REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9963
Pełny rekord metadanych
Pole DCWartośćJęzyk
dc.contributor.authorPrzygodzka, Renata-
dc.date.accessioned2021-01-04T10:17:52Z-
dc.date.available2021-01-04T10:17:52Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationUniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewicza, Białystok 2018, s. 117-131pl
dc.identifier.isbn978-83-7657-368-7-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11320/9963-
dc.description.abstractThe main purpose of the article is to identify the sources of funding higher education in its various models. In particular, the article attempts to answer the following questions: does the mechanism of financing universities determine its model? Or is this mechanism a consequence of the model? The aim of the article is based on the study of the literature, the analysis of studies and reports on higher education as well as the analysis of OECD statistics. The analysis of the models of the medieval, modern and contemporary university carried out in the article shows that the financing mechanism determines its model.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Prymatpl
dc.relation.ispartofseriesColloquia Orientalia Bialostocensia;40-
dc.subjecthigher educationpl
dc.subjectmodels of the universitypl
dc.subjectsources of fundingpl
dc.titleModele uniwersytetu a źródła jego finansowaniapl
dc.title.alternativeModels of the university and the sources of its fundingpl
dc.typeBook chapterpl
dc.rights.holder©Copyright by Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2018;-
dc.description.BiographicalnoteRENATA PRZYGODZKA – dr hab., prof. UwB; ekonomistka, pracuje w Zakładzie Ekonomii Sektora Publicznego na Wydziale Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu w Białymstoku. W latach 2012–2015 zastępca prezydenta Białegostoku. Habilitowała się w 2007 na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu w Białymstoku w oparciu o rozprawę pt. Fiskalne instrumenty wspierania rozwoju rolnictwa – przyczyny stosowania, mechanizmy i skutki. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu finansów publicznych, zarządzania publicznego oraz ekonomii sektora publicznego.pl
dc.description.AffiliationWydział Ekonomii i Zarządzania, Uniwersytet w Białymstokupl
dc.description.referencesBlaug M., Teoria ekonomii, ujęcie retrospektywne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.pl
dc.description.referencesBuchanan J.M., The Demand and Supply of Public Goods, Rand-McNally, Chicago 1968.pl
dc.description.referencesClark B. R., Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation, Pergamon.for IAU Press, 1998.pl
dc.description.referencesClark B. R., Sustaining Change in Universities. Continuities in Case Studies and Concepts, The Society for Research into Higher Education & Open University Press, Mc Graw-Hill, Maidenhead, Berkshire 2005.pl
dc.description.referencesDe Ridder-Symoens H., Rüegg W., Universities in Early Modern Europe, 500-1800, Cambridge University Press, 1992.pl
dc.description.referencesEducation at a Glance 2017, OECD Indicators, DOI: http://dx.doi.org/10.1787/eag2017-enpl
dc.description.referencesGrabińska B., Finansowanie szkolnictwa wyższego w świetle wybranych teorii ekonomicznych, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie”, nr 901, 2013.pl
dc.description.referencesGuri-Rosenblit S., Wiele idei „uniwersytetu” i ich różnorodne przejawy, Otwarty Uniwersytet Izraela, marzec 2006, www.dswe.pl/fileadmin/.../Kropiwnicki_Guri_Rosenblit _Wiele_idei_uniwersytetu.docpl
dc.description.referencesHirsch F., Social Limits to Growth, Taylor & Francis e-Library, London 2005.pl
dc.description.referencesHolcombe R. G., A Theory of Theory of Public Goods, “Review of Austrian Economics” vol. 10, no.1, 1997.pl
dc.description.referenceshttps://encyklopedia.pwn.pl/haslo/uniwersytet;3991404.htmlpl
dc.description.referencesJabłecka J., Diagnoza oraz wizja przyszłości szkolnictwa wyższego w świetle dokumentów UNESCO i Banku Światowego, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, nr 8, 1996.pl
dc.description.referencesJakubowski M., Dobra publiczne i dobra wspólne, [w:] J. Wilkin (red.), Teoria wyboru publicznego. Wstęp do ekonomicznej analizy polityki i funkcjonowania sfery publicznej, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2005.pl
dc.description.referencesKaul I., Mendoza R.U., Advancing the concept of global public goods, [w:] Providing Global Public Goods, Office of Development Studies, United Nations Development Programme, New York 2004.pl
dc.description.referencesKerr C., The Uses of the University, Harvard University Press, Cambridge Massachusetts, London England 2001.pl
dc.description.referencesKwiek M., Uniwersytet w dobie przemian. Instytucje i kadra akademicka w warunkach rosnącej konkurencji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.pl
dc.description.referencesLechner L., Moretti E., The Effect of Education on Crime: Evidence from Prison Inmates, Arrests and Self-Reports, “American Economic Review” vol. 1(94), 2004.pl
dc.description.referencesLeja K., Uniwersytet: tradycyjny – przedsiębiorczy – oparty na wiedzy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” nr 2(28), 2006.pl
dc.description.referencesMarginson S., To, co publiczne i prywatne w szkolnictwie wyższym. Synteza podejścia ekonomicznego i politycznego, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” nr 2(48), 2016.pl
dc.description.referencesMcMahon W.W., Education and Development. Measuring the Social Benefits, Oxford University Press, Oxford 2002.pl
dc.description.referencesMusgrave R. A., A Multiple Theory of Budget Determination, “Finanz-Archiv” vol. 17, 1957.pl
dc.description.referencesNatalli K., Indywidualne koszty i efekty inwestycji w wyższe wykształcenie, „Społeczeństwo i Ekonomia” nr 2(4), 2015.pl
dc.description.referencesNowacki F., Aktywność przedsiębiorcza uniwersytetu III generacji, [w:] D. Burawski (red.), Uniwersytet trzeciej generacji. Stan i perspektywy rozwoju, Wyd. Europejskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości Sp. z o.o., Poznań 2003.pl
dc.description.referencesPietrzak P., Efektywność funkcjonowania publicznych szkół wyższych w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2016.pl
dc.description.referencesPiotrowska-Piątek A., O trzeciej misji szkół wyższych w Polsce w świetle analizy ich misji i strategii rozwoju, „Organizacja i Kierowanie”, nr 3(168), 2015.pl
dc.description.referencesPowell R., AQA Advanced Economics, Philip Allan Updates, Milton Park 2005.pl
dc.description.referencesRothblatt S., Wittrock B. (red.), The European and American University since 1800, Cambridge University Press, Cambridge 1993.pl
dc.description.referencesSamuelson P. A., Diagrammatic Exposition of a Theory of Public Expenditure, “Review of Economics and Statistics” Vol. 4(37), 1955.pl
dc.description.referencesSamuelson P. A., The Pure Theory of Public Expenditure, „Review of Economics and Statistics” Vol 4(36), 1954.pl
dc.description.referencesStankiewicz Ł., Spór o edukację wyższą w perspektywie teorii dóbr pozycjonalnych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 66(2), 2014.pl
dc.description.referencesStiglitz J.E., Knowledge as a Global Public Good, [w:] I. Kaul, I. Grunberg, M.A. Stern (red.), Global Public Goods: International Cooperation in the 21st Century, Oxford University Press 1999.pl
dc.description.referencesStrawiński P., Efekt zewnętrzny wykształcenia, „Gospodarka Narodowa” nr 5-6, 2009.pl
dc.description.referencesSulejewicz A., Neoklasyczna koncepcja działania państwa w krajach słabo rozwiniętych, [w:] E. Markowska, M. Szostak (red.), Państwo wobec zacofania i rozwoju, SGH, Warszawa 1991.pl
dc.description.referencesSzczepański J., Granice reform szkolnictwa wyższego, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” nr 2, 1993.pl
dc.description.referencesWójcicka M., Uniwersytet i jego otoczenie – dwa sposoby podejścia i ich możliwe konsekwencje, [w:] K. Leja (red.), Problemy zarządzania w uczelni opartej na wiedzy, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2006.pl
dc.description.volume40pl
dc.description.firstpage117pl
dc.description.lastpage131pl
dc.identifier.citation2Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia, pod redakcją Jarosława Ławskiego i Kamila K. Pilichiewiczapl
dc.conferenceKonferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, Białystok 5-6 X 2017pl
Występuje w kolekcji(ach):Konferencja „Miejsce i rola uniwersytetu w XXI wieku”, 5-6 października 2017
Materiały konferencyjne (WEiF)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
R_Przygodzka_Modele_uniwersytetu_a_zrodla_jego_finansowania.pdf183,66 kBAdobe PDFOtwórz
Pokaż uproszczony widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)