REPOZYTORIUM UNIWERSYTETU
W BIAŁYMSTOKU
UwB

Proszę używać tego identyfikatora do cytowań lub wstaw link do tej pozycji: http://hdl.handle.net/11320/9695
Tytuł: Idea edukacji włączającej a budowaniu systemu wsparcia i pomocy w przedszkolu
Inne tytuły: The Idea of Inclusive Education and Building a Support System and Help in Nursery Schools
Autorzy: Lewkowicz, Iwona
Promotor(rzy): Jaszczyszyn, Elżbieta
Szada-Borzyszkowska, Jolanta (promotor pomocniczy)
Słowa kluczowe: inkluzja
pedagogika włączająca
przedszkole
specjaliści w przedszkolu
inclusion
inclusive pedagogy
kindergarten
Data wydania: 13-lip-2020
Data dodania: 2-lis-2020
Abstrakt: Praca doktorska na temat idei edukacji włączającej a budowanie systemU wsparcia i pomocy w przedszkolu jest prezentacją rozważań teoretycznych i własnych analiz badawczych autorki, osadzonych w paradygmacie pragmatycznym. Badania mieszane uwzględniły perspektywę. ponowoczesną. Dysertacja dostarcza nowych informacji, które uzupełniają obecny stan wiedzy na temat wdrażania postępowania inkluzyjnego w przedszkolach. Przedmiotem badań był system edukacji przedszkolnej funkcjonujący w Białymstoku i powiecie białostockim oraz stan urzeczywistnienia w nim idei inkluzji czyli edukacji uwzgledniającej różnorodność dzieci korzystających z placówek edukacyjnych i funkcjonujących w systemie edukacji formalnej. Celem pracy jest ukazanie i analiza stanu przygotowania i praktycznej realizacji edukacji włączającej w przedszkolach na terenie Białegostoku i powiatu białostockiego. W pracy zastosowano klasyfikację metod autorstwa Tadeusza Pilcha. Posłużono się strategią mieszaną, w której obok metod ilościowych zastosowano jakościowe metody badań pedagogicznych wsparte opracowaniami statystycznymi. W strategii ilościowej wykorzystano metody: monografii pedagogiczne oraz sondażu diagnostycznego. W strategii jakościowej posłużono się studium przypadku - monografią pedagogiczną. Posłużono się również metodami statystycznymi (statystyką opisową). W wyniku dokonanych analiz określono, jakie bariery uniemożliwiają pełne uczestnictwo w procesie edukacyjnym dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wyszczególniono, jakie działania podjęto, aby usunąć przeszkody uniemożliwiające pełne uczestnictwo w procesie edukacyjnym tym dzieciom. Zaproponowano, co należy zmienić, zmodyfikować, dodać w przedszkolnym modelu inkluzyjnym. Opracowano strategię rozwoju badanych przedszkoli.
The PhD thesis The Idea of Inclusive Education and Building a Support System and Help in Nursery Schools is a presentation of theoretical considerations and author's own research analyses, embedded in the pragmatic paradigm. Mixed research took into account the post-modern perspective. The dissertation provides new information that complements the current state of knowledge on the implementation of inclusion proceedings in nursery schools. The subject of research is the pre-school education system in Bialystok and the Bialystok county and the level of implementation of the idea of inclusion or education that takes into account the diversity of children using educational facilities and functioning in the formal education system. The aim of the work is to present and analyse the state of preparation and practical implementation of inclusive education in nursery schools in Bialystok and Bialystok county. In the dissertation, the classification of methods by Tadeusz Pilch was applied. The research used a mixed strategy, in which, apart from quantitative methods, qualitative methods of pedagogical research, supported by statistical studies were used. The quantitative strategy was grounded on the following methods: pedagogical monographs and diagnostic surveys. The qualitative strategy was based on a case study - a pedagogical monograph. Statistical methods were also used (descriptive statistics). As a result of the analyses, it was determined what barriers prevent full participation in the educational process of children with special educational needs. It has been specified which measures have been taken to remove obstacles preventing full participation in the educational process of these children. It was proposed what should be changed, modified, added in the pre-school inclusion model. A development strategy of the researched nursery schools was developed.
Afiliacja: Uniwersytet w Białymstoku. Wydział Nauk o Edukacji
URI: http://hdl.handle.net/11320/9695
Typ Dokumentu: Book_phd
Występuje w kolekcji(ach):Prace doktorskie (otwarty dostęp)
Prace doktorskie (WNoE)

Pliki w tej pozycji:
Plik Opis RozmiarFormat 
I_Lewkowicz_Idea_edukacji_wlaczajacej.pdf3,19 MBAdobe PDFOtwórz
Pokaż pełny widok rekordu Zobacz statystyki


Pozycja jest chroniona prawem autorskim (Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone)