia, Kraków 2011.pl
dc.description.volume40pl
dc.description.firstpage253pl
dc.description.lastpage265pl
dc.identifier.citation2Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewiczapl
dc.conferenceKonferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, Białystok 5-6 X 2017pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, 5-6 października 2017

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
A_Regiewicz_Koniec_lektury.pdf142,18 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)